حسن دانایی‌فر، تحلیل‌گر ارشد مسائل خاورمیانه:

ایران و سوریه در بهترین شرایط همکاری قرار دارند

تحلیل‌گر ارشد مسائل خاورمیانه آثار سفر وزیر خراجه سوریه به ایران و دیدارش با مقامات ارشد ایرانی را بررسی و تحلیل کرد.

ایران و سوریه در بهترین شرایط همکاری قرار دارند
کد خبر: 450886
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ ۰۹:۳۰:۳۰

اعتمادآنلاین| حسن دانایی‌فر، درباره سفر وزیر خارجه سوریه به ایران و روابط دو کشور، اظهار داشت: در حال حاضر بهترین روابط بین ایران و سوریه برقرار است که در جهات مختلفی بوده و اتفاقا یکسویه هم نیست و روابط سیاسی امنیتی و نظامی تا فرهنگی و اقتصادی را شامل می شود.

سفیر پیشین ایران در عراق اضافه کرد: رابطه تهران و دمشق سویه‌های مختلفی دارد هرچند که ممکن است همتراز نباشند، اما مهم این است که ارتباطات متنوعی دارند و در جهت توازن بین این ارتباطات قدم بر می‌دارند.

وی گفت: آقای «فیصل مقداد» پس از فوت آقای «ولید معلم» به عنوان وزیر خارجه جدید سوریه با این سفر خاصی که به ایران داشتند خواستند اینگونه القا کنند که سوریه بهترین رابطه را با ایران دارد و روابطشان با کشورهای دنیا را از راه ایران شروع می‌کنند و بر توسعه مناسبات بین دو کشور تاکید دارند.

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل گفت: مقداد پیشتر معاون وزیر خارجه سوریه بوده و با موضوع رابطه ایران و سوریه آشنا است اما مهم این بود که اولین مقصد سفرش را ایران انتخاب کرده و نشان دادند که ایران در اولویت سوریه قرار دارد.

ایشان در این سفر بر ضرورت هماهنگی، همسویی و مصاحبت در زمینه‌های پرونده‌های سوریه و مسائل بین المللی تاکید کردند.

وی با اشاره به دیدار‌های وزیر خارجه سوریه با مقامات ارشد نظامی، امنیتی و دولتی اظهار داشت: در پنج حوزه نظامی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی شرایط برای همکاری دو کشور فراهم است و دیدارهای فیصل مقداد با مقامات ایرانی نشان دهنده این است که در این زمینه‌ها رابطه متنوعی داریم و به عنوان وزیر امور خارجه سوریه برای ترتیب و تسهیل همکاری در این حوزه‌ها به ایران سفر کرده است.

دانایی فر درباره مذاکرات سوریه با رژیم صهیونیستی به واسطه روسیه درباره بلندی‌‌های جولان و آثار این مذاکرات بر روابط تهران و دمشق، خاطرنشان کرد: موضوع بلندی‌های جولان موضوع پیچیده‌ای است. ترامپ به صورت یک طرفه و علیرغم اینکه همه ‌قطعنامه‌های سازمان ملل متحد این بخش را جزء اراضی اشغالی تلقی می‌کند، بلندی‌های جولان را متعلق به رژیم اشغال‌‌گر قدس اعلام کرد.

وی با فضا سازی دانستن این موضوع تصریح کرد: قبل از اینکه با درخواست اسرائیلی‌ها، ترامپ اعلام کند که بلندی‌های جولان مربوط به رژیم صهیونیستی است، در سایه قطعنامه‌‌های سازمان ملل، اسرائیل موظف به خارج شدن از این اراضی بود اما ممکن است این فضاسازی ها برای برای به دست‌ آمدن معامله‌ای در موضوع دیگری شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها