وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

دولت برای تکمیل راه‌آهن خواف-هرات 2800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است

وزیر راه و شهرسازی از سرمایه‌گذاری دولتی حدود 2 هزار و 800 میلیارد تومانی تکمیل راه‌آهن خواف-هرات خبر داد و گفت: ایستگاه راه آهن خواف- هرات در 20 آذرماه با حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان به طور رسمی افتتاح می‌شود.

دولت برای تکمیل راه‌آهن خواف-هرات 2800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است
کد خبر: 450919
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ ۱۰:۵۷:۱۶

اعتمادآنلاین| «محمد اسلامی» با اشاره به اتمام کار اجرایی راه آهن خواف- هرات، افزود: این پروژه یکی از کریدورهای مهم ترانزیتی منطقه خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این پروژه می‌تواند تحرک خوبی در توسعه زیرساخت‌ها در افغانستان ایجاد کند چرا که این طرح امکان بهره برداری از معادن این کشور را برای ملت افغانستان مهیا می‌کند و می‌تواند موجب شکوفایی اقتصادشان شود.

وی با بیان اینکه این طرح به تمامی با بودجه دولت ساخته شده است، طرح حدود 140 کیلومتر است که از 2 سال پیش به صورت بسیار جدی و قاطع پیگیری شده و اکنون تمام ایستگاه‌ها و خط‌ های آن آماده بهره برداری شده است.

اسلامی با برشمردن مزیت‌های اقتصادی طرح برای کشورهای منطقه گفت: ‌اکنون ارتباط ریلی ما از اینچه برون و سرخس برقرار است. راه نزدیک تر از مسیر افغانستان است که به ازبکستان و بعد به چین متصل می‌شود. راه آهن ازبکستان از مرز حیرتان افغانستان داخل مرز افغانستان حدود 60 کیلومتر در مرز ترمه به حیرتان و به مزار شریف آمده است که اتصال این خط راه آهن یکی از کریدورهای مهم آسیا و این منطقه از کشور ما خواهد بود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه ایران به تعهد خود برای احداث خط ریل خواف - هرات عمل کرده است، گفت: تکمیل این مسیر با این هدف بوده که بتواند در فرآیند توسعه زیرساخت ها در افغانستان، تحرک ایجاد شود. زیرا این مسیر ریلی برای افغانستان ضروری است. کشور افغانستان همواره به دنبال آن بوده تا آن مسیر را متحول کند به ویژه که معادن سنگ آهن بسیار گسترده و غنی در افغانستان موجود است و آنها نیاز دارند که به شبکه ریلی و حمل و نقلی متصل شوند تا بتوانند از ظرفیت عظیم معادنی که دارند، بهره ببرند و آن را به شمال و جنوب کشور ما انتقال دهند و بدین ترتیب اقتصاد خود را شکوفا کنند.

اسلامی با اشاره به اینکه راه آهن خواف- هرات، توسط ایران و بر اساس معاهده سه جانبه بین ایران، افغانستان و هندوستان انجام شده است، گفت: معاهدات منطقه ای که تاکنون اجرایی شد، همه از طریق استفاده از جاده و حول محور چابهار بود. در عین حال، یکی از کشورهای موفق در زمینه استفاده از ظرفیت‌های چابهار و گسترش تبادلات، افغانستان بوده که بسیار روان و با سهولت تبادلات تجاری دو کشور برقرار شد.

وی یادآور شد: همواره از افغانستان سپاسگزار بودیم که در موضوع تبادلات تجاری و رفت و آمدهای بازرگانی بین بازرگانان و تجار دو کشور حتی در شرایط کنونی، نسبت به کاهش رفت و آمدها تغییرات کاهشی ایجاد نکردند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اجرای این طرح در اجلاس کمک به افغانستان در سال 85 بین روسای جمهور دو کشور امضا و عملیات اجرایی این پروژه از سال 86 آغاز شد. در بازه زمانی 6- 7 ساله به دلیل مسائل امنیتی و شرایطی که در منطقه پیش آمد، این پروژه با وقفه مواجه شد اما از 2 سال گذشته به صورت کاملا جدی و قاطع موضوع را پیگیری کردیم تا این پروژه را تکمیل و به بهره برداری برسانیم.

به گفته اسلامی، هفته گذشته قطار باری و مسافری از سوی ایران به افغانستان اعزام شد ودر این مسیر ریلی هم در بخش بار و هم مسافر، تقاضا وجود دارد و اولین سرویس قطاری که عبور می‌کند، با فرمان روسای جمهوری دو کشور بار از دو سو جابجا می‌شود.

برگزاری جشن خودکفایی احداث واگن‌های باری

اسلامی با اشاره به 18 آذرماه و برگزاری جشن خودکفایی واگن های باری گفت: در دو سال گذشته با اهتمام ویژه به دنبال آن رفتیم تا از ظرفیت‌های ملی استفاده حداکثری کنیم و به زودی برای سایر اقلام راه‌آهن نیز جشن خودکفایی اعلام می‌کنیم.

به گفته وی، امروزه وزارت راه و شهرسازی با بکارگیری همه ظرفیت‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان دستورکارهای مفصلی را تعریف کرده و در مرحله اجرا قرار داده است. به نحوی که هیچ‌یک از اقلامی که برای روسازی راه‌آهن مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین تجهیزاتی که برای لوکوموتیو، واگن‌های باری و مسافربری و انواع و اقسام مورد بهره‌برداری قرار گرفته، به خارج از کشور وابستگی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه ایران در صنعت ریلی به خودکفایی رسیده است، افزود: یک نهضت قدرتمند و مومنانه ای در شرکت راه آهن به وجود آمده و در مرکز جهادی پیشرفت در راه آهن ترکیبی از نخبگی و خبرگی متعهدانه به دنبال پیشبرد برنامه ها هستند.

وی در خصوص قطعه ای که تعهد دولت افغانستان است، گفت: آن مسیر نیز باید با مسیری که اکنون ایران تکمیل کرده است، افتتاح می‌شد که امید است با تمهیداتی که انجام شده بخش تعهد دولت افغانستان نیز تکمیل شود.

اعلام آمادگی ایران برای تکمیل مسیر ریل روزنک به هرات و هرات به مزار شریف

اسلامی در خصوص تکمیل بخش تعهد افغانستان بیان کرد: مذاکرات مقدماتی انجام شده تا بتوانیم توسط شرکت‌های ایرانی مسیر در تعهد دولت افغانستان را در قالب تهاتر با اقلام معدنی افغانستان، تکمیل کنیم. شرکت‌های ایرانی این پیشنهاد را ارایه کرده اند، مذاکرات مقدماتی انجام شده است تا بتوانیم راه آهن را از ایستگاه روزنک به هرات و از هرات به مزار شریف متصل کنیم تا خط ریلی ابریشم نیز از این مسیر احداث شود تا هم نقش رونق اقتصادی - اجتماعی افغانستان را دنبال کند و هم ایران از آن بهره مند شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این مسیر به ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین می رود و از این طریق به کشورهای آسیای میانه متصل می شویم.

به گفته وی، مسیر ایران به هند از مسیر چابهار است که خط کشتیرانی پیوسته و برنامه‌ریزی شده ما برای هند و چابهار برقرار است و فرصت بسیار خوبی برای بازرگانان ایرانی و افغانستانی خواهد بود تا بارهای صادراتی افغانستان به هندوستان از این مسیر انجام می شود.

اسلامی افزود: ایران همچنین با روسیه تفاهم کرده است، زیرا سالانه حداقل 90 میلیون تن بار بین روسیه و هندوستان جابه جا می شود که برای ایران سهم ارزشمندی را تعیین می کند و امید است از این ظرفیت نیز بهره مند شویم و بتوانیم بخشی از بار ترانزیتی که هم اکنون از طریق دریاها طی می شود را از طریق مرز ریلی در شمال کشور به هندوستان انتقال دهیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ایران در تلاش است تا سهم ترانزیت خود را به حداقل سالانه 50 میلیون تن برساند.

اسلامی با اشاره به تاثیر این مسیر ریلی در مناسبات ایران و افغانستان گفت: تراکم سنگین کامیون در مرز میلک و در مرز دوغارون وجود دارد که این مسیر ریلی کمک می کند تا حجمی از بارها در مسیر ریل جابه جا شود و کاهش تراکم کامیون‌ها را در مرزهای اعلام شده داشته باشیم. از لحاظ هزینه و قیمت تمام شده نیز راه‌آهن ارزان‌تر است و می‌تواند مقیاس بزرگتر بار را در زمان کوتاه و ارزان تر منتقل کند و مورد استقبال تجار است. ضمن اینکه اعلام آمادگی تجار برای انتقال بار از طریق ریل، دریافت شده است.

وزیر راه و شهرسازی درباره مزیت رقابتی این مسیر ریلی برای ایران نیز گفت: اگر رقابت نباشد، جامعه بشری دچار بحران می شود. ایران باید مزیت رقابتی ایجاد کند و بتواند با حداکثر جاذبه ای که ایجاد می کند، سهم بالاتری را به دست آورد.

اسلامی تاکید کرد: برای شکوفایی اقتصاد کشور، باید اقتصاد را از جغرافیای سرزمینی گسترش دهیم و سهم بازار بیشتری را دریافت کنیم. راهکار هم این است که بتوانیم با تفاهم‌نامه های مشترک و با تعرفه های ارزان تر و ایجاد جذابیت در ارایه خدمات و جذابیت در قیمت تمام شده و کیفیت نگهداشت، سهم خود در بکارگیری فرصت های تجاری در منطقه را افزایش دهیم.

تلاش برای ایجاد صنایع در پس‌کرانه‌های بنادر کشور

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: به کشورهای آسیای میانه که به آب دسترسی ندارند، پیشنهاد ارایه زمین در بنادر ایران را داده‌ایم تا هر کشور بتواند نقطه‌ای را در بنادر ایران داشته باشد، انبار ایجاد و ظرفیت‌سازی کند. همچنین با تعرفه ها و شرایطی که برای آنها ایجاد مزیت می‌کند، در تلاش هستیم که در پس‌کرانه‌های بنادر ایران صنایعی ایجاد شود تا کشورها ترغیب به سرمایه‌گذاری شوند. زیرا همه آنها منطقه ویژه و منطقه آزاد می شوند. تولید محصول نهایی و نیمه نهایی داشته باشند و از آن طریق کالاهای خود را به بازار مصرف برسانند و یا کالای موردنیاز خود را از این مسیر به کشورهای خود حمل کنند.

اسلامی گفت: هدف 50 میلیون تن جابه جایی سالانه بار ترانزیتی نیازمند فراهم کردن ساز و کاری است تا بار متولد شود و به خدمت گرفته شود و اکنون حداکثر 10 میلیون تن در سال ترانزیت داریم که این مقدار ترانزیت هم شامل ترانزیت جاده ای و هم ریلی است. 22 درصد ترانزیت کشور نیز سهم ریل و حدود 78 درصد آن سهم جاده است.

وی ادامه داد: البته این در شرایط عادی است نه شرایط کرونایی، شرایط کرونایی به طور طبیعی سهم تبادلات و رفت و آمدها را کاهش داده و برای ایران حائز اهمیت است که از ظرفیت بنادر استفاده کند و شرایط تبادلات را بین ایران و سایر کشورها ایجاد کند تا بتوان تبادلات را انجام داد.

پیش‌بینی تزانزیت 3 میلیون تن بار در مسیر ریلی خواف- هرات

عضو کابینه دولت دوازدهم با پیش بینی اینکه در مسیر ریلی خواف-هرات 3 میلیون تن بار جابه جا شود، ‌افزود: این نقطه ششمین نقطه اتصال ریلی به خارج از کشور است. دو نقطه دیگر اتصال ریلی داریم که ریل کشور همسایه به ایران رسیده اما ریل متصل نیست که امید است با هماهنگی که اخیرا وزارت خارجه با دولت عراق انجام داده، بتوانیم راه آهن شلمچه را به بصره متصل کنیم.

وی یادآور شد: ‌ اتصال ما شرایطی را فراهم می کند که دولت عراق بتواند کالاهای خود را به آسیای میانه و شمال دریای خزر از این طریق ارسال کند. البته در خصوص عراق، راه آهن کشور را به مرز شلمچه رسانده و این تجربه را ایجاد کرده ایم که بار را با ریل تا مرز عراق ببریم؛ ماه گذشته نیز اولین محموله صادراتی را با قطار تا مرز شلمچه جابه جا کردیم.

تلاش برای اتصال راه آهن شلمچه به بصره

اسلامی ادامه داد: پیمانکار و سرمایه گذار انتخاب کردیم و آماده ایم تا عملیات اجرایی را آغاز کنیم. این مسیر 35 کیلومتر است و جزو موارد بسیار پرجاذبه برای ایران و عراق است. اما در عین حال موانعی در عراق وجود دارد که امید است هماهنگی های اخیر تاثیر حداکثری را داشته باشد و بتوانیم به زودی عملیات اجرایی را آغاز کنیم که این مسیر، هفتمین مسیر می شود.

وی افزود: هشتمین مسیر ریلی نیز اتصال به آستارا از طریق رشت است که عملیات اجرایی آن نیز در دست انجام است. گرچه سرعت کار مطلوب نیست و باید منابع مالی این طرح به گونه ای فراهم شود اما با تکنولوژی های جدید طراحی در تلاش هستیم با ایجاد پل‌ها و ارتفاع بلند از جنگل ها، کشتزارها و ذخایر طبیعی عبور کنیم تا کمترین آسیب به عرصه طبیعی وارد شود. امیدوایم که مردم به زودی از این مسیر بهره مند شوند.

ساخت راه‌آهن خواف ـ هرات از سال 1386 در چهار قطعه و به طول 225 کیلومتر آغاز شد. عملیات ساخت سه قطعه نخست این مسیر به طول 138 کیلومتر توسط ایران صورت گرفته است. مراسم افتتاح راه آهن خواف- هرات از ایستگاه خواف شروع می شود و 2 رییس جمهور با فرمان خود این مسیر را افتتاح می‌کنند. از افغانستان قطار باری از روزنک به سمت ایران و از سمت ایران قطار باری از خواف به روزنک در افغانستان می‌رود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها