کد خبر: 451015
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ ۱۴:۴۴:۴۲
| |

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

کمیسیون بودجه علل زیان ده بودن شرکت های دولتی را بررسی می‌کند

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از بررسی علل زیان ده بودن شرکت های دولتی در جلسه امروز (چهارشنبه) این کمیسیون با حضور رئیس سازمان حسابرسی خبر داد.

کمیسیون بودجه علل زیان ده بودن شرکت های دولتی را بررسی می‌کند
کد خبر: 451015
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ ۱۴:۴۴:۴۲

اعتمادآنلاین| محمد خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه با حضور تعدادی از اعضای کمیسیون برای بررسی کارشناسی لایحه بودجه 1400 و با حضور رئیس سازمان حسابرسی برگزار شد و ایشان در خصوص شرکت های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت گزارشی را به اعضای کمیسیون ارائه کرد.

وی با اشاره به حضور نمایندگان دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها در این جلسه یادآور شد: رئیس سازمان حسابرسی در این جلسه عواملی را برای زیان ده بودن شرکت های دولتی عنوان کرد که از جمله آنها قیمت های دستوری برای کالاها و خدماتی مثل آب، برق، گاز و همچنین تورم نیروی انسانی در این شرکت ها بود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس ادامه داد: یکی از مواردی که رئیس سازمان حسابرسی به عنوان مصداق تورم نیروی انسانی در شرکت های دولتی عنوان کرد مربوط به بانک ملی بود که در سال 97، دو و نیم میلیارد دلار با تعداد پرسنل 38 هزار 703 نفر درآمد داشته است. در صورتی که بانک اقتصاد ترکیه با 9487 نفر، 2.2 میلیارد دلار درآمد داشته است یا شرکت هواپیمایی هما با 47 هواپیما 11 هزار نیرو دارد در حالیکه شرکت هواپیمایی قطر با 204 هواپیما 24 هزار نفر نیرو دارد. اینها نشان می دهد ما دچار تراکم نیروی انسانی در شرکت های دولتی هستیم.

خدابخشی همچنین اضافه کرد: همچنین تغییر نرخ ارز برای برخی شرکت ها هزینه دارد و آنها را زیان ده می کند در حالی که ممکن است برای برخی دیگر سودده باشد. ناکارآمدی در مدیریت شرکت ها و عدم استفاده مطلوب از فناوری نیز از دیگر مواردی بود که به عنوان عوامل زیان ده بودن شرکت ها از آن یاد می شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین با اشاره به ارائه گزارشی در مورد صندوق های بازنشستگی نیز گفت: طبق ادعای تامین اجتماعی، صندوق تامین اجتماعی بیش از 250 هزار میلیارد تومان از دولت مطالبات دارد.

وی با اشاره به طرح نقطه نظرات نمایندگان در این جلسه نیز خاطرنشان کرد: تاکید کمیسیون بر این است که مصارف مربوط به سهم شرکت نفت از 14.5 میلیارد دلار در بودجه 1400 شفاف شود.

به گفته وی، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه فردا (پنجشنبه) نیز جلسه کارشناسی خود برای بررسی لایحه بودجه 1400 را در محل دیوان محاسبات برگزار خواهند کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها