کد خبر: 451036
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ ۱۵:۵۲:۰۰
| |

همراهی مردم؛ کلید موفقیت غربالگری و کنترل کرونا

ویروس کرونا بیش از 9 ماه است که بی‌درنگ می‌تازد و جهانی را در نوردیده و در این مدت رعایت فاصله‌ها، توجه و اجرای دستورالعمل‌ها مبنی بر زدن ماسک و نیز اعمال محدودیت‌ها تنها راهی است که برای مهار این ویروس غریب از سوی سازمان بهداشت جهانی و متخصصان حوزه بهداشت و درمان توصیه شده و می‌شود.

همراهی مردم؛ کلید موفقیت غربالگری و کنترل کرونا
کد خبر: 451036
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ ۱۵:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ویروس کرونا بیش از 9ماه است که بی درنگ می تازد و جهانی رادرنوردیده و دراین مدت رعایت فاصله ها، توجه و اجرای دستورالعمل ها مبنی بر زدن ماسک و نیز اعمال محدودیت ها تنها راهی است که برای مهار این ویروس غریب از سوی سازمان بهداشت جهانی و متخصصان حوزه بهداشت و درمان توصیه شده و می شود.

طی یکی، دو ماه اخیر ویروس بعد از چندین ماه کاهش نسبی با فرا رسیدن فصل پاییز دوباره اوج گرفت و آمار مبتلایان و فوتی ها سیر صعودی یافت از اینرو دوباره محدودیت ها برای کاهش ارتباطات و تعاملات مردم و تجمعات آنها اعمال وگسترده شد.

برای جلوگیری از تاخت و تاز بی تامل کرونا و گذر از پیچ این بیماری راهی جز همیاری مردم در برنامه های مقابله با این بیماری نیست. در ابتدای شیوع ویروس کرونا طرح ملی مبارزه با این بیماری در کشور اجرا شد طرحی که مردم برای شرکت در آن باید به سایت www.salamat. gov.ir مراجعه می کردند و به سؤالات مربوطه شامل داشتن علائمی درباره بیماری کووید19 چون تب، لرز، سرفه و تنگی نفس و سایر علایم مربوطه پاسخ می دادند تا وضعیت آنان از نظر احتمال ابتلا به کرونا مشخص و افراد مشکوک به پزشک ارجاع داده شوند.

از طریق ثبت نام در این سایت افراد مشکوک شناسایی می شدند و پیگیری و مراقبت آنها از طریق واحدهای بهداشتی تحت نظارت و مدیریت مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می گرفت و اقدامات درمانی به موقع نیز به آنان ارائه می شد.

در اجرای طرح ملی مبارزه با کرونا به افراد فاقد مشکل توصیه های مربوط به رعایت موازین بهداشتی ارائه می شد و راهنمایی می شدند تا در صورت مشکل به مرکز بهداشت مشخصی مراجعه کننداما آنچه موجب اثرگذار مطلوب طرح در آن شرایط وخیم شد، مشارکت و همراهی خوبی بود که مردم داشتند.

اکنون نیز طرح دیگری به نام سردار دلها حاج قاسم سلیمانی برای غربالگری بیماران کرونایی همراه با حمایت های لازم از آنان به اجرا درآمده که اجرای موفق و درست آن مستلزم مشارکت مردم است.

این طرح به منظور مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا از طریق بسیج عمومی و مشارکت مردمی، کاهش مرگ و میر و بستری ها، هماهنگی بین بخشی و بهره‌گیری از کمک نیروهای بسیجی و داوطلب مردمی با همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج مستضعفین در سراسر کشور از جمله گیلان که استانی وضعیت قرمز است، به اجرا درآمد.

طرحی که با شناسایی زود هنگام بیماری کووید 19 در افراد در معرض تماس نزدیک مبتلایان، قرنطینه خانگی و غیر خانگی و مراقبت از گروه‌ های در معرض خطر، توسعه درمان سرپایی و ارتقای کیفیت مراقبت‌ های بستری سیاست‌ گذاری شده‌ است.

اینک در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی بسیجیان با تشکیل تیم های عملیاتی در کنار کارشناسان بهداشت حضور پیدا کرده و علاوه بر شناسایی بیماران کووید 19 در فرایند انتقال آنها و در بخش حمایتی نیز پشتیبانی می کنند.

با توجه به اهمیت اجرای طرح در شناسایی مبتلایان و تسریع فرآیند درمان بیماران باید به منظور مدیریت و کنترل کرونا مردم همکاری و همراهی خوبی با دست اندرکاران اجرای این طرح داشته باشند.

اهمیت مشارکت مردم در طرح شهید سلیمانی

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ناظر عالی وزیر بهداشت در اجرای طرح شهید سلیمانی در استان های شمال کشور اواسط هفته جاری در سفر به استان گیلان با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در این طرح بیان داشت: هر چه مردم مشارکت بیشتری داشته باشند افراد مبتلا و با تست مثبت زودتر شناسایی و ایزوله می‌شوند و افراد سالم به طور عادی می‌توانند فعالیت کنند.

دکتر سیما سادات لاری اظهار داشت: با این همراهی ها و شناسایی افراد با تست مثبت و ایزوله شدن آن ها به مرور روند بیماری کنترل و محدودیت‌ ها کمتر شده و مردم می‌توانند به کسب و کارهای خود بپردازند از اینرو باید در اجرای این طرح همه وحدت و همدلی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه قرار بود با اجرای طرح شهید سلیمانی آمار بستری‌ ها 30 درصد کاهش یابد، اضافه کرد: در حال نزدیک شدن به این رقم هستیم، اما روند استان‌ های شمالی متفاوت بوده یعنی زمانی که ما در کل کشور افزایش بیماری را داشتیم در استان‌های شمالی شیوع بیماری کمتر بوده و اکنون برعکس است لذا در این استان ممکن است اندکی دیرتر به آن هدف برسیم.

تا کنون بیش از 25 درصد گیلانی ها در طرح شهید سلیمانی

غربالگری شده اند

وی با بیان اینکه تقریبا 25 تا 30 درصد مردم در مناطق مختلف گیلان در طرح شهید سلیمانی غربالگری شدند، خاطر نشان کرد: حمایت، نظارت و مراقبت بیماران از اهداف اجرای این طرح است و باید بتوانیم افراد با تست مثبت کرونا را خیلی سریع شناسایی و کسانی که با این افراد تماس داشته اند، را ایزوله و قرنطینه کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در استان‌های شمالی در ارتباط با شیوع کرونا نگرانی وجود دارد، اظهار داشت: ویروس کرونا و بیماری کووید 19 برخلاف سایر کشور که رو به کاهش است در استان‌ های شمالی مقداری روند افزایش داشته است لذا اجرای درست طرح شهید سلیمانی می‌تواند از روند افزایش بیماری جلوگیری کند.

در واقع شاید یکی از دلایل اصلی شیوع کرونا در دوران محدودیت ها در گیلان همین عدم همراهی مردم و بی توجهی آنها به علت اعمال این محدودیت ها بود که با حضور در خیابان ها یا شب نشینی ها و دورهمی ها بر شدت آن افزودندو اینک همراهی مردم هم در اجرای توصیه ها و دستورالعمل و پرهیز از حضور در اجتماعات و نیز همکاری با مجریان طرح غربالگری که با بسیج امکانات در استان اجرایی شده می تواند کمکی درخور برای مدیریت این بحران باشد.

فعالیت 200 پایگاه سلامت در اجرای طرح شهید سلیمانی در گیلان

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان با بیان اینکه هزار خانه بهداشت این استان در طرح ملی شهید حاج قاسم سلیمانی با هدف مدیریت و کنترل کرونا فعالیت می کنند، گفت: 2 هزار پایگاه بسیج، 200 پایگاه سلامت "مرکز جامع سلامت" و 580 هزار خانوار " هر خانوار یک سفیر سلامت" در طرح ملی شهید حاج قاسم سلیمانی فعال شده اند.

دکتر ارسلان سالاری افزود: طرح ملی شهید حاج قاسم سلیمانی با هدف مدیریت و کنترل کرونا به شیوه محله و خانوار محور مبتنی بر برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت در گیلان به اجرا درآمده است.

وی اظهار داشت: کاهش مرگ و ابتلا به بیماری کرونا و شکستن زنجیره انتقال بیماری با رعایت پروتکل ها و حمایت از افراد آسیب دیده از کرونا از اهداف اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی است.

سالاری با اشاره به بیماریابی توسط نیروهای بهداشتی و بسیجی به صورت حضوری و غیرحضوری در اجرای این طرح خاطر نشان کرد: افرادی که در تماس با این بیماران بودند در صورت نیاز تست های سریع در همان محل انجام می گیرد و یا اینکه بیمار به مراکز جامع سلامت راهنمایی و تست می شود.

وی بیان داشت: در صورت نیاز مراقبت در منزل و یا قرنطینه خانگی یا غیرخانگی با استفاده از مهمانسراها و هتل های همه شهرستان ها انجام می شود و در صورت نیاز بیماران به درمان سرپایی به مراکز جامع سلامت و در صورت ضرورت بستری از طریق اورژانس پیش بیمارستانی به بیمارستان ها منتقل می شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان اضافه کرد: با اجرای طرح شهید سلیمانی و تداوم همکاری‌ های هدفمند و اثر بخش، سیر شیوع ویروس کرونا تا حد قابل‌ توجهی کاهش پیدا می‌ کند لذا همکاری و همراهی مردم برای مشارکت در این طرح اهمیت بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه اکنون افزون بر 600 هزار نفر از جمعیت استان غربالگری شده‌ اند، اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار، یک هزار و 200 نفر در این طرح مشکوک و 62 درصد آنها توسط پزشک ویزیت شدند ضمن اینکه از 43 درصد افراد ویزیت شده، نمونه‌ گیری نیز انجام شده و تست کرونا 19 درصد از افراد نمونه‌گیری مثبت شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان با بیان اینکه 75 درصد موارد مشکوک ویزیت شده توسط پزشک تحت قرنطینه خانگی قرار گرفته اند، اضافه کرد: مواد مثبت کووید 19 به صورت 100 درصد تحت مراقبت قرار دارند.

در اجرای این طرح تلاش می شود افرادی که به هر دلیل مبتلا شده اند، شناسایی شده و تحت درمان و یا در شرایط ایزوله قرار گیرند تا هم مبتلایان سریع و به موقع درمان شوند و هم از ابتلای سایرین جلوگیری شود.

از این رو فضاهایی را علاوه بر بیمارستان ها برای قرنطینه و یا گذران دوره نقاهت مبتلایان در نظر گرفته اند تا از ابتلای سایر اعضای خانواده آنان پیشگیری شود.

اختصاص 2 هزار و 329 تخت اماکن اقامتی برای قرنطینه و گذران دوره نقاهت مبتلایان

در این رابطه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان کرد: دو هزار و 329 تخت تاسیسات گردشگری استان آماده پذیرش بیماران کرونایی در دوره نقاهت است.

مسعود حلاج پور افزود: این تعداد تخت از سوی مدیریت 42 واحد گردشگری استان برای همیاری و کمک به تقویت ظرفیت خدمات دهی حوزه بهداشت و درمان استان به این بیماران اعلام آمادگی کرده اند.


وی اظهار داشت: این اقدام در راستای اجرای بند 2 مصوبات پنجاه و ششمین جلسه ستاد مدیریت کرونا در استان گیلان برای استفاده از ظرفیت واحدهای اقامتی به منظور نقاهتگاه بیماران کرونایی و استراحتگاه کادر درمانی کشور در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.


به گفته وی، این واحدها شامل 20 هتل، 6 هتل آپارتمان و16 مجتمع گردشگری هستند.


حلاج پور نیز ابراز امیدواری کرد : با همکاری همه جانبه از سوی مردم فهیم و وظیفه شناس و مسئولان خستگی ناپذیر استان موفق به کنترل شیوع این ویروس شده و روزهای بهتری را شاهد باشیم.

اما با وجود بسیج همه نیروها و امکانات در اجرای این طرح و اختصاص این امکانات آنچه اهمیت دارد، همکاری مردم است.

لزوم همکاری مردم در طرح شهید سلیمانی برای پیشگیری

از گسترش بیماری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در این استان از ماه جاری بیان داشت: یکی از مشکلات در اجرای طرح شهید سلیمانی این است که برخی از خانواده ها در مجتمع های آپارتمانی پاسخگوی همکاران ما نیستند.

دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اهمیت مشارکت مردم در اجرای طرح شهید سلیمانی اظهار داشت: همکاری مردم در روستاها در اجرای این طرح خوب است و باید همه مردم این همراهی را داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: مهمترین کاری که در اجرای طرح شهید سلیمانی انجام می دهیم پیدا کردن افرادی از هر خانواده به عنوان سفیر سلامت است تا زمانی که کسی از افراد خانواده دچار مشکل شد این سفیر سلامت بتواند در تماس تلفنی با ما باشد یا اینکه ما آنها در تماس باشیم.

دکتر حیدرزاده خاطر نشان کرد: از ابتدای اجرای این طرح در استان گیلان تاکنون بر اساس برنامه متناسب پیش رفتیم، برنامه ما این بود که هر تیم سه نفره روزی 30 تا 40 خانوار را تحت پوشش قرار دهند که اکنون این کار انجام می شود.

وی در تشریح اقدامات طرح شهید سلیمانی با کمک بسیج جامعه پزشکی و بسیج مستضعفان اظهار داشت: در اجرای این طرح به تک تک منازل مردم در گیلان مراجعه می کنیم اگر به لحاظ ابتلا به کرونا علائم و یا مشکلی داشته باشند تیم مراقبتی در منزل حضور می یابد و مراقبت ها و راهنمایی های لازم انجام می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان بیان داشت: همه همکاران ما در اجرای این طرح دارای کارت شناسایی و معرفی نامه هستند که مردم می توانند از آنان مطالبه کنند و بعد از مشاهده کارت شناسایی و برگه ماموریت نسبت به همکاری با آنها اقدام کنند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روند بیماری کووید 19 و شیوع کرونا در گیلان افزایشی است هر چند شتاب آن کم است، لذا طرح شهید سلیمانی خود اقدامی ارزشمند در مدیریت بیماری کووید 19 و پیشگیرانه در شیوع کروناست و همکاری و مشارکت همگان را می طلبد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها