کد خبر: 451189
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۰ ۱۱:۲۳:۰۹
| |

رئیس جمهوری ایران خطاب به مردم افغانستان: 400 هزار افغانستانی در مدارس ما درس می‌خوانند

حسن روحانی، رئیس جمهور خطاب به مردم افغانستان با تاکید بر اینکه پیروزی و شادی شما؛ شادی و پیروزی مردم ایران است، گفت: ما افتخار داریم برای بیش از چهل سال میزبان میلیون‌ها افغانستانی بودیم و در این مدت از آموزش رایگان استفاده کرده‌اند و امروز 400 هزار افغانستانی در مدارس ما درس می‌خوانند.

رئیس جمهوری ایران خطاب به مردم افغانستان: 400 هزار افغانستانی در مدارس ما درس می‌خوانند
کد خبر: 451189
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۰ ۱۱:۲۳:۰۹

اعتمادآنلاین| حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز پس از افتتاح راه آهن خواف-هرات خطاب به مردم کشور افغانستان، گفت: امروز یک روز تاریخی و به یاد ماندنی برای تاریخ دو کشور بزرگ ایران و افغانستان است. 20 آذر 1399، 10 دسامبر 2020 و 24 ربیع الثانی 1442 به یاد خواهد ماند. این تاریخ، زمان اتصال دو سرزمین دوست از طریق راه آهن با اعدادی که برای ما ایرانی‌ها با میمنت و مبارکی توام است. ما نمره 20 را به عنوان نمره عالی و خوب می‌دهیم و امروز سه 20 داریم، 20 آذر و دسامبر 2020 بنابراین این خط تاریخی ما با سه 20 شروع شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: روابط دو کشور دوست و برادر مسلمان همسایه تنها از طریق همزبانی نیست بلکه از طریق همدلی هم است، یک قدم هم بالاتر، ما امروز دارای هم‌سرنوشتی هستیم؛ سرنوشت ما یکی است. ثبات، امنیت و توسعه منطقه در سایه ثبات و امنیت و توسعه هر دو کشور است. توسعه افغانستان توسعه ماست. امنیت شما امنیت ماست و ثبات در کشور شما ثبات در ایران و همه منطقه است.

وی ادامه داد: روزی که کشور شما توسط شوروری سابق اشغال شد، امام خمینی (ره) سفیر شوروی را خواست و به او گفت که بالاخره ملت افغانستان روزی شما را از سرزمین خودشان بیرون می اندازند.

روحانی خاطرنشان کرد: پیروزی و شادی شما؛ شادی و پیروزی ما بود. ما افتخار داریم در بیش از چهل سال میزبان میلیون‌ها افغانستانی بودیم و در این مدت از آموزش رایگان استفاده کرده‌اند و امروز 400 هزار افغانستانی در مدارس ما درس می‌خوانند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما در بحث کرونا به همان نسبتی که به مردم ایران خدمات دادیم به مردم افغانستان نیز خدمت دادیم.

وی تاکید کرد: بازار و اقتصاد ما باید در هم تنیدگی داشته باشد و در این مسیر، اولین قدم زیر ساخت ها است. اجرای این طرح در زمانی انجام گرفت که دولت آمریکا به عنوان تروریست اقتصادی تلاش داشت تمام مسیرهای حرکت اقتصادی ایران را ببندد اما شکست خورد و طراح این طرح غلط هم سرنگون شد. امیدواریم اشتباه حاکمان کنونی آمریکا توسط حاکمان بعدی کاخ سفید جبران شود.

روحانی خاطر نشان کرد: همه آنهایی که تلاش داشتند مسیرهای حرکت اقتصادی ایران را ببندند فهمیدند که اشتباه تاریخی مرتکب شده اند. همچنان متعهدیم که دوره آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت را برای عزیزان در وزارت فواید عامه افغانستان برگزار کنیم تا آنها به خوبی بتوانند از راه‌آهن استفاده و بهره‌برداری کنند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها