کد خبر: 451347
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اوضاع بد خبرنگاران در کشورهای عربی / محدودیت‌های خبرنگاران فلسطینی، تعرض به مجریان الجزایری و قتل روزنامه‌نگاران عراقی

سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطین اعلام کرد، اتحادیه بین‌المللی روزنامه‌نگاران 2 شکایت در رابطه با نقض حقوق روزنامه‌نگاران توسط اسرائیل تقدیم سازمان ملل متحد کرده است.

اوضاع بد خبرنگاران در کشورهای عربی / محدودیت‌های خبرنگاران فلسطینی، تعرض به مجریان الجزایری و قتل روزنامه‌نگاران عراقی
کد خبر: 451347
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطین سه‌شنبه گذشته اعلام کرد، اتحادیه بین‌المللی روزنامه‌نگاران 2 شکایت در رابطه با نقض حقوق روزنامه‌نگاران توسط اسرائیل تقدیم سازمان ملل متحد کرده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، در بیانیه این سندیکا آمده است: این شکواییه در 2 نسخه، یکی برای آیرین‌خان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور آزادی بیان و دیگر برای اگنس کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، در رابطه با اعدام‌های خارج از چارچوب‌های قانونی و قضایی ارسال شده است.

در این شکواییه به هدف قرار گرفتن سازمان‌یافته و استفاده از توان مفرط و کشنده علیه خبرنگاران از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی اشاره شده است.

در این شکواییه تاکید شده است، در حالی‌که در سال 1990 فقط 33 مورد نقض حقوق روزنامه‌نگاران فلسطینی به ثبت رسیده بود، در سال 2019 این رقم به 760 مورد افزایش یافت که 200 مورد آن ضرب‌وشتم و ده‌ها مورد نیز به کارگیری و اصابت گلوله‌های پلاستیکی است.

از سوی دیگر یکی از روزنامه‌نگاران شبکه تلوزیونی «الشروق نیوز» الجزایر در صفحه خود در فضای مجازی فاش کرد مالک یک شبکه تلویزیونی از روزنامه‌نگاران و کارمندان زن این شبکه باج‌گیری جنسی کرده و تلاش می‌کند آنها را مورد تعرض قرار دهد.

این مساله در حال حاضر به شدت بازتاب پیدا کرده و به یک جنجال بزرگ رسانه‌ای تبدیل شده است.

روزنامه القدس العربی در این رابطه نوشت: متاسفانه این مساله به یک رویکرد برای شماری از افراد تبدیل شده و به زعم ایجاد اشتغال از زنان و حتی دختران کمتر از سن قانونی هم سوءاستفاده می‌کنند.

رسانه‌های عراقی نیز در گزارشی اعلام کردند، کشورشان در رده سوم کشورهایی قرار گرفته است که بیشترین قتل علیه خبرنگاران در آن به وقوع پیوسته است.

بر اساس آمار اتحادیه جهانی روزنامه‌نگاران، 42 روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌های حین انجام وظیفه در سال 2020 در جهان کشته شده و 235 روزنامه‌نگار دیگر نیز به دلایل مسائل مربوط به فعالیت‌های شغلی خود در زندان به سر می‌برند.

مکزیک با کشته شدن 13 روزنامه‌نگار همچنان برای پنجمین سال متوالی در صدر لیست خطرناک‌ترین کشورها برای فعالیت خبرنگاری قرار گرفته است و پاکستان با 5 کشته رده دوم را به خود اختصاص داد.

کشورهای افغانستان، هند، عراق و نیجریه هم با کشته شدن 3 روزنامه‌نگار در رده بعدی قرار گرفتند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها