کد خبر: 451377
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۱ ۱۲:۱۵:۵۱
| |

رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد شروطی وضع شود که تهران آن‌ها را نپذیرد

نشانه‌هایی وجود دارد که می‌گوید رئیس‌جمهور آمریکا هرگز قصد وارد آوردن یک ضربه نظامی به تهران که می‌تواند موجب یک جنگ منطقه‌ای شود را ندارد. اولین و مهمترین نشانه، اعلام نماینده ویژه امریکا در مورد تشدید تحریم‌ها علیه تهران و توسعه آن، با هدف تضعیف موضع ایران در صورت شروع مذاکرات با دولت بایدن است.

رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد شروطی وضع شود که تهران آن‌ها را نپذیرد
کد خبر: 451377
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۱ ۱۲:۱۵:۵۱

اعتمادآنلاین| در صورتی که بایدن مانند اوباما معتقد باشد برجام تنها راه ممانعت از جنبه نظامی برنامه‌های هسته‌ای ایران است، اسرائیل اساسا مخالف آن است که در منطقه خاورمیانه، کشور دیگری فعالیت هسته‌ای داشته باشد.

لمیس أندونی در العربی الجدید نوشت: با وجود به تنش‌زایی اسرائیل و آمریکا علیه ایران، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد رئیس‌جمهور آمریکا هرگز قصد وارد آوردن یک ضربه نظامی به تهران که می‌تواند موجب یک جنگ منطقه‌ای شود را ندارد، بلکه با اقداماتی حساب‌شده ازجمله تشدید تحریم‌ها، سعی دارد مانع از بازگشت جو بایدن به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی شود.

در ادامه این مطلب آمده است: اولین و مهمترین نشانه، اعلام نماینده ویژه امریکا در مورد تشدید تحریم‌ها علیه تهران و توسعه آن، با هدف تضعیف موضع ایران در صورت شروع مذاکرات با دولت بایدن است، به نحوی که بایدن نتواند شروط سختگیرانه ایران برای مذاکره دوباره را بپذیرد.

اسرائیل رسما مسئولیت ترور فخری‌زاده را بر عهده نگرفت، اما یک مسئول اسرائیلی بلند پایه در گفتگو با نیویورک تایمز با افتخار و وقاحت تمام گفت که جهان بایدن از اسرائیل بخاطر کشته شدن این مرد تشکر کند.

اما آیا جو بایدن می‌تواند به اسرائیل برای توقف اینگونه عملیات‌ها فشار‌ها وارد کند؟ وی در مصاحبه مطبوعاتی خود بر عزم جدی آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد، اما قطعا در ادامه از سوی رسانه‌های آمریکایی و کنگره تحریک می‌شود تا شروط سختی را برای بازگشت به توافق هسته‌ای وضع کند. در صورتی که بایدن مانند اوباما معتقد باشد برجام تنها راه ممانعت از جنبه نظامی برنامه‌های هسته‌ای ایران است، اسرائیل اساسا مخالف آن است که در منطقه خاورمیانه، کشور دیگری فعالیت هسته‌ای داشته باشد.

نفع اسرائیل در آن است که در بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران، کارشکنی کند، یا حداقل شروطی را وضع کند که تهران نتواند آن را بپذیرد. مساله مهمتر آنکه بایدن برای لغو تحریم‌ها علیه ایران به محض دریافت قدرت، با مخالفت شدید طرفداران اسرائیل و اعضای کنگره مواجه می‌شود.

ترامپ به اسرائیل اجازه یک عملیات بزرگ و پیچیده داد تا رأس برنامه‌های هسته‌ای ایران را از بین ببرد، به ویژه آنکه این اتفاق چند هفته مانده به انتقال قدرت در آمریکا اتفاق افتاد و باعث شد ایران در صدد یک عملیات انتقام آمیز برآید و برای این مهم، در انتظار روی کار آمدن بایدن و مذاکرات د رمورد پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای باشد.

احتمالا اسرائیل به دنبال ازسرگیری انفجار‌ها و ترور‌ها در ایران است، به این دلیل که نمی‌تواند از دستاورد‌هایی که ترامپ برای صهیونیست‌ها محقق کرده، چشم‌پوشی کنند. در این میان، چالشی وجود دارد مبنی بر اینکه با شروع دوره ریاست بایدن، جهان عرب به کلی در حاشیه قرار بگیرد، بویژه آنکه اولویت وی بازگرداندن آمریکا به جایگاه قبل از روی کار آمدن ترامپ است و قطعا ما اعراب اولویت وی نیستیم.

منبع: انتخاب


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها