کد خبر: 451436
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۲ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

برجامِ اوباما مرده است / دنیا با دنیای 5 سال پیش فرق کرده است

علی بیگدلی گفت: برجامِ اوباما مرده است و ما باید مسیری واقع‌بینانه را برای باز شدن گره‌های کور در مناسبات بین‌المللی طی کنیم تا به نتیجه مطلوب برسند. نمی‌توان در دیپلماسی واقع‌بین نبود و به دستاوردی مثبت امید داشت.

برجامِ اوباما مرده است / دنیا با دنیای 5 سال پیش فرق کرده است
کد خبر: 451436
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۲ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که چند روز پیش از سوی رئیس مجلس به دولت ابلاغ شد فضای امیدوارکننده‌ای را که بعد از پیروزی بایدن در انتخابات 2020 آمریکا به وجود آمده بود تا حد زیادی در هاله ابهام و تردید فرو برد.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که با سروصدای زیادی به دولت ابلاغ شد‌ می‌تواند فضا را برای طرفین مذاکرات هسته‌ای آماده کند تا هر سوءاستفاده‌ای که بخواهند بکنند. در واقع این حرکت ایران را در شرایط خاصی قرار داده است به ‌طوری که هم بایدن به این مساله واکنش نشان داد و هم سه کشور اروپایی طرف برجام با صادر کردن بیانیه‌ای رسمی شرایط جدید را مانعی برای مذاکره‌های احتمالی آینده عنوان کردند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: مجلس باید قبل از عملی کردن تصمیم حاشیه‌ساز خود کمی دوراندیشی می‌کرد تا در این موقعیت دشوار در کار مملکت گره نیندازد. این طرح در حالی تصویب و به قانون تبدیل شد که حالا آمریکا بهانه خوبی برای سنگ‌اندازی پیدا کرده است. ای کاش مجلس برای تصویب این قانون با رئیس‌جمهوری و سایر نهادها هماهنگی لازم را صورت می‌داد تا تنش موجود در ایران برای کشورهایی که مقابله با جمهوری‌ اسلامی برایشان اصل است، عیان و آشکار نشود.

او توضیح داد: موضوع مهم دیگر به اعلام موضع مسئولان دولتی برمی‌گردد که با صراحت خاصی شرط مذاکره را بازگشت به برجام سال 2015 عنوان می‌کنند. این مطالبه در حالی از سوی دستگاه دیپلماسی ما مطرح می‌شود که دنیا با دنیای پنج سال پیش فرق کرده است؛ به عنوان مثال می‌توان به تعامل برخی از کشورهای عربی منطقه با اسرائیل اشاره کرد. در واقع باید گفت‌ برجامِ اوباما مرده است و ما باید مسیری واقع‌بینانه را برای باز شدن گره‌های کور در مناسبات بین‌المللی طی کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

علی بیگدلی در پایان گفت: نمی‌توان در دیپلماسی واقع‌بین نبود و به دستاوردی مثبت امید داشت.

چکیده گفت‌وگو با علی بیگدلی

-اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها فضا را برای سوءاستفاده‌ طرفین مذاکرات هسته‌ای آماده می‌کند

-مجلس باید قبل از عملی کردن تصمیم حاشیه‌ساز خود کمی دوراندیشی می‌کرد

-تنش موجود در ایران میان مجلس و دولت نباید عیان و آشکار می‌شد

-باید مسیری واقع‌بینانه را برای باز شدن گره‌های کور در مناسبات بین‌المللی طی کنیم

-نمی‌توان در دیپلماسی واقع‌بین نبود و به دستاوردی مثبت امید داشت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها