بازتاب نمایش «خورشید» و صحبت‌های مجیدی در چین

مجید مجیدی پس از نمایش فیلم «خورشید» در جشنواره فیلم چین و استقبال تماشگران از آن، ابراز امیدواری کرد این فیلم جزو اولین آثار سینمایی ایران باشد که به طور گسترده در سینماهای چین به نمایش در می‌آید.

بازتاب نمایش «خورشید» و صحبت‌های مجیدی در چین
کد خبر: 451479
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۲ ۰۸:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مجید مجیدی در نشست خبری فیلم «خورشید» که جمعه 21 آذرماه، همزمان با سومین فستیوال فیلم «هاینان» چین برگزار شد، با اشاره به شرایط دشوار ایران در دوران تحریم، از همدردی و همدلی مردم چین با مردم ایران تشکر کرد و گفت: «40 سال است در سخت ترین شرایط تحریمی که دولت امریکا به ما روا داشته، زندگی می‌کنیم. به هر حال شرایط سختی است، فقط به خاطر اینکه یک ملت می‌خواهد استقلال خود را داشته باشد و می‌خواهد روی پای خودش بایستد.»

او ادامه داد: «سالیان سال بود نفت، گاز و همه سرمایه ملی ایران در تسلیم ملت های غربی بود. بعد از 40 سال که ملت ایران توانست روی پای خود بایستد، آن‌ها نمی‌توانند بپذیرند.

40 سال است که ما را تحریم کرده‌اند و در این شرایط بحرانی اجازه نمی‌دهند دارو به کشور ما وارد شود. در این شرایط کرونا به دلیل کمبود دارو، جان بسیاری گرفته می‌شود.

کودکان و بیماران سرطانی از دارو محروم شده اند و همه این ها به خاطر تحریم ها است. نمی‌دانم چه اسمی روی آن باید گذاشت؛ یک جنایت بشری علیه مردم ایران درحال وقوع است.»

کارگردان فیلم خورشید در پایان این سخنان گفت: از دولت و مردم شریف چین که حس همدلی و دوستی به مردم ایران دارند، تشکر می‌کنم.

مجیدی همچنین در گفت‌وگویی با رادیو و تلویزیون مرکزی چین درباره این فستیوال که برای نخستین بار و در شرایط خاص کرونا در آن حضور دارد، گفته است: این فستیوال جوان است و راه زیادی دارد و باید طی کند تا به جشنواره مطلوبی برسد. البته در این مدت شاهد برنامه ریزی خوب آن بودم. سطح تعامل خوبی با کشورها داشته است و آثار زیادی را دریافت کرده است.

نکته برجسته جشنواره این بود که تلاش می کند تا فیلم های فیلمسازان اول را معرفی کند، به نظر من این یکی از دستاوردهای مهم جشنواره تلقی می شود.

برای این که فیلم های اول کم تر امکان دیده شدن در دنیا دارند و اگر این جشنواره تمام سیاستش را به این امر معطوف کند و بیشتر برای این نوع فیلم های اول برنامه‌ریزی کند، می‌تواند در آینده جشنواره موفقی شود.

او همچنین اظهار کرد: امیدوارم «خورشید» جزو اولین فیلم های ایران باشد که به طور گسترده در سینماهای چین به نمایش درمی آید و این فیلم مثل خورشیدی باشد که بر سینمای ایران بتابد و راهی باز شود برای این که ما هم سهمی در سینمای تجاری چین داشته باشیم و از این طریق به اقتصاد سینمای ما کمک شود و در آن ضمن تبادل فرهنگی نیز داشته باشیم.

مجیدی که برای حضور در این فستیوال فیلم، طبق قانون چین، در یک هتل دو هفته قرنطینه بوده است، این دوران را اینگونه توصیف کرد «تجربه عجیبی بود. سخت ولی شیرین» و در ادامه آن گفت: دو هفته زندگی بدون هیچ تماس با بیرون و تنها دوبار در روز در انتظار نشستن برای دو مامور سفیدپوش که نه تنها چهره آن‌ها مشخص نبوده، بلکه زبان هم را نیز نمی‌دانستند.

سومین دوره فستیوال فیلم «هاینان» از پنجم تا دوازدهم دسامبر، برابر با 15 تا 22 آذرماه که در استان خای نان ـ جنوب چین ـ درحال برگزاری است، میزبان 4376 از 114 کشور بوده که از ایران فیلم های «خورشید» و «بندر بند» حضور داشت.

حسین خلیفی، فعال فرهنگی ایرانی در چین درباره بازتاب نمایش «خورشید» در این فستیوال گفت: این فیلم توجه اهالی سینما و رسانه را در این کشور جلب کرده است. آقای مجیدی بعد از نمایش فیلمش، مستر کلاسی را برای سینماگران جوان چینی برگزار کرد که با استقبال روبرو شد.

فستیوال فیلم «هاینان» که در دوره‌های گذشته میزبان چهره‌های مطرحی همچون اصغر فرهادی، جانی دپ، ژولیت بینوش و نیکلاس کیج بود، امسال به دلیل شرایط دشوار کرونا حضور مهمان خارجی را محدود کرد و مجید مجیدی تنها مهمان خارجی این جشنواره بوده است.

فستیوال فیلم هاینان که در ابتدا، مجیدی را به عنوان رییس هیات داوران جشنواره دعوت کرده بود، با توجه به شرایط کرونا، بخش رقابتی این دوره را لغو کند.

رسانه‌های این کشور نوشته‌اند: دولت چین برای برگزاری این جشنواره اقدامات سختگیرانه ای را در پیش گرفت و تلاش کرد تا این رویداد در زمان مقرر برقرار شود.

برخی رسانه‌های چین نوشته‌اند که مجید مجیدی قصد دارد فیلمی درباره همه‌گیری ویروس کرونا با حضور بازیگران چینی بسازد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها