کد خبر: 451685
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۰۷:۱۱:۰۰
| |

عبدالله سمامی، عضو هیات‌رئیسه کانون‌های وکلای دادگستری:

نظارت سازمان‌دهی شده مورد قبول کانون‌های وکلا قرار نمی‌گیرد

یک عضو کانون‌ وکلای مرکز با تاکید بر اینکه به هر حال نظارت بر وکلا وظیفه ذاتی کانون‌های وکلا است، عنوان می‌کند: ما مخالف با نظارت‌های قانونی قوه قضاییه نیستیم. یعنی در جاهایی که قانون نظارت را بر عهده قوه قضاییه گذاشته است ما ایرادی درباره آن نداریم و از آن پیروی می‌کنیم اما درباره نظارت سازمان‌دهی شده باید گفت که این روند مورد قبول کانون‌های وکلا قرار نمی‌گیرد.

نظارت سازمان‌دهی شده مورد قبول کانون‌های وکلا قرار نمی‌گیرد
کد خبر: 451685
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۰۷:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالله سمامی، عضو هیات‌رئیسه کانون‌های وکلای دادگستری درباره اجرای لایحه استقلال کانو‌ن‌های وکلا می‌گوید این موضوع بر اساس قانون بر عهده قوه قضاییه است و کسی هم بر سر این موضوع بحثی ندارد.

او درباره اختلاف ‌نظرهایی که در این باره وجود دارد توضیح می‌دهد که اواخر سال گذشته قوه قضاییه یک آیین‌نامه درباره لایحه استقلال کانون‌های وکلا منتشر کرد که با مخالفت کانون‌ها روبرو شد.

سمامی با تاکید بر اینکه براساس قانون باید خود کانون‌های وکلا آیین‌نامه استقلال را به روز کنند و درباره آن نظر بدهند، عنوان می‌کند: بر همین اساس کانون‌ وکلاهای کل کشور یک آیین‌نامه جدید را تدوین کرده‌اند که البته نمی‌دانم برای قوه قضاییه ارسال شده است یا نه اما آماده ارسال است.

این عضو هیات‌رئیسه کانون وکلای دادگستری مرکز همچنین درباره ضرورت به روز شدن آیین‌نامه سابق لایحه استقلال کانون‌های وکلا هم توضیح می‌دهد که آیین‌نامه قبلی مربوط به سال 1334 بود و به دلیل گذشت سال‌های زیاد و حتی ابطال برخی از مواد آن تصمیم بر این شد که یک آیین‌نامه جدید تدوین شود که همان‌‌ط‌ور که گفتم، هیات‌رئیسه کل کانون‌های وکلای کشور این لایحه را آماده کرده‌اند و برای تصویب باید به قوه قضاییه ارسال شود.

سمامی همچنین درباره بخشنامه‌ای که قوه‌قضاییه درباره تشکیل اداره نظارت بر وکلا تدوین و منتشر کرده است هم، می‌گوید: در کانون‌های وکلای دادگستری هم اداره نظارت و کمیسیون‌های نظارت و هم دادسرا انتظامی وجود دارد که همه به عملکرد وکلا نظارت دارند. بنابراین در ساختار کانون‌های وکلا این نظارت وجود دارد و به شدت هم پیگیری می‌شود.

این عضو هیات‌رئیسه کانون وکلای مرکز در ادامه پرسشی مبنی بر اینکه بنابراین کانون‌های وکلای دادگستری بر قانون قبلی خود تاکید دارند و بخشنامه جدید قوه قضاییه را اجرا نمی‌کنند را تایید کرد.

این وکیل دادگستری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قوه قضاییه درباره بخشنامه نظارتی جدید خود اعمال فشاری به کانون‌ وکلا نداشته، بیان می‌کند: بخشنامه‌‌ای هست که همه در جریان آن هستند و به همه کانون‌های وکلا هم ابلاغ شده است. دقیق به خاطر ندارم اما فکر می‌کنم در آخرین جلسه‌ای که مجمع سراسری اتحادیه کانون‌های وکلا داشتند، در این باره هم تصمیم‌گیری‌هایی شده است. البته من در جریان آن تصمیم‌گیری‌ها نیستم.

این عضو کانون‌ وکلای مرکز با تاکید بر اینکه به هر حال نظارت بر وکلا وظیفه ذاتی کانون‌های وکلا است، عنوان می‌کند: ما مخالف با نظارت‌های قانونی قوه قضاییه نیستیم. یعنی در جاهایی که قانون نظارت را بر عهده قوه قضاییه گذاشته است ما ایرادی درباره آن نداریم و از آن پیروی می‌کنیم اما درباره نظارت سازمان‌دهی شده باید گفت که این روند مورد قبول کانون‌های وکلا قرار نمی‌گیرد.

منبع: داتیکان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها