کد خبر: 451821
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۱۲:۴۶:۱۹
| |

العرب:

در صورت مشارکت عربستان و امارات در مذاکرات، ایران در موضعی سخت‌تر از دوره اوباما قرار می‌گیرد/ روسیه و چین با عبور ایران از خطوط قرمز برنامه‌ هسته‌ای همراهی نمی کنند

العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: تروئیکای اروپایی به توافق هسته‌ای امضا شده با ایران در سال 2015 متعهد مانده و در انتظار روی کار آمدن جو بایدن است، تا در زمینه پرونده‌های بین المللی مختلفی از جمله پرونده ایران، وارد همکاری با ایالات متحده شود.

در صورت مشارکت عربستان و امارات در مذاکرات، ایران در موضعی سخت‌تر از دوره اوباما قرار می‌گیرد/  روسیه و چین با عبور ایران از خطوط قرمز برنامه‌ هسته‌ای همراهی نمی کنند
کد خبر: 451821
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۱۲:۴۶:۱۹

اعتمادآنلاین| تروئیکای اروپایی به توافق هسته‌ای امضا شده با ایران در سال 2015 متعهد مانده و در انتظار روی کار آمدن جو بایدن است، تا در زمینه پرونده‌های بین المللی مختلفی از جمله پرونده ایران، وارد همکاری با ایالات متحده شود. اما پیامد‌های حوادث سال‌های اخیر، باعث می‌شود این مأموریت آسان نباشد، چرا که عادی سازی روابط با ایران، مستلزم ارتباط برنامه‌های هسته‌ای آن با برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای این کشور است.

به گزارش العرب، در همین راستا، تهران مخالف توسعه مذاکرات بوده و بویژه با ترور سردار سلیمانی و محسن فخری زاده، هیچ نرمشی در این باره نشان نمی‌دهد. از این رو، در انتظار استقرار دولت بایدن و مشخص شدن اولویت‌های آن و همچنین تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در ایران، برنامه‌های هسته‌ای و موشکی آن زیر ذره بین هستند.

پیش از بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای و همراهی اروپا با ان، ترور فخری زاده اتفاق افتاد.

پس از ترور دانشمند هسته‌ای ایران، مسئولان نظام ترجیح دادند به جای انتقام، بر ادامه فعالیت فخری زاده تاکید کرده و با دولت بایدن و اروپایی‌ها به همان شکلی تعامل داشته باشند که با دولت اوباما داشتند، که براساس آن، تنها در زمینه بخش صلح امیز برنامه‌های هسته‌ای خود امتیاز‌هایی دادند و برنامه‌های موشکی شان را خارج از دایره مذاکرات قرار دادند.

از می 2019 به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای، تهران عمل به تعهدات خود براساس برجام را متوقف کرد، به این امید که ایالات متحده تصمیم به بازگشت به توافق بگیرد، اما دو طرف آمریکایی و اسرائیلی به عملیات سری خود علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران ادامه دادند که مهمترین آن، انفجار‌هایی بود که در تابستان گذشته در تاسیسات موشکی منطقه پارچین و تاسیسات هسته‌ای نطنز اتفاق افتاد.

در این میان، در حالی که مسئولان دولت بایدن بر بازگشت به توافق هسته‌ای تاکید می‌کنند، این مساله مستلزم آن است که ایران از شرط خود برای رفع تحریم‌ها چشم پوشی کند. بویژه آنکه هایکو ماس، وزیر خارجه المان نیز خواستار توافق جدیدی شده است که برنامه‌های موشکی ایران را هم دربرداشته باشد.

قطعا این مهم پایه اصلی مرتب کردن کارت های مذاکره با ایران، برای دولت دموکرات آمریکاست و تنها در این صورت است که دولت‌های اروپایی هم می‌توانند در این مذاکرات حضور داشته باشند. این موضع گیری اروپایی‌ها با هدف فشار بر ایران بوده و یک موفقیت روانی برای دولت ترامپی محسوب می‌شود که حدودی را مشخص کرده است که دولت بایدن هم نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

در این شرایط، بازگشت مذاکره بین واشنگتن و تهران در مورد پرونده هسته‌ای ایران دشوارتر از قبل شده است و همنوایی اروپایی‌ها با دولت بایدن هم فشار مضاعفی به تهران وارد می‌کند. علاوه بر اینکه این موضع گیری اروپایی‌ها روی روسیه و چینی که با تلاش ایران برای عبور از خطوط قرمز در برنامه‌های هسته‌ای اش همراهی نمی‌کنند هم تاثیر می‌گذارد.

با توجه به اعلام واشنگتن در مورد مشارکت عربستان و امارات در مذاکرات آینده با ایران و نقش موثر اسرائیل در این پرونده، تهران در یک موضع بسیار سخت‌تر از دوره اوباما قرار می‌گیرد؛ و بدون شک مسائل داخلی و کارزار انتخابات ریاست جمهوری در ایران نیز سایه خود را بر تصمیم سیاستگذاران در مورد ورود به یک ماجراجویی و یا تغییر سیاست می‌افکند.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها