کد خبر: 452261
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۵ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

رای کالج الکترال مهر تایید پیروزی جو بایدن

زمانی که کالیفرنیا 55 رأی الکترال خود را در ساعت 5:30 دقیقه عصر به وقت ساحل شرقی به نفع بایدن اعلام کرد، تعداد آرای الکترال بایدن از مرز 270 رأیی که برای پیروزی در انتخابات لازم است گذشت و پس از هفته‌ها تلاش ترامپ از طریق فشار سیاسی و چالش‌های حقوقی برای تغییر نتایج انتخابات مهر رسمی بر پیروزی بایدن زده شد.

رای کالج الکترال مهر تایید پیروزی جو بایدن
کد خبر: 452261
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۵ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- با وجود همه تلاش‌های دونالد ترامپ برای تخریب روند دموکراتیک انتخابات، روز دوشنبه 14 دسامبر با اعلام رآی کالج الکترال جو بایدن رسماً در انتخابات آمریکا پیروز شد. موضوعی که جمهوری‌خواهان را برای پذیرش نتیجه انتخابات بیش از پیش تحت فشار قرار می‌دهد.

رأی‌گیری کالج الکترال

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از نیویورک تایمز، روند رأی‌گیری کالج الکترال از ساعت 10 صبح در نیوهمپشایر آغاز شد. جایی که الکترال‌ها (انتخاب‌کنندگان) در اتاقی در مجلس ایالتی که با تزئینات کریسمس آراسته شده بود چهار رأی خود را به جو بایدن دادند.

تا ظهر روز دوشنبه ایالت‌های محل نزاع یعنی پنسیلوانیا، آریزونا و جورجیا، ایالت‌هایی که شکایت‌های تیم حقوقی ترامپ در آنها شکست خورده بود، نیز از بایدن حمایت کرده بودند.

در نیویورک، بیل و هیلاری کلینتون به همراه 27 الکترال دیگر به جو بایدن رأی دادند و زمانی که کالیفرنیا 55 رأی الکترال خود را در ساعت 5:30 دقیقه عصر به وقت ساحل شرقی به نفع بایدن اعلام کرد، تعداد آرای الکترال بایدن از مرز 270 رأیی که برای پیروزی در انتخابات لازم است گذشت و پس از هفته‌ها تلاش ترامپ از طریق فشار سیاسی و چالش‌های حقوقی برای تغییر نتایج انتخابات مهر رسمی بر پیروزی بایدن زده شد.

b

با پشتوانه رأی کالج الکترال جو بایدن در سخنرانی خود خواستار وحدت مردم شد و تلاش ترامپ و متحدانش برای حمله به سیستم انتخاباتی کشور را محکوم کرد.

سخنرانی جو بایدن

دوشنبه‌شب، پس از اعلام آرای الکترال، جو بایدن طی سخنرانی خود در شهر ویلمینگتون ایالت دلاویر گفت: «تلاش جمهوری‌خواهان به منظور فشار بر دادگاه عالی برای تغییر نتیجه انتخابات واکنشی افراطی بود که پیش از این هرگز ندیده بودیم.» او همچنین حمله به مقامات انتخاباتی در ایالت‌های مختلف را «ناعادلانه» خواند.

جو بایدن در ادامه سخنرانی خود گفت: «زمان آن رسیده که صفحه انتخابات را ببندیم.»

او با تمجید از مقاماتی که برای حفاظت از روند عادلانه سیستم انتخاباتی ایستادگی کردند گفت: «انتخابات صادقانه، آزادانه و عادلانه بود. آنها (مسئولان برگزاری انتخابات) این را با چشم خود دیدند و اذیت و آزارها باعث نشد چیز دیگری بگویند.»

به رغم همه تنش‌هایی که ترامپ با تئوری‌های توطئه، دادخواست‌ها و ادعاهای بدون مدرک تقلب در انتخابات ایجاد کرده بود، روند رأی‌گیری کالج انتخاباتی که مهر تاییدی بر پیروزی جو بایدن بود طبق روال همیشگی خود رسمی و بدون حاشیه پیش رفت.

با وجود اینکه طرفداران ترامپ اعلام کرده بودند هنگام رأی‌گیری در مقابل مجالس ایالتی در ایالت‌های حساسی که رئیس‌جمهور شکست خورده بود تجمع می‌کنند، اما رأی‌گیری روز دوشنبه بسیار آرام انجام شد. هیچ تظاهراتی که روند کار را مختل کند شکل نگرفت و در برخی از ایالت‌ها تعداد نیروهای پلیس بیش از معترضان بود.

t

پس از اینکه هاوایی نیز چهار رأی خود را به بایدن داد او با 306 رأی کالج انتخاباتی کار خود را به پایان رساند.

حمایت جمهوری‌خواهان از ادعای تقلب ترامپ

رأی گیری روز دوشنبه به دنبال 6 هفته تلاش بی‌سابقه دونالد ترامپ برای مداخله در روند انتخابات و تغییر نتیجه انتخاباتی رخ داد که با اختلاف حدود هفت میلیون رأی در آن باخته بود.

ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات با حمایت بسیاری از جمهوری‌خواهان همراه بود؛ از جمله 126 نفر از اعضای حزب و 18 قانون‌گذار ایالتی که از شکایتی در دیوان عالی کشور پشتیبانی کردند که به گفته کارشناسان حقوقی هیچ اعتباری نداشت. دادگاه عالی روز جمعه این پرونده را رد کرد.

یکی از معدود ایالت‌هایی که شاهد تنش بود ایالت میشیگان بود. جایی که یک نماینده ایالتی روز را با این ادعا آغاز کرد که حزب جمهوری‌خواه این ایالت راهی برای سرپیچی از آرای الکترالی که به نفع آقای بایدن اعلام شده پیدا می‌کند. او همچنین تهدید کرد که نمی‌تواند قول یک روز آرام در شهر لنسینگ را بدهد.

پس از این سخنان سخنگوی جمهوری‌خواه مجلس ایالتی میشیگان، لی چتفیلد، در پاسخ به این نماینده با سلب وظایف کمیته‌ای او در بیانیه‌ای درخواست تعیین الکترال‌هایی که از ترامپ حمایت می‌کنند را رد کرد.

لی چتفیلد در این باره گفت: «من می‌ترسم که کشورمان را برای همیشه از دست بدهیم. چنین سخنانی آسیب جدی به هر انتخاباتی می‌زند که در آینده قرار است با رأی کالج الکترال برگزار شود. و من نمی‌توانم با چنین کاری موافقت کنم.»

e

دولت جو بایدن

پس از برگزاری انتخاباتی که با اختلافات و شکاف عمیق و در میانه پاندمی کرونا همراه بود، رأی روز دوشنبه جو بایدن را در سومین تلاشش برای رسیدن به ریاست‌جمهوری رسماً به کاخ سفید خواهد فرستاد.

بایدن در یک‌ ماه گذشته به سختی تلاش کرده کابینه خود را کامل کند تا در روز 20 ژانویه تیمی آماده برای مبارزه با ویروس کرونا و آغاز دوران طولانی ریکاوری پس از آن داشته باشد.

b

این رأی‌گیری همچنین تا حدود زیادی هرگونه بهانه جمهوری‌خواهان در کنگره را که به مدت 6 هفته از پذیرفتن جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور منتخب خودداری کرده‌اند از بین می‌برد.

جمهوری‌خواهان در مقابل دادن فضای لازم به دونالد ترامپ برای زیر سوال بردن شکستش در انتخابات در مقابل تئوری‌های توطئه او و ادعای تقلب در انتخابات سکوت کردند و به این ترتیب کالج انتخاباتی را به عنوان نشانه جدیدی برای تعیین پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کردند.

روز دوشنبه برخی از جمهوری‌خواهان طی اظهاراتی با بی‌میلی پیروزی بایدن را تایید کردند. سناتور لیندزی گراهام از کارولینای جنوبی که با اشتیاق از تلاش ترامپ برای تغییر شکست خود حمایت کرده بود به CNN گفت که با جو بایدن صحبت کرده و گفته است که در صورت امکان با او همکاری خواهد کرد.

سناتور روی بلانت از میزوری نیز اعلام کرد: «معاون رئیس‌جمهور بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکاست.»

سناتور جان کرنین از تگزاس نیز گفت: «کشور در 20 ژانویه شاهد تغییر خواهد بود و انتقال قدرت به صورت مسالمت‌آمیز انجام خواهد شد.»

البته سناتور میچ مک‌کانل از کنتاکی، رهبر اکثریت و قدرتمندترین جمهوری‌خواه کنگره، به سوال خبرنگار کاپیتال درباره جو بایدن پاسخ نداد.

در عین حال دفاع کرنین و گراهام از حق ترامپ مبنی بر ادامه تلاش برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات در دادگاه نشان‌دهنده قدرت و نفوذ ترامپ در حزب جمهوری‌خواه با پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش است.

اثبات سیستم انتخاباتی آزاد و عادلانه آمریکا

با وجود همه تهدیدها و چالش‌های ترامپ این رأی‌گیری اثبات سیستم انتخاباتی آزاد و عادلانه آمریکا بود. در ایالتی پس از ایالت دیگر رهبران احزاب در کنار نمایندگان محلی برای تایید پیروزی جو بایدن به روشی که در قانون اساسی مقرر شده است تلاش کردند.

فرماندار جمهوری‌خواه نیوهمپشایر، کریس سانونو، قبل از رأی‌گیری در این ایالت گفت: «این کار نه فقط از روی سنت بلکه برای نشان دادن کارآمدی سیستم ما به مردم است.»

جو بایدن در سخنرانی دوشنبه‌شب خود تلاش‌های مقامات انتخاباتی را «یکی از شگفت‌انگیزترین نشانه‌های وظیفه مدنی که تا به حال در کشور دیده‌ایم» خواند و گفت که «از آنها باید تقدیر شود نه اینکه به آنها حمله شود».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها