نماینده دائم ایران در سازمان های بین المللی در وین:

توقف تمامی آزمایش‌های انفجاری هسته‌ای اولین گام در جهت خلع سلاح هسته‌ای است

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین گفت: ما قویا معتقدیم که توقف تمامی آزمایش‌های انفجاری سلاح‌های هسته‌ای و سایر انفجارهای هسته‌ای و همچنین پایان دادن به توسعه کمی و بهبود کیفی این دسته از سلاح‌ها، اولین گام ضروری در جهت خلع سلاح هسته‌ای می‌باشد.

توقف تمامی آزمایش‌های انفجاری هسته‌ای اولین گام در جهت خلع سلاح هسته‌ای است
کد خبر: 452398
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۶ ۰۸:۳۲:۴۸

اعتمادآنلاین| سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین، طی سخنرانی در پنجاه و پنجمین نشست کمیسیون مقدماتی معاهده منع جامع آزمایش های هسته‌ای (سی.تی.بی.تی)، با تأکید بر موضع دیرینه و اصولی جمهوری اسلامی ایران در مورد ضرورت حذف کامل تمامی سلاح‌های هسته ای، اظهار کرد: ایران از اهداف مندرج در معاهده درخصوص خلع سلاح هسته ای با هدف نهایی برچیدن این سلاح ها، و خلع سلاح عمومی و کامل ذیل کنترل دقیق و موثر بین المللی حمایت می‌کند.

کاظم غریب‌آبادی افزود: ما همچنین قویا معتقدیم که توقف تمامی آزمایش‌های انفجاری سلاح‌های هسته‌ای و سایر انفجارهای هسته‌ای و همچنین پایان دادن به توسعه کمی و بهبود کیفی این دسته از سلاح‌ها، اولین گام ضروری در جهت خلع سلاح هسته‌ای می‌باشد.


وی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه بعد از گذشت بیش از دو دهه از تصویب این معاهده، دستیابی به هدف مذکور بیش از هر زمان دیگری دست‌نیافتنی شده است، افزود: اگر قرار باشد اهداف این معاهده به طور کامل تحقق یابند، تعهد کشورهای دارای سلاح هسته‌ای به خلع سلاح هسته‌ای ضروری است.


این دیپلمات ارشد ایران سپس با ابراز تاسف از رویکرد مخرب آمریکا در قبال معاهدات خلع سلاح و عدم اشاعه هسته‌ای، افزود: ما ابراز نگرانی عمیق خود، به ویژه در مورد گزارش‌هایی درخصوص مباحث مطرح از سوی مقامات ارشد آمریکا در مورد امکان انجام آزمایش‌های انفجاری هسته‌ای را ابراز می‌کنیم.

چنین اقدامی نه تنها به عنوان نقض واضح توقف موقت جهانی (موراتوریوم) آزمایش‌های انفجاری هسته‌ای تلقی می‌شود، بلکه به شدت خلع سلاح و رژیم عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و در نتیجه، صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف می‌کند.


غریب‌آبادی از تصویب بودجه 10 میلیون دلاری در کمیته سنای آمریکا برای آماده‌سازی انجام چنین آزمایش هسته‌ای ابراز نگرانی شدید نمود و از آمریکا خواست تا به تعهدات خود در این حوزه پایبند باشد.


نماینده دائم ایران همچنین به وضعیت عربستان سعودی در رابطه با معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای نیز اشاره کرد و از اینکه این کشور این معاهده را امضاء نکرده است، انتقاد کرد و از این کشور خواست تا هرچه سریع‌تر این معاهده را امضاء کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها