کد خبر: 452665
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۷ ۱۰:۱۴:۰۷
| |

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا:

بایدن باید تصمیم ترامپ درباره صحرای غربی را لغو کند

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا تاکید کرد، اطلاعیه رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا در تاریخ 11 دسامبر در رابطه با به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر منطقه صحرای غربی یکی دیگر از تصمیمات نادرست دولت وی بود.

بایدن باید تصمیم ترامپ درباره صحرای غربی را لغو کند
کد خبر: 452665
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۷ ۱۰:۱۴:۰۷

اعتمادآنلاین| جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در مقاله‌ای در نشریه فارن پالسی گفت: تصمیم دونالد ترامپ در توافقی برای تسهیل تبادل روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و مراکش در واقع خیانتی به مردم منطقه صحرای غربی بود و از سه دهه حمایت آمریکا از حق تعیین سرنوشت این مردم از طریق رفراندومی درخصوص جایگاه آتی این منطقه دست کشید.

وی افزود: سناتور جیمز اینهوف، رئیس کمیته سرویس‌های مسلح سنا کاملا حق داشت وقتی در سخنرانی خود در سنا مورخ 10 دسامبر سال جاری میلادی گفت، ترامپ می‌توانست این توافق را بدون تهاتر حقوق این مردم بی‌صدا به دست آورد. این حقوق از طریق سال‌ها تلاش کمیته روابط خارجی و کمیته خدمات مسلح سنا شکل گرفته بودند.

بولتون تاکید کرد: به خاطر مشارکت اولیه‌ام به عنوان دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در بخش سازمان‌های بین‌المللی در دوران ریاست جمهوری جورج بوش، در طول سال‌های متمادی بارها نگرانی‌هایم را نسبت به منطقه صحرا مطرح کرده و برای رفع آنها تلاش کرده بودم.

وی افزود: روابط گرم و غیررسمی میان اسرائیل و مراکش چیز جدیدی نیست. مراکش همیشه به رسمی شناختن اسرائیل را در نظر داشته و حسن دوم، پادشاه سابق مراکش در دهه 1990 میلادی به صورت جدی تلاش کرد تا این کار را انجام دهد درست مثل دیگر کشورهای عربی که این کار را انجام داده بودند.

بولتون در ادامه گفت: ترامپ در این تصمیم بی‌ملاحظه‌اش نه با جبهه پولیساریو که برای مدت طولانی نماینده منطقه صحرای غربی بوده و نه با الجزایر و موریتانی، دو تن از همسایگان این منطقه که شدیدا نگران هستند، مشورت نکرد.

این در حالی است که دیپلمات‌ها می‌گویند، شورای امنیت قصد دارد روز دوشنبه پرونده صحرای غربی را به بحث بنشیند. این بعد از به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر منطقه مورد مناقشه در ازای عادی سازی روابط مراکش با رژیم صهیونیستی است.

به گفته منابع، آلمان درخواست برگزاری نشست پشت‌ درهای بسته برای بررسی وضعیت این منطقه را داده است.

کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه نسخه اعلامیه ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر کل اراضی صحرای غربی را تقدیم آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها