کد خبر: 452889
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۸ ۱۲:۴۸:۲۴
| |

رسولی، سفیر ایران در بلغارستان:

آمریکا باید در سیاست‌های کلانش در قبال ایران تجدیدنظر کند

سفیر ایران در بلغارستان گفت: برای ایجاد هرگونه تحول لازم است آمریکا در سیاست‌های کلان خود در قبال جمهوری اسلامی ایران تجدیدنظر به عمل آورد. آنچه که برای ما مهم است نحوه رفتاری است که کاخ سفید بعد از انتخابات دارد.

آمریکا باید در سیاست‌های کلانش در قبال ایران تجدیدنظر کند
کد خبر: 452889
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۸ ۱۲:۴۸:۲۴

اعتمادآنلاین| سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان با تاکید بر این که رد پای اسرائیل در ترور شهید فخری‌زاده مشهود است، گفت: شخصاً معتقدم ایران اصل تناسب را در دادن پاسخ رعایت خواهد کرد و واکنشی خارج از روش‌های سنتی خواهد داشت به نحوی که امکانات و توانمندی خود را به دشمن نشان خواهد داد.

سید محمد جواد رسولی محلاتی سفیر کشورمان در بلغارستان در گفت‌وگویی با روزنامه 24 چاسا این کشور در پاسخ به این سوال که «آیا تمامی جزئیات حول ترور محسن فخری‌زاده مشخص شده اند و مقامات ایران چه کسانی را مظنون این واقعه می دانند؟»، گفت: تحقیقات در خصوص جزئیات این ترور ناجوانمردانه در دست تکمیل است. روایت غالب تاکنون حکایت از یک عملیات تروریستی پیچیده‌ دارد که با به کارگیری تجهیزات الکترونیکی، هوش مصنوعی، ماهواره و اینترنت رخ داد به نحوی که هیچ عامل انسانی در صحنه ترور حضور نداشت؛ هر چند روایت‌های دیگری نیز در این خصوص وجود دارد. برای اطلاع از جزئیات بیشتر باید منتظر تکمیل فرایند تحقیقات بود.


وی تصریح کرد: اما در خصوص بخش دوم سوال، رد پای اسرائیل در این ترور مشهود است و نشانه‌های جدی از نقش اسرائیل در این اقدام بزدلانه وجود دارد. این دیدگاه نیز وجود دارد که ایالات متحده آمریکا در این اقدام با اسرائیل مشارکت داشته و یا حداقل از این اقدام تروریستی آگاهی داشته و به نوعی این اقدام با چراغ سبز آمریکا انجام شده است. قرارداشتن نام دکتر فخری زاده در لیست ترور موساد؛ سوابق رژیم صهیونیستی و موساد در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران و نحوه انجام این ترورها موجب شده همه کاملا متقاعد شوند که اسرائیل این عملیات را انجام داده است.


این دیپلمات کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره این که «پروفسور فخری زاده دقیقا بر روی چه چیزهایی کار می کرد و چرا وی را پدر برنامه هسته‌ای ایران می نامند؟»، اظهار داشت: لقب "پدر برنامه هسته‌ای ایران"، لقب درست و دقیقی نیست و با اهدافی خاص به دکتر فخری‌زاده نسبت داده می شود. در واقع این اقدام بخشی از پروژه توجیهی رسانه‌های دشمن برای اقناع افکار عمومی برای دستیابی به اهداف نامشروع خود است. دکتر فخری‌زاده مسلما یکی از دانشمندان برجسته هسته ای کشور همانند سایر دانشمندان در این حوزه بود. حوزه تخصصی ایشان پدافند هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی بود. ایشان پدافند هسته ای را در وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران مدیریت می کرد. علاوه بر این، ایشان رئیس سازمان پروهش و نوآوری وزارت دفاع بود، سازمانی که در عرصه مبارزه با ویروس کرونا اقدامات ارزشمندی را انجام داده بود و موفق به تولید اولین کیت تشخیص کرونا بومی شده و پیشرفت خوبی را در مسیر تولید واکسن کرونا داشت.


رسولی محلاتی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در اینجا لازم می دانم به آن اشاره نمایم این است، تصور اینکه برنامه هسته ای ایران قائم به اشخاص است و می شود با حذف دانشمندان هسته ای ایران برنامه هسته ای و پیشرفت علمی ایران را متوقف نمود برداشت غلطی است که علیرغم اثبات غلط بودن آن، از سوی رژیم صهیونیستی دنبال می شود. همانطور که ترورهای قبلی دانشمندان هسته ایران نشان داد، این ترور نیز نمی تواند پیشرفت‌های علمی ایران را در زمینه‌های مختلف متوقف نماید.


وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که « ترور وی از چه لحاظی با یکسری ترورهای دانشمندان ایرانی از سال 2010 الی 2012 شباهت دارد و اینکه سالیان طولانی چنین قتل‌هایی رخ ندادند را چگونه توضیح می دهید؟»، گفت: بررسی سابقه رژیم اسرائیل نشان می‌دهد که این رژیم از ابتدای تأسیس نامشروع خود بر مبنای قتل و ترور بنا شده است. ترور موضوع جدیدی در سیاست‌های رژیم صهیونیستی به شمار نمی ‌رود و پرونده این رژیم از آغاز تشکیل در سال 1948 تاکنون شمار زیادی از عملیات‌های ترور را در خود جای داده است. در 72 سال گذشته اسرائیل بیش از 2700 ترور انجام داده که میانگین سالانه آن 38 عملیات در داخل و خارج سرزمین ‌های اشغالی می‌ شود.


سفیر کشورمان در بلغارستان افزود: شخصا معتقدم مهمترین زمینه در خصوص شباهت این ترور با ترورهای سال 2010 الی 2012، شکست سیاست فشار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران بود؛ در آن برهه اسرائیلی‌ها امید زیادی به تأثیرگذاری تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی علیه ایران داشتند و تمام تلاش خود را نمودند تا این فشارها با هدف واهی نابودی برنامه هسته‌ای، علیه ایران تشدید شود؛ اما نشانه‌های شکست این سیاست، اسرائیل را به سمت تشدید انجام عملیات مخفی علیه ایران شامل اقدامات خرابکارانه (ویروس استاکس نت در نیروگاه نطنز و...) و ترور هدفمند دانشمندان هسته ای ایران سوق داد.


این دیپلمات کشورمان ادامه داد: دقیقا در برهه کنونی و در دوره ریاست جمهوری ترامپ نیز اسرائیل تمام تلاش خود را کرد تا فشار حداکثری علیه ایران به نهایت خود برسد؛ اما پیروزی بایدن و احتمال پایان دادن به این سیاست و احتمال ایجاد یک فضای سیاسی جدید مجددا اسرائیلی‌ها را به سمت تشدید انجام اقداماتی برای تخریب هرگونه روزنه جدید برای دیپلماسی کشانده است.


نکته دیگر اینکه، دشمنان ایران حدود 20 سال است که به دنبال ترور دکتر فخری‌زاده بودند و چندین طرح ترور را بدین منظور در این دوران انجام دادند اما موفق نبوده و در دستابی به هدف خود ناکام ماندند. این بار هم سیستم‌های اطلاعاتی کشور، احتمال وقوع حادثه و حتی محل بروز احتمالی حادثه علیه ایشان را پیش بینی کرده بودند.


رسولی محلاتی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «جمهوری اسلامی چگونه به این اقدام پاسخ خواهد داد؟»، ابراز داشت: همانطور که اقدامات قبلی از این دست از سوی جمهوری اسلامی بی‌جواب نمانده مسلما این اقدام هم بی جواب نخواهد ماند. اینکه پاسخ ما چگونه است و در چه زمان و مکانی و با چه کیفیتی انجام خواهد شد این را مقامات کشور با در نظر گرفتن همه جوانب تعیین می کنند. شخصاً معتقدم ایران اصل تناسب را در دادن پاسخ رعایت خواهد کرد و واکنشی خارج از روش‌های سنتی خواهد داشت به نحوی که امکانات و توانمندی خود را به دشمن نشان خواهد داد.


وی در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به سوالی درباره این که «پس از ترور ژنرال سلیمانی، در چارچوب یکسال، این دومین مقام عالیرتبه ایرانی است که در یک حمله هدفمند، که از سوی دشمنان شما سازماندهی شده، به قتل می رسد. آیا این یک تحریک نیست که هدف آن، برهم‌زدن آرامش شما و اتخاذ تدابیر تند است؟»، گفت: مسلماً یکی از اهداف اصلی این اقدام تحریک ایران به انجام واکنشی تند و شدید است؛ اما مقامات ایرانی در عمل نشان داده اند که در اتخاذ اینگونه تصمیمات تابع احساسات نیستند و با بررسی همه جوانب تصمیم منطقی را اتخاذ خواهند کرد.


این دیپلمات کشورمان همچنین در باره این که «آیا فکر می کنید که پس از تغییر دولت کاخ سفید، می توان انتظاری از تغییر سیاست‌ها داشت و آیا این بر ایران و وضعیت خلیج فارس تاثیری می گذارد؟»، اظهار کرد: در اینکه رویکرد بایدن با ترامپ یکسان نیست، شکی نیست؛ اما سابقه رفتار 2 حزب اصلی آمریکا در طول بیش از 40 سال اخیر به خوبی نشان می دهد این که کدام حزب روی کار می آید تأثیر فاحشی روی استراتژی کلی آمریکا در قبال ایران ندارد و صرفا تاکتیک‌ها تغییر می‌یابند. برای ایجاد هرگونه تحول لازم است آمریکا در سیاست‌های کلان خود در قبال جمهوری اسلامی ایران تجدیدنظر به عمل آورد. آنچه که برای ما مهم است نحوه رفتاری است که کاخ سفید بعد از انتخابات دارد. اگر آمریکا تصمیم بگیرد که رفتار مخرب خود را علیه ایران متوقف کند، صرف نظر از اینکه چه کسی در کاخ سفید مستقر باشد، زمینه برای بازگشت به اصول ترسیم شده در برجام و همکاری‌های پیش بینی شده در آن فراهم خواهد شد.

رسولی محلاتی در پاسخ به این سوال که «بخشی از همسایه عربی شما در خلیج فارس، گام‌های بی‌سابقه‌ای را در تغییر سیاست‌های خود نسبت به اسرائیل به نمایش گذاشتند. این چه اثراتی می تواند بر ایران داشته باشد؟»، تصریح کرد: این اقدامات هیچ تأثیری بر سیاست ایران نخواهد داشت؛ سیاست ایران در برابر رژیم نامشروع اسرائیل یک سیاست اصولی مبتنی بر مخالفت با اشغال، تجاوزگری و نژاد پرستی و حمایت از ارمان ملت فلسطین است؛ در عین حال ما معتقد به هم افزایی و همزیستی مسالمت‌آمیز با کشورهای منطقه خلیج فارس در راستای تأمین صلح و امنیت پایدار در منطقه و متعهد به مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و هرگونه ناامنی هستیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها