کد خبر: 453270
|
۱۳۹۹/۰۹/۳۰ ۱۰:۴۱:۱۰
| |

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی:

آنها که برای مردم غم تولید کردند، با قدرت پیش می‌روند

رونمایی از کتاب «نخبگان آسمانی»، یادمان شهیدان دکتر محمدحسین و زینب اسدی لاری شهدای فاجعه سرنگونی هواپیما در اثر شلیک موشک ها روز جمعه به صورت مجازی برگزار شد.

آنها که برای مردم غم تولید کردند، با قدرت پیش می‌روند
کد خبر: 453270
|
۱۳۹۹/۰۹/۳۰ ۱۰:۴۱:۱۰

اعتمادآنلاین| ناصر مهدوی در مراسم رونمایی از کتاب «نخبگان آسمانی» گفت: ما معلم هستیم و وظیفه داریم به اندازه درک خودمان این واقعیت را بر ملا کنیم؛ نمی شود این را انکار کرد که ما یک جامعه غمزده هستیم.

ناصر مهدوی در این مراسم با ابراز امیدواری از اینکه این فاجعه پند و عبرتی برای ما باشد، گفت: هر چقدر با این بچه هایی که بی گناه و معصوم در حادثه سقوط هواپیما به دیار باقی شتافتند بیشتر آشنا شدیم، اندوه بیشتر قلب ما را گرفت. چقدر باید زمان بگذرد و اتفاقات پشت سر هم گذاشته شود تا شخصیتی مثل محمدحسین و زینب متولد شود، تعالی پیدا کند و اوج بگیرد؟ چقدر مردم ما باید احساس مظلومیت کنند به دلیل اینکه چنین انسان های درخشان، خلاق و بزرگی می توانستند با حضور خودشان گره از دردهای بزرگی باز کنند؟


فاجعه سقوط هواپیما یک حادثه بزرگ ملی و بلکه بین المللی بود

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه این حادثه یک حادثه بزرگ ملی و بلکه بین المللی بود، افزود: ما مدت ها است که مدام خبر بد می شنویم و متأسفانه جامعه دچار یک غم و اندوه طولانی شده است. سال ها است که خبر خوش برای ما بسیار کم و نایاب شده است. وقتی یک خبر خوش، حتی در حوزه هنری و ورزشی می آید، مردم بی تاب و بی قرار به کوچه ها و خیابان ها می روند و شادی می کنند و برخی حتی همان شادی را هم بر نمی تابند.

وی اظهار داشت: متأسفانه گاهی اوقات نسل جوان ما برای شادی مجبور هستند تن به کارهای مبتذل بزنند و قول خودشان در خیابان ها دور بزنند؛ این سقف شادی اینها است. اما تا دلتان بخواهد اخبار دردناک به سراغ ما می آید و ما تقریبا جامعه غمگینی شده ایم که رنگ روحی او پریده و متأسفانه کوچه و بازار زندگی ما از پرچم های عزا پر شده است. من قسم می خورم که اهل سیاه نمایی نیستم و به عنوان یک معلم به اندازه طاقت بشری خودم از امید سخن می گویم.

مهدوی تأکید کرد: به طور اجتناب ناپذیری ما وقتی به رسانه ها، اخبار و در و دیوار و محیط های علمی، فرهنگی و سیاسی نگاه می کنیم متأسفانه غم بر می خیزد. مولانا می گوید«طوطی مرغ شکر بودیم ما/ هزار افسوس مرغ مرگ اندیش گشتیم از شما». مهمترین دستاورد سال های اخیر برای مردم ما آورد این بود که ما را مرغ مرگ اندیش کرد. ما نمی خواهیم زحمت و تلاش مدیران فاخری که سعی کرده اند روزنه ای باز کنند ابرهای سیاه را کنار بزنند نادیده گرفته شود؛ خود مردم هم می دانند چه کسانی آمدند واقعا صادقانه در عرصه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ما قدم زدند بلکه از میزان این غم بکاهند. ولی متأسفانه وزش باد مسموم خیلی بیشتر از یک نسیم دلربا است.

ما یک جامعه غمزده هستیم

وی با بیان اینکه سخن من اصلا سیاسی نیست، تصریح کرد: ما معلم هستیم و وظیفه داریم به اندازه درک خودمان این واقعیت را بر ملا کنیم؛ نمی شود این را انکار کرد که ما یک جامعه غمزده هستیم. میزان افسردگی و بیماری های روحی و روانی انقدر بالا شده که متأسفانه آمار سن خودکشی ها به 12 سالگی رسیده است. فاجعه دردناکی که ما هرگز در تاریخ خودمان شاهد آن نبوده ایم و اتفاقا در کشورهای مختلف دنیا هم نظیر این را کم می بینیم که بچه های کوچک احساس کنند تصمیمی برای بهبود زندگی و چاره ای برای درمان دردها نیست و فکر نمی کند که اگر طاقت بیاورد فردا هوا آفتابی خواهد شد.

استاد عرفان اسلامی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: اگر این جامعه غمزده شده و میزان افسردگی و اضطراب بالا رفته و مواد مخدر راهی شده که خودم را فراموش کنم و اندکی تسکین پیدا کنم، ریشه اینجا است که ما جرأت پرسشگری و نقد نداشته ایم. ما کشوری غمزده هستیم و دلیل آن هم خطای بشری است. برای اینکه در این جامعه مکرر دارد خطاهای بشری رخ می دهد و متأسفانه تقریبا راه حلی برای کم شدن این خطاها وجود ندارد و به همین دلیل مرتب این خطاها تکرر و بلکه قوی تر می شوند تا جایی که موقعیت سیاسی و اجتماعی یک ملت را به خطر انداخته است.

وی ادامه داد: همچنان کسانی که غم تولید کرده اند دارند مسیر خودشان را با قوت و قدرت پیش می روند. تصور من این است که اولین خطا را خود ما مرتکب شدیم. برای اینکه نمی دانستیم قدرت چه موجود سرکش و بی رحمی است و آن را به راحتی در اختیار برخی افراد قرار دادیم. ما نمی دانستیم قدرت وقتی دندان تیز کند چه بلایی ممکن است بر سر ما بیاورد. خِرد که رشد نکند آدم به تله می افتد و ما تشخیص ندادیم قدرت چیزی نیست که به آسانی در اختیار کسی قرار بگیرد.

مهدوی با بیان اینکه در طول 40 سال مدام خطاها تکرار شد، گفت: جنگ تحمیلی می توانست اینقدر طول نکشد ولی طول کشید و لطمه زد. گرفتن سفارت می توانست اتفاق نیفتد ولی هیجان های انسانی غلبه کرد و بعد خودمان را در دنیا منزوی کردیم. تا رسیدیم به جایی که یک آقایی در این کشور رئیس جمهور می شود و هشت سال کشور را دچار بحران های وحشتناک می کند. یعنی دورانی که فاجعه 88 رخ داد. دورانی که تلاش های مدیرانی که سعی کرده بودند این غم را کم کنند بر باد می دهد. چرا این خطاها به وجود می آید؟ دلیلش کسانی است که از قلاب قدرت آویزان شده اند و نمی کوشند روش های خودشان را اصلاح کنند و بنابر این مرتب رنج مردم افزوده می شود.

وی افزود: همه ما قبول داریم که این تحریم ها ظالمانه بوده و آن طرف هم دیوانه ای مثل آقای ترامپ بود که این فاجعه را درست کرد اما این شادی هنوز در جامعه ما شکل نگرفته بود. شما ببینید در مجلس چه اتفاقی می افتد و چقدر بر خلاف منافع ملی و تصورات عمومی خیلی راحت کارهایی را انجام می دهند که اتفاقا دشمنان این مردم آرزوی آن را در سر دارند. متأسفانه کسانی که دچار این خطا هستند همچنان دارند به این خطا اصرار می ورزند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: امروز دنیا می گوید خطاهای معرفتی را از طریق گفت و گو می توان برطرف کرد ولی هزار و چهارصد سال پیش حضرت علی(ع) می گوید اگر آدمی بگوید حرف حرف من است، این آدم دارد خودش و جامعه را هلاک می کند. آن موقع امام علی(ع) ناله می کرد و می گفت اگر قرار است خطای شما کم شود ذهنتان را به نقد و نصیحت دیگران بگشایید. وقتی ذهن شما بسته باشد دچار جزم و باورهای قلابی می شوید؛ این باورها شما را از واقعیت دور می کند و زمین می زند.

وی تأکید کرد: سال گذشته سیل آمد و خوزستان را برد؛ شما دیدید که یک نفر هم از این حادثه عبرت گرفته باشد؟! هنوز مردم بی نوا لا به لای آب دست و پا می زنند و یکی می گوید انقدر ثروت گرفتیم و دیگری می گوید دزدید و برد و کسی نیست به آنها پاسخگو باشد. خطای اخلاقی یعنی اینکه متأسفانه خیلی از اینها آگاهانه رخ می دهد. وقتی آدم ها راهی را طی می کنند که می دانند به گروهی آسیب می زند خطای اخلاقی است. یعنی شرم اخلاقی ما از بین رفته و خجالتی از خداوند نداریم و مفهوم قیامت و حسابرسی در روح ما ضعیف شده است.

برخی تصمیمات اعتماد عمومی مردم ما را بر هم زده است

مهدوی با بیان اینکه برخی تصمیمات اعتماد عمومی مردم ما را بر هم زده است، افزود: به مردم می گویند ماسک بزنید و به مسافرت نروید ولی هیچ کس اعتنا نمی کند. متأسفانه امروز کار به جایی رسیده که در زمان سیل فرماندار می گوید هرچه به مردم التماس می کنیم از خانه بیرون نمی آیند. چون اعتماد فروریخته و سرمایه اجتماعی در این مملکت ضعیف شده است. ما مردم را کنترل می کنیم و شکاف مردم و حاکمیت بیشتر شده است. به دلیل اینکه خطاها زیاد و تصحیح خطاها تقریبا غیرممکن شده است. دل آدمی واقعا خراش پیدا می کند که در اوج کرونا ما دروغ می گفتیم یا اختلاس می کردیم. گروهی فکر می کنند فقط آنها زنده هستند و بقیه تا زمانی می توانند زندگی کنند که از آنها اطاعت کنند و اگر تبعیت نکنند فقر و بیچارگی آنها اصلا مهم نیست.

وی تأکید کرد: قسم می خورم از سر درد این حرف ها را می زنم و ای کاش کسانی که می شنوند بدانند این حرف ها دلسوزانه است. هیچ کس دوست ندارد کیان این ملت فرو بریزد و می دانیم با فروپاشی جامعه چه فاجعه دردناکی ممکن است به وجود بیاید ولی شگفت آور است که برخی خطاها دارد ما را به مرزی می برد که آدم ها ناامید شوند. چون فضای اجتماعی و سیاسی ما غیر قابل نقد و انتقاد است. سال ها است که روشنفکران ما این طبل را می کوبند که اگر قدرت همراه با نظارت و به رسمیت شناختن اعتراض مدنی نباشد، خطا می کند و بی راهه می رود.

به گزارش جماران، احمدعلی نوربالا نیز در این مراسم با اشاره به انتشار کتاب «نخبگان آسمانی»، گفت: اینها در این جامعه دین گریز و دین ستیز مصداق بارزی از جوانان دیندار بودند. ستارگانی در آسمان غبار و حیرت؛ و بدیهی است که این ویژگی را از فطرت الهی و بعد تربیت سلاله پاک و والده بزرگوار آنها است. جالب است که آنها افق امیدواری در آینده را در ظهور حضرت ولی عصر(عج) می بینند. جوان مسلمان دیندار همین گونه نگاه می کند و ما وظیفه داریم امیدآفرینی کنیم و این الگوها را به جامعه اسلامی معرفی کنیم.

مادر شهیدان اسدی لاری نیز در این مراسم گفت: ما علاوه بر ناباوری و انکار، خشم و عصبانیت داریم ولی علی رغم گذشت یک سال هنوز هیچ پاسخی به آن داده نشده است. تاکنون هیچ کس نبوده که بگوید چرا این اتفاق افتاد. البته به دلیل وجود تکنولوژی ما خیلی از مسائل را فهمیدیم.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها