علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی:

اقدامات اخیر مجلس یازدهم سیاسی و انتخاباتی است

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: واقعیت این است که جریانی که اکنون در مجلس حاکم است، در طول این سال‌ها همواره علیه برجام موضع گرفته‌ و آن‌ را علیه منافع کشور قلمداد می‌کند.

اقدامات اخیر مجلس یازدهم سیاسی و انتخاباتی است
کد خبر: 453276
|
۱۳۹۹/۰۹/۳۰ ۱۰:۵۱:۱۸

اعتمادآنلاین| «علی‌محمد نمازی»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران با بیان اینکه اصولگرایان بحث مذاکره و رفع تحریم‌ها را تا دولت بعدی معطل می‌کنند، گفت: جریان غالب در مجلس همه مسائل را در آیینه انتخابات 1400 و احتمال پیروزی رقیب می‌بیند.

«علی‌محمد نمازی» اقدامات اخیر مجلس یازدهم را سیاسی و انتخاباتی ارزیابی کرد و گفت: واقعیت این است که جریانی که اکنون در مجلس حاکم است، در طول این سال‌ها همواره علیه برجام موضع گرفته‌ و آن‌ را علیه منافع کشور قلمداد می‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران یادآورشد: برچیده شدن تحریم‌ها نیاز به مذاکره دارد و نمی‌خواهند این کار در دولت روحانی اتفاق بیفتد. شاید با این کارشان قصد دارند به آمریکا پیام دهند که باید صبر کند تا دولت بعدی که فکر می‌کنند اصولگرا خواهد بود بر سر کار بیاید. در واقع اصولگرایان مذاکره را بد نمی‌دانند، فقط خودشان می‌خواهند آن را انجام دهند.

نمازی با یادآوری رفتارهای گذشته این جریان ادامه داد: یک مثال روشن در این باره موضوع فروش تراکم در شهرداری تهران است. آنها غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران را به فروش تراکم متهم کردند، بعد معلوم شد شهردار پیشین و اصولگرا خیلی بیشتر از سلف خود تراکم فروخته است. بنابراین بحث مذاکره با آمریکا و رفع تحریم‌ها را هم می‌خواهند تا دولت بعدی معطل کنند.

این فعال سیاسی افزود: اگر تحریم‌ها رفع شود فروش نفت افزایش می‌یابد و پول‌های مسدود شده ایران آزاد خواهد شد و اگر این پول‌ها آزاد شود دست دولت باز خواهد شد. آنها نگرانند موفقیت دولت در مدت باقی مانده سرنوشت انتخابات 1400 ریاست جمهوری را تغییر دهند.

نمازی اظهار کرد: اصلاح‌طلبان همیشه موافق مذاکره بوده‌اند و از طرفی هم محمدجواد ظریف اعتبار خوبی در سطح بین‌المللی دارد و با شکست ترامپ در انتخابات آمریکا گفتمان و استراتژی خارجی مبتنی بر گفت‌وگو و تعامل مجدد میدان پیدا می‌کند و این مسائل باعث نگرانی جناح رقیب و جریان حاکم در مجلس است.

این فعال حزبی یادآور شد: آنها می‌دانند اگر تحریم‌ها برچیده شود از دو جهت به نفع اصلاح‌طلبان خواهد شد. از آنجا که اصلاح‌طلبان از اول دنبال تنش نبودند و اکنون گفتمان آنها پیروز شود و اینکه گشایش در تحریم‌ها از سوی دولت به سود اصلاح‌طلبان خواهد بود و همه این مسائل را در آیینه انتخابات 1400 و احتمال پیروزی جریان اصلاحات و اعتدالی می‌بینند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درخصوص رفع تحریم‌ها گفت: خروج ترامپ از برجام و عمل جنایتکارانه ترور شهید فخری‌زاده، منجر به تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت» از سوی مجلس یازدهم شد. طبق این قانون رییس جمهوری مکلف است در یک بازه زمانی دو ماهه و در یک مورد حداکثر یک سال آنرا عملیاتی کند. با توجه به الزامات و تکالیف این قانون، طرف‌های خارجی نتیجه می‌گیرند که دیگر برجامی در کار نیست.

نمازی افزود: وقتی شرط لغو تحریم‌ها منوط به پایبندی کامل ایران به تعهدات برجام است و مفاد قانون جدید مجلس برخلاف برجام است، منظور مجلس از نامگذاری قانون مذکور تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» چیست؟ اگر این قانون اجرا شود که بر اساس مجازاتی که برای عدم اجرای آن در نظر گرفته شده، لازم‌الاجراست و مجری رییس جمهوری است. در این شرایط چه انگیزه برای باقی ماندن سه کشور اروپایی و بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد؟ به همین دلیل بود که اخیرا سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک نارضایتی شدید خود را از تصویب این قانون اعلام کردند.

وی ادامه داد: اگر مجلس بطور جدی به دنبال اجرای مصوبه است، چرا محل تامین اعتبار مورد نیاز آن را در این شرایط بسیار سخت و کسر بودجه حدود 300 هزار میلیارد تومان مشخص نکرده است؟ اصولا تصور مجلس از نحوه عکس‌العمل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورهای1+5 و شورای امنیت سازمان ملل پس از شروع اجرای قانون مذکور چیست؟ آیا از نظر تصویب‌کنندگان، طرف‌ مقابل تسلیم می‌شود و بلافاصله به شرایط پس از تصویب برجام، برمی‌گردد؟ مجلس و همه کسانی که از احتمال احیای برجام ناراحت و از شکست آن خوشحال هستند چه جوابی برای ملت و آیندگان دارند؟

ظرفیت اجماع ساز روحانیت برای انتخابات

نمازی درباره برنامه اصلاح‌طلبان و به‌ویژه حزب کارگزاران سازندگی برای انتخابات ریاست جمهوری 28 خرداد 1400 گفت: بعد از صحبت‌های محسن‌هاشمی درباره معرفی چند نامزد احتمالی حزب کارگزاران، این تشکل سیاسی تاکنون موضع جدیدی نداشته است ولی مشی اصلاحات با محوریت رییس دولت اصلاحات را می‌پذیرد و در همان قالب به‌شکل اجماعی عمل می‌کند، لذا کارگزاران سازندگی از ائتلاف جریان اصلاحات استقبال و از آن حمایت خواهد کرد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی افزود: یدالله طاهرنژاد نماینده حزب کارگزاران در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است و ما موافق آخرین تصمیم این نهاد مبنی بر معرفی ساز و کار و ارائه مانیفست هستیم.

نمازی در مورد نقش مجمع روحانیون مبارز در جریان اصلاحات گفت: با توجه به اعضای وزینی چون رییس دولت اصلاحات و آیت‌الله محمد موسوی‌خویینی‌ها، این تشکل روحانی به‌شکل بالقوه ظرفیت اجماع‌سازی دارد. از طرفی هم اصولگرایان هم جامعه روحانیت مبارز کشور را محور اجماع سازی قرار داده‌اند، به همین دلیل نقش این تشکل‌ها در این مقطع بسیار موثرتر از گذشته خواهد بود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها