رییس‌جمهوری:

کسی نتوانست منکر خدمت طرح تحول سلامت شود / کادر درمان در همه حوادث در خط مقدم بوده است

رییس‌جمهوری در آیین بزرگداشت روز پرستار گفت: طرح تحول سلامت جزو مواردی بود که دست و دشمن نتوانست منکر این خدمت شود. حتی همه کسانی که با دولت خوب نبودند، نتوانستند در کار بزرگ مخالفت کنند.

کسی نتوانست منکر خدمت طرح تحول سلامت شود / کادر درمان در همه حوادث در خط مقدم بوده است
کد خبر: 453399
|
۱۳۹۹/۰۹/۳۰ ۱۶:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| رییس جمهوری با بیان اینکه در ده ماه دوران شیوع کرونا کسی پشت در بیمارستان نماند،‌ گفت: کادر درمانی نه تنها در دوران کرونا بلکه در سیل، زلزله در همه حوادث، با همه وجود در خط مقدم بود.

حسن روحانی روز یکشنبه در آیین بزرگداشت روز پرستار گفت: روز ولادت حضرت زینب (س) را روز پرستار نامیدند که این امر بار مسوولیت پرستاران را بالاتر می‌برد. چه الگویی بالاتر از حضرت زینب (س) پرستاری که از یک طرف عزیزانش و شهدا روی زمین بودند و از طرف دیگر عده‌ای از کودکان زیر شلاق ستمکاران بودند و عده‌ای در کنار شعله آتش و در آن شرایط او از امام سجاد (ص) هم پرستاری می‌کرد.

رییس جمهوری افزود: در جنگ تحمیلی بیمارستان‌های ما در خط مقدم بودند و در بعضی از عملیات‌ها بیمارستان ما با خط مقدم 10 کیلومتر فاصله نداشت و حتی در برد خمپاره قرار داشت اما جراحان و پرستاران ما در آن شرایط همه داوطلب بودند.

وی یادآور شد: آن فداکاری که پزشکان، پرستاران و کادر درمان در میدان جنگ داشتند، آن حالت را یک مقدار می‌شود به صحنه کربلا و پرستاری زینب کبرا تشبیه کرد. در طول سفر اسارت حضرت زینب کبرا هم الگوی مدیریت و پرستاری از آن جمع بودند و هم حقایق را برای جامعه ای که با آن روبرو بودند، می گفتند.

پیروی از راه حضرت زینب افتخار پرستاران است

روحانی با بیان اینکه پرستاری و سرپرستی و جهاد و ایستادگی و مقاومت و سخن گفتن حضرت زینب همه در کنار هم بود، ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران مدال افتخاری بر سینه پرستاران ما زده شده است که آنها رهرو راه حضرت زینب کبری علیهاالسلام هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قرآن اینطور تعبیر می‌کند شما را به دنیا آورده‌ایم تا معلوم شود چه کسی بهتر عمل می‌کند و بهترین‌ها شناخته شوند، کسی که از فرصت بهتر استفاده می‌کند و از شرایط برای جامعه، خانواده و هموطنش بهتر استفاده می‌کند. به تعبیر قرآن، زیباترین و نیکوترین عمل دلیل خلقت شما است و شما برای همین به این دنیا آمده‌اید و موضوع دیگری نیست و تمام زندگی همین است.

رییس جمهوری ادامه داد: البته یک روزهایی به تعبیر قرآن روزهای امتحان روشن است. یعنی آزمایشی که روشن و آشکار است. برای پدر و مادری که چند فرزند خود را در راه حق شهید می‌بینند این بلای مبین و آشکار است.

روحانی اضافه کرد: دوران 8 سال مقاومت و جنگ تحمیلی یک دوران آزمایش بسیار بزرگی برای ملت بزرگ ما بود. ملت ما به تنهایی ایستادگی و مقاومت کرد و کار عظیم و بزرگی انجام داد. پزشکانی که به خط مقدم جبهه می‌آمدند، بوی گلوله‌ها و بمب‌های شیمیایی که منفجر می‌شد را هم استنشاق می‌کردند. بسیار آزمایش بزرگی است که شخص هر لحظه می‌بیند که خطری جان و زندگی‌اش را تهدید می‌کند و آن وقت داوطلبانه می‌آید و این بسیار مهم است.

وی جنگ تحمیلی اقتصادی را یکی از مواردآزمایش ذکر کرد و گفت: ما سه سال است در جنگ تحمیلی اقتصادی قرار داریم و بار بسیار سنگینی بر دوش ما است. کدام کشور است که در محاصره کامل بتواند زندگی مردم را به‌صورت حداقل و نه حداکثر، اداره کند.

رییس دولت دوازدهم اضافه کرد: شما الان می‌بینید در کشور ما نه قحطی و بلاست و نه برای هر ماده غذایی صف‌های طولانی است. در دوران کرونا در برخی کشورهای پیشرفته هم روزهای اول صف‌های طولانی وجود داشت، ولی در کشور ما بحمدالله نبود. البته ممکن بود دو- سه روزی ما مشکلی داشته باشیم ولی بعد همه چیز به وفور در اختیار مردم قرار داشت.

روحانی با بیان اینکه کرونا در کنار جنگ اقتصادی برای ما یک آزمایش است، اظهار کرد: موضوع کرونا یک موضوع غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل تصور حتی برای جامعه پزشکی و متخصصین است. ما از سال 1918 که حادثه مهم اپیدمیک در دنیا بود، بگذریم بعد آن در این 100 سال چنین حادثه‌ای در دنیا نداشتیم.

وی گفت: هنوز نمی‌دانیم پایان این بیماری چه روزی است. شرایطش به چه شکلی است و یا موتاسیون و جهش‌های آن چگونه خواهد بود و این هنوز برای ما روشن نیست و ما وسط راه هستیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: این یک آزمایش بسیار مهمی برای ملت بود و جامعه پزشکی و مدافعان سلامت ما در خط مقدم این آزمایش بزرگ الهی قرار گرفتند. انصافا امتحان خوبی پس دادند و نمره خوب گرفتند. پزشک، پرستار و جامعه پزشکی ما همواره در میان مردم محترم بوده و جایگاه و منزلت الهی بالایی داشته‌اند.

منزلت اجتماعی پرستاران در ایام کرونا بالا رفت

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه در 10 ماه گذشته، منزلت اجتماعی پرستاران بالاتر رفت، خاطرنشان کرد: مردم دیدند که پرستاران واقعا در روز خطر از میدان فرار نمی‌کنند و در خط مقدم می‌ایستند.

روحانی به ابتلای جمع زیادی از پرستاران به بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: دیدیم خانم پرستاری که ماه‌هاست به خاطر فعالیت در محیط بیمارستان برای نجات بیماران چندین ماه گرفتار بیماری شده و هنوز هم به حالت عادی برنگشته است. گرچه بعضی‌ها یک دوره بیماری کوتاه در حد 2 یا سه یا چهار هفته داشتند، اما برای بعضی هم بیماری طولانی شد و آثارش طولانی مدت است یا خدای نکرده ممکن است ماندگار شود.

وی با تقدیر از روحیه ایثار و فداکاری پرستاران کشور گفت: ممکن است پرستاران عزیز ما مشکلی داشته باشند و مشکلشان را مطرح کنند ولی تاکید می‌کنند که ما تا آخر ایستاده ایم و اگر یک یا دو سال دیگر هم این وضعیت ادامه پیدا بکند ما هستیم و می‌ایستیم. گاهی بعضی از پرستارها از خانواده و فرزندانشان گذشتند. برخی پرستاران با مسایل عاطفی مواجه شدند و دو هفته در بیمارستان بودند و در زمان استراحت می‌توانستند به خانه بروند اما باز هم احتیاط می‌کردند و به خاطر خانواده و بچه هایشان به خانه نمی‌رفتند.

رییس جمهوری، خدمات کادر درمان و جامعه پزشکی و پرستاری در دوره بیماری کرونا را خدمتی بزرگ عنوان کرد و افزود: یک وقتی هست که تعداد پرستار ما به اندازه نُرم بین المللی است؛ یک وقتی بیشتر و وقتی هم کمتر است. ما الان از نرم خیلی پایین‌تر هستیم که شرایط سخت‌تر می شود.

روحانی با بیان اینکه پزشکی ما سال‌هاست که سربلند است، گفت: فردی که در اروپا زندگی می کند، ولی موقع عمل جراحی به ایران می آید و من به این افتخار می کنم. درست نقطه مقابل 50، 60 سال پیش که اگر کسی عمل جراحی داشت التماس می‌کرد به شکلی در فلان کشور اروپایی عملش انجام شود؛ امروز اینطور نیست. نه به خاطر اینکه اینجا ارزانتر است بلکه به خاطر اینکه اینجا مطمئن‌تر است و اطمینان بیشتری به جامعه پرستاری و پزشکی ما و همه کادر درمان ما دارند.

وی، شرایط خوب بیمارستان‌های کشور را نتیجه تلاش همه کادر درمان دانست و افزود: همه کادر درمان دست به دست هم می‌دهند تا شرایط مطلوب حاصل شود و اگر بیمار به آزمایشگاه هم اطمینان نداشته باشد، نمی‌تواند به ایران بیاید و حتی اگر به نظافت بیمارستان هم اطمینان نداشته باشد، نمی‌آید. در واقع حرفه پزشکی وابسته به دیگر مشاغل بیمارستان است به طوری که حتی کار آشپز بیمارستان هم تاثیرگذار است و اگر او غذای سالم درست نکند تمام زحمات پزشک از بین می رود.

رییس جمهوری افزود:مجموعه کادری که بار مسئولیت بهداشت و درمان را به دوش دارد امروز مورد اعتماد ایرانی‌ها و بسیاری از افراد غیرایرانی است و بسیاری از افراد غیرایرانی از کشورهای اطراف که دسترسی به پزشک خارجی و بیمارستان‌های مجهز دارند، برای درمان به شیراز و تهران می‌آیند که این موضوع نشان می‌دهد که جامعه پزشکی ما امتحان خوبی پس داده است.

کادر درمانی در همه حوادث در خط مقدم بود

رییس دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنانش گفت: در طول این ده ماه ما فراز و نشیب داشتیم. موج اول و بعضی جاها موج دوم و الان هم از موج سوم عبور می‌کنیم. در همه این مراحل کسی پشت در بیمارستان نماند و کسی نبود که بگویند ما تخت نداریم این وضع در کشورهای پیشرفته پیش آمد. حتی زمانی که هوا سرد نبود، تخت‌ها را در فضای باز گذاشتند اما این کشور الحمدلله همه فداکاری کردند. البته تنها در کرونا نبود در سیل زلزله در همه حوادث کادر درمانی ما با همه وجود در خط مقدم بود.

رییس جمهوری گفت: یکی روز بعد از زلزله به سرپل ذهاب رفتم از بیمارستانی که بازدید کردم پزشک و جراحی را دیدم که درست نمی‌توانست بایستد رییس بیمارستان به من گفت او در مدت 48 ساعت یک لحظه استراحت نکرده است این فداکاری و ایثار می‌خواهد.

روحانی تلاش‌ها و فداکاری‌های کادر درمان را ناشی از روحیه بلند کادر درمان و الگو گیری از حضرت زینب عنوان کرد و گفت: به خاطر این الگوست که پرستار ما با قدرت، صبر، مقاومت، استقامت و ایثار و فداکاری جان خودش را هم برای جامعه خودش برای هم وطن خودش برای عزیزان خودش فدا می‌کند.

وی اظهار داشت: البته ما در دولت یازدهم و دوازدهم و از آغاز در تبلیغات انتخاباتی سال 92 اعلام کردم که اگر موفق شوم یکی از اولویت‌های من بحث بهداشت و درمان است و این جزو قول‌های من در انتخابات بود و از آغاز سال 93 به دنبال طرح تحول سلامت رفتیم.

کسی نتوانست منکر خدمت طرح تحول سلامت شود

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: طرح تحول سلامت جزو مواردی بود که دست و دشمن نتوانست منکر این خدمت شود. حتی همه کسانی که با دولت خوب نبودند، نتوانستند در کار بزرگ مخالفت کنند.

روحانی با اشاره به هزینه‌های بالای درمانی مردم قبل از اجرای طرح تحول سلامت تاکید کرد: وقتی طرح تحول سلامت اجرا شد بیماران وقتی برای حسابداری رفتند و به آنها گفتند 300 هزار تومان پرداخت کنید. در حالی که این 20 میلیون برای پرداخت آماده کرده بود، باور نمی‌کردند و از شوق گریه می‌کردند و این کار بزرگ و عظیم انجام شد.

وی ادامه داد: سال بعد مساله عمومی کردن بیمه برای همه مردم را اجرا کردیم و با اجرای بیمه سلامت مردم پول زیادی پرداخت نمی‌کنند.

رییس جمهوری با اشاره به برنامه دولت برای رایگان کردن برق و گاز برای شهروندان کم مصرف گفت: اکنون 30 درصد جمعیت کشور گاز و برق شان رایگان است البته آب 30 درصد نیست وما تلاش می‌کنیم کسانی که کم مصرف هستند پولی پرداخت نکنند.

روحانی گفت: در بهداشت و درمان هم هزینه‌ها خیلی پایین آمده است. ما در کووید 19 پولی نگرفتیم مردم درمان شدند حتی افرادی که ایرانی نبودند آنها را هم تحت پوشش دادیم. یک مقداری شرایط برای بیماران آسان‌تر شد نمی‌خواهم بگویم که هیچ مشکلی وجود ندارد ولی تحول بزرگی صورت گرفت.

اصل پزشک و کادر درمان است

وی ادامه داد: در این دوره 7 ساله، 36 هزار تخت جدید به تخت‌های بیمارستانی اضافه کردیم و 40 درصد تخت‌ها را بازسازی کامل کردیم.

روحانی با طرح این سواال که اگر شرایط آی سی یو ما همان شرایط قدیم بود و چهار هزار و 500 تخت بیمارستانی داشتیم، افزود: ما الان 9 هزار و 500 تخت آی سی یو داریم و تخت آی سی یو ما در این دوران کرونایی بیش از دو برابر شده است.

رییس جمهوری ادامه داد: البته اگر همه تجهیزات و امکانات هم باشد، اصل پزشک، پرستار و کادر درمان و حتی کسی است که عکس شما را نگاه می‌کند و تشخیص می‌دهد و این بسیار مهم است و همه در کنار هم درمان را محقق کرده و شخص را به سلامت از بیمارستان مرخص می‌کند.

وی با بیان اینکه اکنون 190 دانشکده‌ در کشور پرستار تربیت می‌کند، اظهار کرد: اگر کار آموزش درست و دقیق انجام نگیرد کار پیش نمی‌رود. فرد باید مهارت درست را یاد بگیرد تا بتواند در روز مبادا و روزهای سخت بیاید و گاهی اقدام کوچک یک پرستار بیماری را از مرگ نجات می‌دهد.

روحانی گفت: دولت هر مقدار توان داشته باشد در این راه افتخار می‌کند که حقوق‌ را بالا ببرد، کارانه را پرداخت کند و هر کاری که انجام می‌دهد، وظیفه دولت است.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به گزارش اخیر سازمان برنامه و بودجه گفت: بر اساس این گزارش، از ماه اسفند سال 98 تا دی ماه، به دلیل همین فوق‌العاده ویژه‌ پرداختی به طور متوسط 2.5 برابر شده است اینکه ما در حد توان‌مان کاری را انجام دهیم بسیار خوشحال کننده است. البته ما هیچ‌گاه نمی‌خواهیم فداکاری و عشق را با پول معامله کنیم. کسی که پزشک، جراح و پرستار شده برای درآمد و پول نیست، آن عشقی است که به این شغل دارد. اینکه گفته می‌شود فرشته الهی و رحمت است، درست است.

وی گفت: گاهی بیماری در یک حالتی است که همه چشم امیدش بعد از خدا به پزشک و پرستاری است که در بالای سر وی است. پزشک، تنها یک پزشک نیست، حکیم است و سخنان و جملات حکیمانه می‌گوید. گاهی یک جمله می‌گوید و شخصی را نجات می‌دهد.

روحانی ادامه داد: ممکن است پزشکی به بیمار بگوید که تو خوب می‌شوی و موضوع مهمی نیست و نگران نباشد. همین‌که پزشک متخصص به بیماری بگوید چیزی نیست و تو نگران نباش این برای بیمار شفابخش است و به وی آرامش می‌دهد لذا ما به پزشک ماهر حکیم می‌گوییم. در گذشته هم به پزشک حکیم می گفتند و واقعا اعمال، رفتار، جملاتشان با حکمت توام بود.

رییس جمهوری گفت: خوشحال هستیم که در روز پرستار این قدم‌ها را برداشتیم. اخیرا مجوز استخدام 30 هزار نفر و قبلا مجوز 23 هزار داده شده است که انشاءالله این مجوزها به تدریج عمل می‌شود یک مقدار دست و بال را باز می کند و بار سنگین را از دوش پرستاران عزیز ما برمی‌دارد.

وی با تاکید بر اهمیت الکترونیکی کردن پرستاری، خاطرنشان کرد: گاهی وقت‌ها ممکن است اصلا نیازی به حضور بیمار در بیمارستان نباشد اما لازم باشد با پرستار یا پزشک در تماس باشد و پزشک یا پرستار بتواند به موقع بیمار را هدایت کند و به نیازهای درمانی وی پاسخ دهد و راهنمایی‌اش کند. پزشک یا پرستار می‌تواند در صورت لزوم به بیمار بگوید که چه زمانی نیاز به مراجعه حضوری به بیمارستان دارد و باید موضوع پرستاری را وسیع تر از محیط بیمارستان مد نظر قرار دهیم و در این رابطه الکترونیکی کردن درمان و پرستاری یکی از راه های اصلی است.

روحانی با بیان اینکه بخش بزرگی از تشخیص هم می‌تواند الکترونیکی انجام شود، گفت: ممکن است نیازی نباشد که فرد بیمار به بیمارستان مراجعه کند و بتوان با سیستم موبایل هوشمند وی را هدایت کرد و اقدامات لازم را انجام داد و مراقبت و پرستاری در منزل هم همینطور است و افرادی هستند که نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارند ولی حتما نیاز به دورانی دارند که از آنها پرستاری شود برای اینها هم باید ساماندهی و طرح های لازم را برقرار کنیم.

رییس جمهوری یادآور شد: در کنار کارهایی که باید برای کادر درمان بیمارستان ها، زیرساخت‌ها، تخت و تجهیزات انجام دهیم الکترونیکی کردن خدمات هم می تواند کار را کامل‌تر کند و مردم بتوانند با شرایط راحت‌تری دوران بیماری را سپری کنند.

روحانی با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در حوزه الکترونیکی کردن خدمات بهداشت و سلامت گفت: بخش بزرگی از کار انجام گرفته و باید این کار تکمیل شود و این موضوع را در دولت الکترونیک دنبال می‌کنیم و در ماه های آینده در جلساتی که در این حوزه داریم تحقق آن را پیگیری می کنیم.

وی با تقدیر از خدمات شرکت‌های دانش بنیان در دوران بیماری کرونا نیز گفت: این شرکت‌ها در این دوره خیلی به ما کمک کردند و خیلی از تجهیزات بیمارستانی را تهیه کردند. حتی در زمینه کووید 19 هم روی واکسن و هم روی دارو کار کردند و این شرکت‌ها بسیار ارزشمند هستند.

رییس جمهوری افزود: هفت سال قبل، شرکت‌های دانش بنیان در حدود 50 شرکت بودند و الان 5 هزار و 200 شرکت هستند و الان کارخانه های نوآوری در برخی استان ها افتتاح شده و اخیرا هم به استانداران دستور دادم که در هر استانی تلاش کنند یک کارخانه نوآوری برای کنار هم قرار گرفتن استارتاپ‌ها ایجاد کنند و در برخی استان‌ها دو کارخانه نوآوری داریم.

دولت الکترونیک می‌تواند شرایط بهداشت و درمان را تسهیل کند

روحانی با بیان اینکه دولت الکترونیک، بخش سلامت و شرکت های دانش بنیان در کنار هم می‌توانند شرایط را برای بخش درمان و بهداشت کشور تسهیل کنند، گفت: از همه پزشکان، پرستاران و کادر سلامت سپاسگزاری می کنم؛ مخصوصا در این 10 ماه که بار بسیاری بر دوش داشتند و کار بزرگی انجام دادند؛ ملت ایران خدمات آنها را در تاریخ فراموش نخواهد کرد و خدمات آنها در تاریخ ثبت شده است و ما همیشه به این اوراق از تاریخ کشور افتخار می کنیم؛ اوراقی که شهادت می دهند مدافعان سلامت ما در خط مقدم حضور داشتند.

وی با تاکید بر تکریم بزرگترها در شب یلدا افزود: امشب هم شب یلداست؛ مردم با نرفتن کنار همدیگر و ارتباط از طریق فضای مجازی کادر درمان و پرستاران و پزشکان را یاری کنند و خواهش می کنیم این شب یلدا را غیرحضوری برگزار کنند.

رییس جمهوری به درپیش بودن مراسم سوگواری ایام فاطمیه اشاره کرد و گفت: سوگواری ایام فاطمیه بسیار مهم است و حضرت فاطمه اطهر (س) بزرگترین الگوی زنان تاریخ است ولی امسال فاطمیه حتی الامکان به صورت غیرحضوری و با همه پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. همانطور که کادر درمان ایثار و فداکاری می کنند ما هم با پرهیز از دورهمی ها به آنها کمک کنیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها