رویترز:

بایدن پاسخ متقابل به «حملات سایبری روسیه» را بررسی می‌کند

پس از مطرح شدن ادعای نقش روسیه در حملات عظیم سایبری اخیر علیه نهادهای مختلف آمریکا، تیم، رئیس‌جمهور منتخب این کشور گزینه‌های احتمالی از جمله تحریم و پاسخ متقابل سایبری را علیه مسکو بررسی می‌کند.

بایدن پاسخ متقابل به «حملات سایبری روسیه» را بررسی می‌کند
کد خبر: 453413
|
۱۳۹۹/۰۹/۳۰ ۱۷:۴۷:۲۵

اعتمادآنلاین| چند فرد نزدیک به تیم انتقالی رئیس جمهور منتخب آمریکا گفتند، او در نظر دارد با متهم شناختن روسیه در حمله سایبری گسترده اخیر علیه نهادهای آمریکایی، اقدامات متقابل را علیه مسکو بررسی کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع نزدیک به دولت انتقالی بایدن، این پاسخ باید به قدری قوی باشد که هزینه بالایی را به لحاظ مالی، اقتصادی یا تکنولوژیک بر روسیه تحمیل کند اما موجب افرایش درگیری و تنش میان این دو قدرت هسته‌ای رقیب نشود.

یکی از این افراد که نمی‌خواست نامش فاش شود، بدون توضیح دلیل و شواهد درباره نقش روسیه در این حملات سایبری گفت، هدف از چنین اقداماتی باید افزایش تلاش برای مقابله با جاسوسی سایبری باشد و بازدارندگی موثری در قبال جاسوسی‌های سایبری بعدی روسیه فراهم کند.

به گفته یکی از این افراد مطلع، تیم بایدن پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم، نیازمند دستیابی اطلاعات درباره عمق نفود این هکرها هستند. این درحالی است که دسترسی تیم بایدن به گزارش‌های اطلاعاتی، به خاطر منازعات شکل گرفته بر سر پیروز انتخابات به تأخیر افتاده است.

این فرد می‌افزاید، بحث‌هایی که در میان مشاوران بایدن مطرح شده‌اند تنها جنبه فرضی دارند و باید هنگام ورود او به کاخ سفید و کسب دیدگاه کافی درباره توانایی‌های دولت آمریکا بار دیگر این اقدامات احتمالی را مورد ارزیابی قرار دهد.

یکی از این افراد مطلع گفت، پاسخ آمریکا به این حملات سایبری می‌تواند وعده‌های بایدن درباره همکاری بیشتر با متحدان واشنگتن را به بوته آزمایش بگذارد زیرا ممکن است برخی پیشنهاداتی که در این زمینه به او می‌شود، زیرساخت‌های اقتصادی و منافع برخی دوستان آمریکا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

رویترز چندی پیش بدون ارائه شواهد مستند مدعی شد سرویس اطلاعات خارجی روسیه (اس‌وی‌آر) عامل این حمله بوده و ظرف مدت چند ماه استخراج اطلاعات از نهادهای مختلف دولتی و خصوصی را ادامه داده است.

«ادوارد فیشرمن» از کارکنان اندیشکده شورای آتلانتیک درباره پاسخ احتمالی دولت آمریکا گفت، یکی از اهداف بالقوه تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌تواند اس‌وی‌آر باشد.

«جیمز اندرو لویس» کارشناس امنیت سایبری به رویترز گفت: «[پاسخ] نمادین فایده‌ای نخواهد داشت. باید کاری کنید روسیه بداند در حال واکنش متقابل هستیم».

فیشرمن و لویس هر دو تأکید کردند که تحریم مالی شرکت‌های بزرگ دولتی روسیه پاسخ موثرتری خواهد بود. این تحریم‌ها می‌تواند شرکت آلومینیومی «راسل» را شامل شود که سال 2018 از لیست تحریم‌های آمریکا خارج شد.

به گفته لویس اقدام قدرتمند دیگر در این زمینه می‌تواند قطع دسترسی روسیه به سیستم انتقال بانکی بین‌المللی موسوم به «سوییفت» باشد. فرماندهی سایبری پنتاگون احتمالاً حمله سایبری متقابلی را تدارک دیده که می‌توانند زیرساخت‌های فناوری روسیه را فلج کنند اما این کار می‌تواند به متحدان اروپایی آمریکا نیز ضربه وارد کند.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ» روز شنبه در مصاحبه‌ای ادعا کرد که روسیه پشت حملات اخیر سایبری گسترده به سازمان‌ها و نهادهای دولتی آمریکا قرار دارد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «این یک تلاش بسیار شدید بود و به نظر من این موردی است که ما به طور واضح می‌توانیم بگوییم که روس‌ها در آن دست داشتند».

اتهام زنی پمپئو به روسیه در شرایطی انجام شده که مقام‌های مسکو ضمن رد این اتهام‌زنی‌ها اعلام کردند که هیچ مدرکی برای اثبات ادعاها درباره حمله هکرهای ادعایی روس ارائه نشده است.

از سوی دیگر ترامپ با رد اظهارات پمپئو در پیامی توییتری نوشت: «[موضوع] هک سایبری در رسانه‌های جعلی بسیار بزرگتر از [آن چیزی است که در] واقعیت است. من به طور کامل در جریان قرار گرفتم و همه چیز به خوبی تحت کنترل است. زمانی که هر چیزی اتفاق بیفتد، شعار اول روسیه،‌ روسیه، روسیه است. چون رسانه‌‌ها به دلایل عمده مالی‌از بحث درباره احتمال اینکه ممکن است چین باشد (این ممکن است) هراسان هستند».

همچنین خبر‌گزاری آسوشیتد‌پرس روز یکشنبه به نقل از یکی از مقام‌های آمریکایی نوشت: «مقام‌های کاخ سفید عصر جمعه آمادگی داشتند که بیانیه‌ای را صادر و روسیه را به عنوان باز‌یگر اصلی این حملات هکری متهم کنند، اما در دقیقه آخر به آنها گفته شد که این کار را انجام ندهند».

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها