کد خبر: 453439
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از ادعای یک نشریه روسی گزارش می‌دهد:

احتمال بازگشت بایدن به برجام ضعیف است

به نوشته یک نشریه روسی، عملیات ترور شهید محسن فخری‌زاده بیش از آنکه شخص او را هدف قرار داده باشد به دنبال هدف قرار دادن برنامه‌های جو بایدن برای زنده کردن برجام بود، تا با کنار رفتن دیپلماسی سازوکار نظامی به منظور مقابله با ایران در پیش گرفته شود.

احتمال بازگشت بایدن به برجام ضعیف است
کد خبر: 453439
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| به نوشته یک نشریه روسی، عملیات ترور شهید محسن فخری‌زاده بیش از آنکه شخص او را هدف قرار داده باشد به دنبال هدف قرار دادن برنامه‌های جو بایدن برای زنده کردن برجام بود، تا با کنار رفتن دیپلماسی سازوکار نظامی به منظور مقابله با ایران در پیش گرفته شود.

به گزارش اعتمادآنلاین، روزنامه «سفوبودنایا پریسا» در مقاله‌ای نسبتاً طولانی ضمن پرداختن به برخی از ادعاهای مربوط به فعالیت شهید فخری‌زاده و برنامه‌های هسته‌ای ایران در مورد اهداف و پشت پرده‌ این ترور نوشت: «به رغم آنکه اسرائیل رسماً مسئولیت ترور محسن فخری‌زاده را بر عهده نگرفته، این ترور در چارچوب تلاش‌های اسرائیل برای تخریب توانمندی‌های هسته‌ای ایران گنجانده می‌شود.»

در ادامه این مقاله آمده است: «علاوه بر آن، جو بایدن هم دغدغه‌های اسرائیل را در این زمینه درک می‌کند. نباید فراموش کرد که جو بایدن به عنوان معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا در جلسات مربوط به ماموریت انجام حملات با استفاده از ویروس استاکس‌نت حضور داشت. او از فشارهای واردشده بر رئیس‌جمهور اوباما برای انجام اقدام نظامی علیه ایران مطلع بوده و از نقشی که ترور دانشمندان هسته‌ای ایران در افزایش این فشار ایفا کرده بود نیز کاملاً آگاه است.»

به زعم نویسنده مقاله، در عین حال جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن زمانی که او معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود هم نقش مهمی در پیش بردن مذاکره‌ها با ایران ایفا کرد، مذاکراتی که منجر به شکل‌گیری توافق اقدام جامع مشترک شد.

این روزنامه روسی در ادامه می‌نویسد: «در واقع ترور فخری‌زاده اقدامی عمدی از سوی اسرائیل بود، اما قتل این دانشمند در حقیقت تاثیر چندانی بر فعالیت هسته‌ای ایران نخواهد گذاشت. با این حال این اقدام به قتل آن هم در روز روشن و در مرکز ایران حساس‌ترین تاثیر خود را بر تیم امنیت ملی جو بایدن وارد خواهد کرد.»

نویسنده در آخر نتیجه‌گیری می‌کند: «از دیدگاه اسرائیل، این فشار حداکثری نه تنها در مجبور کردن ایران برای بازگشت به میز مذاکره شکست خورده است بلکه باعث شده است ایران برنامه هسته‌ای (نظامی) خود را تسریع ببخشد پس می‌توان گفت مهم‌ترین هدف از ترور فخری‌زاده خلق سیاست عمل انجام‌شده در مقابل دولت پیش روی آمریکا به رهبری جو بایدن است. پیش‌بینی می‌شود تلاش‌های دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای با شکست مواجه شود زیرا تصور نمی‌شود ایران پیش‌شرط‌های فراوانی را که بایدن و مشاورانش سعی در تحمیل آن دارند بپذیرد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها