کد خبر: 453688
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۲ ۰۸:۴۹:۳۲
| |

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی:

بارش پاییز 99 نرمال بود

احد وظیفه، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن تشریح آخرین وضعیت بارش‌ها در کشور طی پاییز امسال گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده بارش‌ها در زمستان 99 گرایش به کمتر از نرمال دارند.

بارش پاییز 99 نرمال بود
کد خبر: 453688
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۲ ۰۸:۴۹:۳۲

اعتمادآنلاین| احد وظیفه، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه از ابتدای مهر ماه تا 30 آذر بارش‌ها در کشور حدود 66 میلیمتر بوده است، اظهار کرد: این میزان نسبت به میانگین بلند مدت کشور 10 درصد بیشتر و نسبت به سال گذشته حدود 14 درصد کمتر بوده است.

وی ادامه داد: به‌هرحال می‌توان گفت که بارش‌ها در کشور طی پاییز در محدوده نرمال بود چراکه به‌طورکلی بارش‌ها اگر 10 درصد کمتر یا بیشتر از میانگین بلند مدت کشور باشد میزان بارش در آن بازه زمانی در محدوده نرمال گزارش می‌شود.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه سهم استان‌های مختلف از بارش‌ها در پاییز متفاوت بود و برخی استان‌ها کمتر و برخی دیگر بیشتر از میانگین بلند مدت بارش داشتند، تصریح کرد: برای مثال 12 استان کشور طی پاییز با کم‌بارشی مواجه بودند که از این بین بارش‌ها در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گلستان و خراسان شمالی به‌شدت زیر نرمال گزارش شده است.

به گفته وی بارش‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، کرمانشاه، گیلان و مازندران نیز طی پاییز 99 کمتر از نرمال بود.

وظیفه در ادامه درباره استان‌های پربارش کشور نیز گفت: بارش‌ها از ابتدای سال زراعی در استان کهگیلویه و بویر احمد 63 درصد، خوزستان 52 درصد، اصفهان 42 درصد و قم 79 درصد بیشتر شده است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: بارش‌ها در استان تهران نیز طی سه ماهه پاییز 29 درصد بیشتر از نرمال بود همچنین دمای کشور در پاییز امسال در شرایط نرمال قرار داشت.

وظیفه ضمن اشاره به وضعیت بارش‌ها در دی ماه اظهار کرد: در هفته ابتدایی دی ماه بارش‌ها به‌ویژه در نیمه غربی بیشتر از میانگین بلند مدت خواهد بود اما پیش‌بینی می‌شود که طی هفته‌های دوم، سوم و چهارم دی ماه بارش‌ها در کشور به ویژه در جنوب شرق در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال باشد. بر این اساس می‌توان حدود 50 تا 60 درصد احتمال داد که بارش‌ها طی اولین ماه زمستان کمتر از نرمال باشد.

وی با بیان اینکه به‌طورکلی بر اساس داده‌های مدل‌های عددی در زمستان 99 بارش‌ها گرایش به کمتر از نرمال دارند، تصریح کرد: به احتمال بسیار زیاد میزان بارش‌ها در شرق، جنوب شرق و جنوب‌غرب کشور کمتر از نرمال و خشکسالی در این مناطق حاکم خواهد بود.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پایان تاکید کرد: تمام پیش‌بینی‌های هواشناسی برای بلند مدت در کشورهای مختلف دنیا احتمالی است و همواره با عدم قطعیت‌هایی همراه است. از این‌رو ممکن است که درصدی تفاوت بین پیش‌بینی‌های انجام شده و واقعیت وجود داشته باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها