کد خبر: 453732
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۲ ۱۱:۱۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آیا اقدام مجلس درباره مجوز شرکت به منصوبان رهبری در انتخابات، مغایر با توصیه رهبر انقلاب است؟

انتقادات درباره برخی مواد اصلاح قانون انتخابات موجب شده تا مجلس یازدهم برای برخی مواد گیومه باز کنند و برخی موارد را به آن بیفزایند.

آیا اقدام مجلس درباره مجوز شرکت به منصوبان رهبری در انتخابات، مغایر با توصیه رهبر انقلاب است؟
کد خبر: 453732
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۲ ۱۱:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در مجلس یازدهم آهسته آهسته پیش می‌رود. با وجود انتقادات گسترده و اعلام مغایرت برخی از مواد تصویب شده با قوانین بالادستی از طرف افراد خبره در این حوزه اما نمایندگان بر حرف خود هستند و اصلاحات را به آهسستگی اما یکی پس از دیگری اعمال می‌کنند.

کار تا جایی پیش رفته که واژه «منصوبان رهبری» را هم به این فهرست افزوده‌اند. موضوعی که همین چند وقت قبل خود به یک جنجال رسانه‌ای تبدیل شد. اخیرا عباس سلیمی‌نمین، فعال سیاسی اصولگرا اعلام کرد که شنیده رهبر انقلاب از منصوبان خود خواسته‌اند تا کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری نشوند. اگرچه او بعد از مدتی و در پی جنجالی که پیش آمد کمی صحبت‌های خود را تعدیل کرد اما این نکته در اذهان عمومی نقش بست که حتما موضوعی مطرح شده که به رسانه‌ها رسیده است.

اما گویا این نکته مورد توجه نمایندگان مجلس یازدهم که این روزها با جنجال‌سازی تلاش می‌کنند کارهای خود را برای افکارعمومی بزرگ جلوه دهند و ثابت کنند که مجلس را به راس امور بازگردانده‌اند، مورد توجه نبوده است. چرا که امروز «منصوبان رهبری» هم به لیست افراد مجاز برای ثبت‌نام در انتخابات پیوستند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، پیش از این نمایندگان گروه‌های زیر را مشمول کاندیداتوری دانسته بودند: «معاون روسای قوای سه‌گانه، اعضای شورای‌عالی امنیت ملی یا اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس دیوان محاسبات کشور، استاندار، شهردار شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، رییس سازمان‌ها و نهادهای دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در سطح ملی، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر و…»

اما امروز سه‌شنبه 2 دی ماه تصمیم گرفته شد تا یک نکته دیگر هم به این لیست افزوده شود، آن هم تاکید بر مجاز بودن منصوبان رهبری برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری است.

ابراهیم رضایی نماینده دشستان که پیشنهاد دهنده این موضوع بود درباره دلیل ارائه این پیشنهاد گفت: پیشنهاد من این است که دارندگان حکم از رهبر معظم انقلاب به کسانی که می‌توانند کاندیدا شوند، اضافه شوند. چراکه افرادی که از ایشان حکم دارند در سطح ملی و فراملی مسئولیت دارند. ما در این طرح حتی شهردار و استاندار که از وزیر کشور حکم می‌گیرند را آورده‌ایم اما دارندگان حکم از رهبری دارند، مشمول آن نیستند.

رضایی افزود: اکنون افرادی که با حکم رهبری عضو شوراهای عالی هستند یا مسئولیت نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و سازمان صداوسیما را برعهده دارند امکان کاندیداتوری ندارند، بر این پیشنهاد من این است که منصوبان و دارندگان حکم از رهبر انقلاب به افرادی که امکان کاندیداتوری دارند، اضافه شوند.

محمدرضا میرتاج‌الدینی هم در توضیح این پیشنهاد عنوان کرد: شرایطی که برای ثبت نام نامزدی ریاست جمهوری درنظر گرفته ایم محدود به مناصب قوای سه گانه شده است. در واقع نخبگان علمی بیرون از این سه قوه اگر بخواهند به کرسی ریاست جمهوری برسند باید حتما از سه کانال قوه مقننه، قوه قضائیه و قوه مجریه وارد شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها