سنگ تمام مجلس یازدهم برای رئیس‌جمهور شدن قالیباف / مخالفت مجلس با استعفای روسای قوای مقننه و قضائیه پیش از انتخابات

نمایندگان مجلس با پیشنهاد استعفای اعضای هیات‌رئیسه مجلس و اعضای شورای عالی قضایی شش ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری به منظور کاندیداتوری در انتخابات مخالفت کردند.

سنگ تمام مجلس یازدهم برای رئیس‌جمهور شدن قالیباف / مخالفت مجلس با استعفای روسای قوای مقننه و قضائیه پیش از انتخابات
کد خبر: 453744
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۲ ۱۰:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس پیشنهاد با روح‌الله ایزدخواه نماینده تهران درخصوص الزام استعفای روسای قوای مقننه و قضائیه در صورت تمایل به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری در فاصله 6 ماه پیش از انتخابات مخالفت کردند.

ایزدخواه در زمان مطرح کردن این پیشنهاد طی سخنانی گفت: روسای قوه مقننه و قضائیه پیش از انتخابات ریاست جمهوری صاحب تریبون هستند و می‌توانند از این تریبون و رسانه استفاده حداکثری را انجام دهند و این امر ممکن است سبب ایجاد تبعیض شود. همچنین اگر روسای دو قوه در انتخابات مغلوب شوند، جایگاه آنها تضعیف می‌شود. از سوی دیگر در فضای جامعه نیز ممکن است گفته شود رییس قوه از جایگاه خود سوء‌استفاده کرده است.

در ادامه علیرضا ورناصری قندعلی نماینده مردم مسجد سلیمان در موافقت با این پیشنهاد گفت: بایداز گذشته عبرت گرفته شود. جایگاه قوه مقننه و قضائیه در کشور کمتر از رییس جمهور نیست و بهتر است نمایندگان به این پیشنهاد رای مثبت دهند.

همچنین صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مخالفت با این پیشنهاد گفت: شورای نگهبان در مورد صلاحیت‌ها به همه این مسائل رسیدگی می‌کند و ما نمی‌توانیم پیش‌داوری کنیم که ممکن است رییس قوه از تریبون به سود خود استفاده کند. از طرفی تجارب رئیس قوه برای او حسن است. همچنین در صورتی که این موضوع محقق شود، در این 6 ماه چه فردی باید به کار این دوقوه رسیدگی کند.

در پایان پس از مطرح شدن سخنان موفق و مخالف این پیشنهاد و همچنین ارائه نظر کمیسیون، این پیشنهاد به رای نمایندگان گذاشته شد که با 160 رای مخالف، 56 رای موافق و 5 رای ممتنع به تصویب نرسید.

اعضای هیات رئیسه مجلس و شورای عالی قضایی هم لازم نیست شش ماه قبل استعفا دهند

همچنین مجلس با پیشنهاد غلامرضا نوری قزلجه جهت لزوم استعفای اعضای هیات رئیسه مجلس و شورای عالی قضایی شش ماه قبل از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده و در نهایت با آن مخالفت کرد.

غلامرضا نوری قزلجه در توضیح پیشنهاد خود مطرح کرد: از آنجا که اعضای هیات رئیسه مجلس و شورای عالی قضایی دارای اختیاراتی هستند این احتمال وجود دارد تا در ماه های نزدیک به انتخابات و در اجرای وظایف آنها شائبه هایی ایجاد شود که کار تبلیغاتی انجام می دهند. عده ای دیگر نیز که مسئولیتی ندارند مدعی شوند که چرا این افراد باید تریبون داشته و سایر کاندیداها فقط در بازه تبلیغات امکان سخنرانی داشته باشند. بهتر است برای خدمت صادقانه و خالصانه به مردم این عزیزان شش ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری اگر قصد کاندیداتوری در انتخابات را دارند استعفا دهند.

سید سلمان ذاکر در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: اگر قرار باشد اعضای هیات رئیسه مجلس برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری استعفا دهند باید تمام افرادی که مسئولیتی دارند استعفا دهند. نباید نگاه تبعیض آمیزی داشته باشیم. افرادی که در مسندهای بالای مسئولیتی هستند قطعا عدالت را رعایت کرده و حقوق دیگران را زیر پا نمی گذارند. اگر بخواهیم چنین پیشنهادی مطرح کنیم باید همه افرادی که مسئولیت دارند استعفا دهند.

محمدرضا صباغیان در موافقت با این پیشنهاد بیان کرد: از بین اعضای هیات رئیسه مجلس یا شورای عالی قضایی تنها یک یا دو نفر هستند که تمایل به حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارند. چه ایرادی دارد که این افراد شش ماه قبل استعفا دهند. همه ما انسان هستیم و برای رسیدن به هدفی که در سر داریم تلاش خواهیم کرد. بهتر است برای جلوگیری از سوء تفاهم ها و سوء استفاده این پیشنهاد تصویب شود.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص این پیشنهاد مطرح کرد: بر اساس قانون کلیه افرادی که در امور اجرایی یا نظارتی بر انتخابات ریاست جمهوری مسئول هستند اگر بخواهند کاندیدا شوند باید سه ماه قبل استعفا دهند. چنین موضوعی در قانون دیده شده است و نیازی به محدودیت بیشتر برای هیات رئیسه مجلس نیست. ما نباید تبعیض قائل شویم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها