واردات مسافری آیفون کاهش یافت/ادامه سوءاستفاده از رویه مسافری

به گفته انجمن واردکنندگان موبایل، تغییر شیوه‌نامه رجیستری گوشی‌های مسافری از مهرماه، باعث کاهش چشمگیر واردات مسافری آیفون شده است و اما با وجود این، سوءاستفاده از رویه مسافری هرچند کم، اما همچنان ادامه دارد.

واردات مسافری آیفون کاهش یافت/ادامه سوءاستفاده از رویه مسافری
کد خبر: 454042
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۱۳:۰۸:۴۷

اعتمادآنلاین| طرح رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن تجهیزات سیم‌کارت‌خور به‌عنوان راهی برای مبارزه با قاچاق مطرح شد. یکی از این راه‌های دور زدن رجیستری در ابتدا، واردات چمدانی گوشی‌های مسافری بود؛ زیرا افرادی که به این شیوه گوشی‌های خود را وارد می‌کردند، از پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف بودند و پس از آن نیز برخی واردکنندگان غیررسمی و قاچاقچیان گوشی برای استفاده از گوشی‌های قاچاق، از اطلاعات مسافران واقعی استفاده می کردند.

برای مقابله با این موارد، گمرک ایران چندی پیش اعلام کرد بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مصوبه 27 مرداد ماه و در راستای جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات مسافرین ورودی برای رجیستری گوشی تلفن همراه، از 12 مهرماه سال جاری، اظهار و ثبت تلفن همراه مسافران، صرفا در محل مبادی ورودی کشور و پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیرتجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام و از هرگونه ثبت غیرحضوری تلفن همراه مسافری و بعد از خروج از گمرکات اجرایی مبادی ورودی، توسط مسافران ممانعت می‌شود.

در این راستا انجمن واردکنندگان موبایل در توییتر نوشت: تغییر شیوه‌نامه رجیستری گوشی‌های مسافری از مهرماه، باعث کاهش چشمگیر واردات مسافری آیفون شده است. اردیبهشت‌ماه 43 هزار دستگاه و آبان‌ماه، 4000 آیفون مسافری وارد کشور شد. سوءاستفاده از رویه مسافری هرچند کم، اما همچنان ادامه دارد.

این انجمن پیش از این عنوان کرده بود: در 12 ماه گذشته، 15.6 میلیون دستگاه موبایل از طریق دو رویه تجاری و مسافری وارد کشور شد که در همان مدت، 14.85 میلیون دستگاه موبایل توسط مصرف‌کننده ایرانی خریداری و حالا در شبکه فعال است. آبان ماه امسال مجموعا 970 هزار دستگاه موبایل وارد کشور شد،‌ در حالی که مصرف موبایل آبان 990 هزار دستگاه بوده است.

با وجود این، به دلیل تشکیل صف‌های طولانی و چندساعته که منجربه تعلل مسافران و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی جلوگیری از شیوع کرونا شده بود، معاون فنی گمرک بار دیگر با اعلام خبر غیرحضوری شدن فرآیند رجیستری عنوان کرد از تاریخ یک دی‌ماه، ثبت اطلاعات مسافر و مشخصات گوشی تلفن‌های همراه در بدو ورود و قبل از خروج از سالن مسافری پس از اظهار گوشی از سوی مسافر و رویت آن توسط متصدیان گمرکات اجرایی و ثبت اطلاعات آن از طریق بارکدخوان انجام می‌شود و بقیه مراحل غیرحضوری است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها