کد خبر: 454070
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۱۴:۱۵:۴۵
| |

مهدی حسینی:

روایت تابویی که باید شکسته شود

مهدی حسینی دانش آموخته کارشناسی عکاسی از دانشکده خبر(گرایش عکاسی خبری) است. این هنرمند تا به حال چندین نمایشگاه عکاسی با محوریت موضوعات اجتماعی برگزار و دو کتاب را به صورت مجموعه عکس منتشر کرده است. آخرین کتاب این هنرمند عکاس «داستان نیست» نام دارد که در آن به زندگی مبتلایان به اچ‌آی‌‌وی پرداخته شده است.

روایت تابویی که باید شکسته شود
کد خبر: 454070
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۱۴:۱۵:۴۵

اعتمادآنلاین| مهدی حسینی دانش‌آموخته کارشناسی عکاسی از دانشکده خبر(گرایش عکاسی خبری) است. این هنرمند تا به حال چندین نمایشگاه عکاسی با محوریت موضوعات اجتماعی برگزار و سه کتاب را به صورت مجموعه عکس منتشر کرده است.

آخرین کتاب این هنرمند عکاس «داستان نیست» نام دارد که در آن به زندگی مبتلایان به اچ‌آی‌‌وی پرداخته شده است.

این کتاب روز جمعه هفتم آذرماه در گالری مجازی «دوربین‌نت» رونمایی خواهد شد. به همین بهانه گفتگویی با این هنرمند جوان داشته‌ایم‌ که در ادامه می‌خوانید.

حسینی با اشاره به رسالت هنرمندان در زمینه فرهنگ‌سازی در جامعه می‌گوید: عمر ما انسان‌ها بسیار کوتاه است و بعد از آنکه به اتمام رسید تنها آثارمان می‌توانند بر جای بمانند.

به همین خاطر همیشه دغدغه‌ام این بوده است که از خودم به عنوان یک هنرمند آثاری برجای بگذارم که برای مردم مفید باشد.

رسالت کاری و مسئولیت اجتماعی‌ام باعث می‌شود که همواره به سمت سوژه‌هایی بروم که حس می‌کنم دانستن و گفتن درباره آنها ضرورت دارد و هرگز چشم‌داشتی به لحاظ مالی نداشته‌ام اما خب خیلی ناراحت می‌شوم وقتی حتی برای برپایی یک گالری هم حمایت نمی‌شوم. خیلی غم‌انگیز است که خانه هنرمندان حتی در این حد هم به من کمک نکرد که بتوانم عکس‌هایم را در گالری به مخاطبان نشان دهم.

حسینی اظهار داشت: از طریق کار بر روی یکی از کتاب‌هایم که درباره اعتیاد بود با دنیای اچ‌ای‌وی آشنا شدم و شروع به ارتباط با کارشناسانی که در این حوزه فعالیت داشتند، کردم. وقتی با عزیزانی که مبتلا به اچ‌ای‌وی بودند صحبت می‌کردم از انگ‌هایی که جامعه به آنها می‌زند بسیار غمگین و دل‌آزرده بودند و من برای‌شان توضیح می‌دادم که باید تلاش شود تا این نگاه از روی آنها برداشته شود. برای این کار باید تابوهای سخت شکسته شود و تنها راه نیز این است که به صورت تصویری درباره این بیماری و بیماران کاری انجام تا منجر به آگاهی‌رسانی به افراد جامعه شود.

وی افزود: در برنامه‌هایی که درباره موضوع این بیماری دید‌ه‌ایم تصاویر افراد مبتلا شطرنجی می‌شود یا اینکه پشت به دوربین صحبت می‌کنند درحالی که این بیماران خلاف یا جرمی مرتکب نشده‌اند که چنین تصویری از آنها در رسانه نشان داده شود.

به تمام عزیزانی که سوژه عکاسی شدند این موارد را گفتم و عرض کردم که هدفم تهیه مجموعه عکس‌هایی است که مردم آنها را ببینند و بدانند که شما مبتلایان به اچ‌آی‌وی مانند یک شهروند معمولی در جامعه زندگی و کار می‌کنید و مجرم نیستید. به آنها گفتم که زندگی جاری و عادی‌شان برایم مهم است و نشان دادن این بخش را به جامعه حائز اهمیت می‌دانم.

حسینی در ادامه گفت: تمام عکس‌های این کتاب رنگی هستند چراکه من این سوژه را کاملا رنگی و همسو با جریان زندگی دیدم. ماهیت این بیماری تلخ است اما آنچه آن را تلخ‌تر می‌کند دیدگاه و تصورات اشتباه درباره آن و مبتلایان است.

این هنرمند درباره همکاری با مبتلایان به اچ ‌آی‌وی گفت: تقریبا با بیست مبتلا صحبت کردم که در نهایت ده نفر از آنها رضایت دادند که زندگی‌شان به تصویر کشیده شود. وقتی کار به اصطلاح سنگین شد و بعد از شش سال کار به مجموعه‌ای از عکس‌های خوب رسیدم تصمیم گرفتم آن را به صورت کتاب منتشر کنم و بابت این قضیه نیز رضایت آنها را جلب کردم. ضمن اینکه همان ابتدای کار، روند را برای‌شان کاملا شرح داده و رضایت کتبی آنها را دریافت کرده بودم.

حسینی در پاسخ به این سوال که چه دشواری‌هایی برای انجام این پروژه داشته، گفت: زمان انتشار کتاب اولم که درباره تحریم‌های دارویی و عواقب تلخ آن بر جامعه بود هیچ کمکی از سوی هیچ نهاد و انجمنی به من نشد.

به همین خاطر تصمیم گرفتم تمامی کارهای کتاب‌های بعدی‌ام را خودم انجام دهم. حدود سه سال در کنار کارهای اصلی‌ام به آموختن کارهای مربوط به طراحی پرداختم و تمام کارهای طراحی کتاب «داستان نیست»، صفحه‌بندی، کاور، پوستر و حتی تدوین فیلم و تیزر معرفی را خودم انجام دادم. وقتی کتاب آماده شد و به نقطه‌ای رسیدیم که می‌توانستیم نمایشگاه نیز برپا کنیم، سراغ مسئولان خانه هنرمندان رفتم ولی جوابی دریافت نکردم و در انجمن عکاسان حتی نامه‌ام برسی نشد.

درحالی که این موضوع بسیار حساس و مهم است و باید در این زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی شود اما هیچ‌کس حاضر به کمک نشد.

او در ادامه افزود: شاید برایتان جالب باشد بدانید کل این مجموعه با بودجه هشتصد هزار تومانی به انجام رسید. البته این نقطه ضعف کتاب محسوب نمی‌شود چراکه کل روند کار کاملا حرفه‌ای است. اما باعث تاسف است که کتاب‌هایی از این دست تا این حد مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار می‌گیرند.

حسینی با شاره به هزینه سنگین چاپ فوتوبوک گفت: اگر قرار بود کتاب به صورت کاغذی منتشر شود بسیار گرانقیمت شده و فقط مخاطب خاص از پس خرید آن برمی‌آمد اما از آنجایی که می‌خواستم مخاطب این کتاب عام و تمامی مردم باشند و هدفم از همان ابتدا آگاهی‌سازی بود، آن‌را به صورت ای‌بوک (فایل دیجیتال) منتشر کردم. در کتاب عنوان شده است که تیراژ هزار نسخه و قیمت صفر تومان.

حسینی در پایان این گفتگو اظهار داشت: لطف خدا، مشاوره‌های تیم پزشکی که از راهنمایی‌های‌شان بهره بردم و شهامت این ده عزیز که با جرات و صبوری جلو آمده و به من کمک کردند، باعث شد در نهایت به کتاب «داستان نیست» برسیم.

مسیری که ما امروز می‌رویم همان راهی است که بیست و چهار سال پیش جوامع پیشرفته طی کردند و تابوی این بیماری را در جامعه با فرهنگ‌سازی به واسطه رسانه و هنر شکستند. امیدوارم ما نیز در این مسیر به موفقیت برسیم.

منبع: همه نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها