مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ابن‌ سینا:

سن شروع مصرف دخانیات به 13 سال رسیده است

مهدی خدابخشی، مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ابن‌ سینا گفت: زنگ خطر مصرف دخانیات در ایران به صدا درآمده و سن شروع مصرف به 13 سال رسیده است.

سن شروع مصرف دخانیات به 13 سال رسیده است
کد خبر: 454079
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۱۴:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی خدابخشی، مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ابن‌ سینا اظهار کرد: تنها مراکزی که مجوز خرده فروشی دارند می‌توانند دخانیات عرضه کنند و طبق قانون منع تبلیغ دخانیات، هرگونه نمایش سیگار، قلیان، شیشه، شیلنگ و استند سیگار ممنوع است.

وی تصریح کرد: به سوپرمارکت‌هایی که در 100متری مدارس و یا اماکن ورزشی قرار دارند مجوز عرضه دخانیات داده نمی‌شود. همچنین فروش نخی سیگار نیز ممنوع است زیرا نوجوانان در ابتدا با مصرف نخی شروع می‌کنند و نمی‌توانند یک پاکت سیگار خریداری کنند.

وی با بیان این که فروش دخانیات به افراد زیر 18 سال ممنوع است، تأکید کرد: اگر فروشندگان این قانون را نادیده بگیرند مشمول جریمه 87 هزار تومانی تا هشت میلیون و 700 هزار تومانی می‌شوند.

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: استعمال دخانیات در تمامی ادارات دولتی، اماکن و وسائل نقلیه عمومی ممنوع است و در صورت تخطی با متخلفات برخورد خواهد شد.

خدابخشی در رابطه با عرضه دخانیات قاچاق، افزود: فروش هرگونه دخانیات که عبارت مخصوص فروش در ایران روی آن قید نشده ممنوع است و شرکت دخانیات، اداره صمت و دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند برای مقابله با متخلفین ورود کند.

وی با بیان اینکه از ابتدای آذرتا اکنون 30 مرکز عرضه دخانیات به علت بی‌توجهی به قوانین، اخطاریه دریافت کردند، خاطرنشان کرد: افرادی که به قوانین عرضه و استعمال دخانیات بی توجه باشند از 430هزار ریال تا 438 میلیون ریال جریمه خواهند شد.

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی مطرح کرد: در بحث جمع‌آوری قلیان از سطح اماکن عمومی در این چندسال اقدامات خوبی انجام دادیم و توانستیم قلیان‌ها را از تمام مراکزی که عرضه می‌کردند، جمع‌آوری کنیم به‌طوریکع در حال حاضر در سطح استان، مرکزی که قلیان عرضه کند نداریم مگر این که از دید ما پنهان باشد که به محض اطلاع، آنجا را پلمب می‌کنیم.

خدابخشی در پایان اظهار کرد: از مهرماه سال‌جاری در استان همدان در حال اجرای طرح شهر و روستای بدون دخانیات هستیم و تلاش می‌کنیم شهرستان درگزین و روستای نگارخاتون فامنین را به شهر و روستای بدون دخانیات تبدیل کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها