کد خبر: 454129
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۱۷:۳۲:۰۰
| |

مسعود الماسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

باغداران و گلخانه‌داران به هشدارهای هواشناسی توجه داشته باشند

مسعود الماسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، گفت: ضروری است تا باغداران و گلخانه‌داران برای جلوگیری از خطرات ناشی از سرما و پیشگیری از خسارت توصیه‌ها را جدی بگیرند.

باغداران و گلخانه‌داران به هشدارهای هواشناسی توجه داشته باشند
کد خبر: 454129
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۱۷:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مسعود الماسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ضروریست تا باغداران و گلخانه داران برای جلوگیری از خطرات ناشی از سرما و پیشگیری از خسارت توصیه ها را جدی بگیرند.

مسعود الماسی اظهار داشت: از باغداران و گلخانه داران می خواهیم که به هشدارهای هواشناسی توجه داشته باشند و در صورت فرا رسیدن زمان برداشت محصول سریعا نسبت به برداشت "به ویژه برداشت و انبارکردن محصول مرکبات" اقدام کنند.

وی اضافه کرد: به منظور جلوگیری از ترک خوردگی تنه درختان ، سفیدکردن تنه درختان از محل طوقه با دوغاب آهک "چهار کیلوگرم در یک بشکه 200 لیتری"یا کائولین دو درصد توصیه می شود.

الماسی با بیان اینکه برای کاهش خسارت ناشی از سرما و یخبندان تنه نهال ها باید با کاه و کلش، فوم و یا گونی بسته شود، افزود: برای نهال های جوان "یک تا سه ساله" در شب های یخبندان باید از پوشش پلاستیکی برای تاج درخت استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: به منظور جلوگیری از شکستن سرشاخه ها نسبت به نصب قیم های نگهدارنده اقدام شود ضمن اینکه در صورت بروز سرما و پیش بینی یخبندان در شب، نسبت به سوزاندن چوب، خاک، اره و لاستیک در خارج از باغ و در جهت وزش باد به سمت باغ، اقدام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان بیان داشت: در صورتی که سنگینی برف خطر شکستن شاخه ها را به همراه نداشته باشد با توجه به نقش حفاظتی آن برای درختان در مقابل یخبندان، برف موجود روی درختان بر روی شاخه ها نگه داشته شود.

وی محکم کردن پایه ها و سیم مهار برای ممانعت از خم شدن پایه ها و شکستگی درختان کیوی "ناشی از نشست برف" را ضروری دانست و اضافه کرد: در زمان بروز تنش و بلافاصله بعد از یخبندان هیچگونه محلول پاشی تغذیه ای توصیه نمی شود.

الماسی با بیان اینکه آبیاری درختان 48 ساعت قبل از بروز یخبندان به مقاومت گیاه در مقابل سرما کمک می کند، گفت: در صورت وجود امکانات در باغ، آبیاری بارانی موجب کاهش اثر سرما در تاج درختان خواهد شد ضمن اینکه وجود علف های هرز در ردیف های بین درختان باعث کاهش اثر سرمای ناشی از یخبندان بر درختان می شود.

وی خاطر نشان کرد: در نهالستان هایی که نسبت به تولید نهال های گلدانی مرکبات "دارای قابلیت جابجایی" در فضای آزاد اقدام شده ، می توان نهال ها را به صورت خوابیده روی زمین قرار داد تا زیر برف مدفون و تا زمان ذوب شدن برف در همان حالت باقی بماند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان داشت: تنظیم دما و تامین گرمایشی سالن های تولید قارچ، گلخانه ها و تامین سوخت جایگزین مورد توجه قرار گیرد ضمن اینکه گلخانه داران برای برف روبی از سقف سازه های گلخانه های خود آماده باش باشند.

هواشناسی استان گیلان برای روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته بارش برف در ارتفاعات و مخلوط برف و باران در جلگه را پیش بینی کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها