شورای عالی انقلاب فرهنگی چه تغییراتی در نحوه پذیرش دانشجو ایجاد کرد؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از آغاز نظام ارزیابی داوطلبان ورود به دانشگاه خبر داد و اعلام کرد این نظام ارزیابی از سال 1401 در پذیرش متقاضیان اعمال می‌شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی چه تغییراتی در نحوه پذیرش دانشجو ایجاد کرد؟
کد خبر: 454190
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۴ ۰۹:۱۳:۳۰

اعتمادآنلاین| شورای عالی انقلاب فرهنگی از یکی دو سال گذشته به طور جدی تری وارد عرصه کنکور شده است و در این زمینه سیاست هایی را با همکاری نهادهای متولی برگزاری کنکور و پذیرش دانشجو پیش می برد؛ با این حال گذشت زمان باعث شد داوطلبان حتی روی نخستین کنکور قرن هم حساب باز نکنند و باز هم آزمون، ملاک سنجش و پذیرش آنها در ورود به رشته های پرطرفدار است.

نقشه جامع علمی کشور محوریت تصمیم گیری در حوزه سنجش و پذیرش و ساماندهی کنکور را بر عهده دارد و به کرات در دستور جلسات خود، بررسی حذف کنکور را با مسوولان دانشگاه ها و سازمان سنجش آموزش کشور به بحث و بررسی گذاشته است. در این زمینه سیاست هایی در حال تصویب است که به علت نهایی نشدن، نامی از آن برده نشد.

در این زمینه، سعید رضا عاملی درباره اصلاح نظام ارزیابی داوطلبان ورود به دانشگاه، اظهار داشت: مسیر تصویب سیاست های کلان کنکور کارشناسی در حال نهایی شدن است، اما به کنکور 1400 نمی رسد.

وی با بیان اینکه حذف کنکور یا همان نظام ارزیابی داوطلبان ورود به دانشگاه عملیاتی می شود، گفت: اصلاح نظام ارزیابی با این ملاحظه است که وزن آموزش و پرورش بیشتر می شود و 60 درصد امتحانات متوسطه دوم در پذیرش داوطلبان دخالت می کند.

عاملی درباره 40 درصد باقیمانده اعلام کرد که برای نحوه پذیرش در 40 درصد باقیمانده که برگزاری آزمون است باید به جمع بندی نهایی روی کیفیت ها برسیم. هشت سیاست کلان در این زمینه توسط نقشه جامع علمی کشور در دست تصویب داریم و یکی از سیاست ها که مربوط به حوزه علوم پزشکی است، در دستور کار بعدی نقشه جامع علمی کشور قرار دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: این موارد ابتدا در سازمان سنجش آموزش کشور بررسی خواهد شد. این سازمان پیشنهادهای اجرایی خود را ارائه می دهد و دوباره کار کارشناسی انجام می شود.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست ها، اعمال پذیرش دانشجو توسط دانشگاه است، تاکید کرد: سازمان سنجش نمی تواند برای تعیین قطعی پذیرش، حضور داشته باشد و تنها در بخشی از سهم خود که ارزیابی داوطلبان است، عمل می کند. پذیرنده واقعی دانشگاه است که این موضوع نظام کنکور را تغییر می دهد.

در تقسیم کاری که انجام شده است، علاوه بر شورای عالی انقلاب فرهنگی مراجعی به موضوع کنکور ورود کرده‌اند، ولی تصمیمات کلان مربوط به حوزه سنجش و پذیرش و ساماندهی کنکور بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شده است و یک بند مصرح در نقشه جامع علمی کشور به این موضوع اختصاص دارد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی از ابتدا به دنبال اجرایی کردن ساماندهی سنجش و پذیرش بود، ولی به دلیل اطمینان پذیری از برخی از زیرساخت‌های کشور و مطالعات عمیق کارشناسی در این خصوص به تأخیر افتاده بود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها