کد خبر: 454372
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۷ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

صحبت کردن با ماسک بر حرف زدن ما تاثیر می‌گذارد؟

دانشمندان با بررسی چند نوع ماسک و اندازه‌گیری کیفیت صدا و نحوه تولید آواها دریافته‌اند که استفاده از ماسک تاثیر چندانی بر صحبت کردن ما نمی‌گذارد. ما در برخی از موارد گمان می‌کنیم که دیگران به دلیل وجود ماسک حرف‌های ما را خوب متوجه نمی‌شوند.

صحبت کردن با ماسک بر حرف زدن ما تاثیر می‌گذارد؟
کد خبر: 454372
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۷ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- بحث بر سر این قضیه که ماسک پوشش خوبی برای جلوگیری از ابتلا به کووید-19 است تقریباً تمام شده و بیشتر مردم قبول دارند که باید ماسک بزنند. بنا بر توصیه وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی، تا زمانی که واکسن کرونا برای همه فراهم نشده باید از ماسک استفاده کنیم.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، این بدین معناست که ممکن است مجبور باشیم ماه‌ها یا حتی سال‌ها بسیار متفاوت با دیگران ارتباط برقرار کنیم. گفت‌وگو با دیگران با ماسک ممکن است ناخوشایند باشد (حدس زدن حالت‌ها و احساسات طرف مقابل دشوار شده است) و ناشنوایان نمی‌توانند با ماسک لب‌خوانی کنند.

اما ما باید به یاد داشته باشیم عاملی که مانع برقراری ارتباط موثر می‌شود صدای خفه‌ای است که از زیر ماسک بیرون می‌آید. محققان در سال‌های اخیر میزان وضوح صدایی را که از زیر ماسک شنیده می‌شود بررسی کرده‌اند. در مطالعه‌ای که سال 2013 انجام شد، محققان طیف وسیعی از پوشش‌های مختلف دهان را بررسی کردند تا آثار صحبت کردن از زیر ماسک‌های جراحی کاغذی را هنگام استفاده از کلاه ایمنی موتور، کلاه بالاکلاوا (شبیه کلاه سیاهی که دزدان می‌پوشند)، نقاب، ترکیب کلاه و روسری و ماسک پلاستیکی که اغلب دزدها می‌زنند آزمایش کنند.

ماسک

پژوهشگران بر بیان اصوات گوینده متمرکز شدند و این نظریه مطرح شد که ممکن است ماسک شیوه حرکت دهان فرد را دچار اختلال کند؛ یعنی حرکت لب‌ها هنگام ادای آواهای p,b,w,f,v,m و واکه‌های گرد در کلماتی مانند Sue یا Saw محدود می‌شود. آزادی فرد برای پایین آوردن فک هنگام تولید آواهای باز مانند cat یا calm نیز ممکن است محدودتر شود.

سپس محققان این مساله را بررسی کردند که چگونه انواع پوشش‌های مختلف مانع عبور جریان هوا از دهان می‌شود. پارچه‌های ضخیم می‌توانند جریان هوا را به طور قابل توجهی مسدود کنند و انرژی صوتی را که باعث بلندی صدا می‌شود کاهش دهند. محققان با قرار دادن بلندگو و میکروفون در 2 طرف نمونه‌های پارچه‌ای خاص خود میزان «از دست رفتن انتقال صدا» را بررسی کردند. در آخر نیز میزان تاثیر ماسک بر چگونگی درک صدا توسط شنوندگان نیز مورد تحلیل قرار گرفت. تاثیر ماسک بر ادای آواها و جلوگیری از عبور هوا از یک طرف و جذب صدا به وسیله پارچه از سوی دیگر بررسی شد.

ماسک

نتایج این تحقیق شگفتی‌هایی در بر داشت. بین انواع مختلف پوشش‌هایی که جلوی صورت قرار می‌گیرد هیچ‌ یک باعث ایجاد اختلال در مسیر عبور هوا نمی‌شود و در مواردی تاثیراتی دیده شد که بسیار جزئی به نظر می‌رسید. بعضی از پارچه‌ها انرژی صوتی بیشتری نسبت به پارچه‌های دیگر جذب می‌کنند. اگرچه با ماسک‌های جراحی بخش‌هایی از طیف فرکانس صدا تقویت می‌شود، زیرا گویندگان به صورت ناخودآگاه هنگام استفاده از ماسک صدای خود را بلندتر می‌کنند و گمان می‌کنند که صدا نمی‌رسد.

همچنین دریافتند که شرکت‌کنندگان در تحقیق می‌توانند آواها را دقیق‌تر شناسایی کنند و در مواردی که گوینده ماسک دارد و دهان او قابل مشاهده نیست گفتار او را کاملاً تشخیص دهند. ماسک‌هایی که در آزمایش مورد استفاده قرار گرفت تاثیر کمی بر وضوح گفتار گوینده داشت.

ماسک‌هایی که مردم در جریان شیوع ویروس کرونا استفاده می‌کنند اغلب از پارچه تولید می‌شوند. بسیاری از این ماسک‌ها پارچه‌های ضخیمی هستند که ممکن است از پارچه‌هایی که در تحقیق استفاده‌ شده ضخیم‌تر باشند و صدا را خفه کنند. تحقیق در این باره کماکان ادامه دارد و انواع مختلف پوشش‌ها در دست بررسی است. محققان در پی آن هستند تا هر منبع بالقوه‌ای را که سبب ایجاد سوءتفاهم یا اختلال در ارتباط می‌شود شناسایی کنند. دانشمندان در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌اند که شما با هر نوع ماسکی به ‌راحتی می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها