کد خبر: 454456
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۵ ۱۲:۵۳:۲۵
| |

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران:

مخازن سد‌های کشور با تداوم بارش‌های زمستانی 30 درصد افزایش یافت

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از افزایش حدود 30 درصدی حجم آب‌های مخازن سد‌های کشور خبر داد.

مخازن سد‌های کشور با تداوم بارش‌های زمستانی 30 درصد افزایش یافت
کد خبر: 454456
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۵ ۱۲:۵۳:۲۵

اعتمادآنلاین| سیف الله آقابیگی مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در نتیجه دو جبهه بارشی در نیمه دوم آذر ماه امسال متوسط بارندگی سال آبی جاری کشور 19 میلیمتر معادل حدود 34 درصد افزایش پیدا کرده است.

او ادامه داد: این میزان معادل 7/06 درصد بارش یکسال آبی کشور است به طوری که در مقیاس حوزه آبریز درجه یک یعنی حوزه‌های 6 گانه اصلی کشور سریز، میزان بارش طی این مدت آبریز خلیج فارس و دریای عمان بوده است، این میزان افزایش 34/0.3 میلیمتر یعنی 37 درصد افزایش صورت گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: طی پیش‌بینی‌های هواشناسی درباره وقوع سیلاب‌های بزرگ در حوضه‌های غرب و جنوب غرب، حجم آورد تحقق یافته نیمه اول آذر در سد‌های شرکت حدود 750 میلیون متر مکعب بوده که 87 درصد آن مربوط به سد‌های کارون4، گتوند و سیمره بوده و جهت مدیریت بهینه مخازن نیمی از آن همراه با تولید انرژی رهاسازی شد.

آقابیگی تصریح کرد: به عبارت دیگر حوزه آبریز خلیج فارس و دریای عمان یکی از حوزه‌های مهم و تاثیر گذار در کشور است که حدود 9/5 درصد بارش آبی کشور را دریافت کرده است.


او گفت: در حوزه‌های آبریز فرعی در فاصله‌های ذکر شده بیشترین میزان بارندگی متعلق به آبریز پله رود در جنوب کشور معادل 113 میایمتر به عبارت دیگر در مدت ذکر شده حوزه آبریز حله رودبا 37 درصد بارش یکسال هبی را دریافت کرده به طوری که در نتیجه بارش‌های خوباتفاق افتاده شاهد افزایش جریان رودخانه‌ها در استان‌های متاثر از بارندگی بوده ایم که بیشتر میزان افزایش رودخانه مربوط رودخانه حله با حدود سه هزار 440 متر مکعب گزارش شده است.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: باتوجه به اقدامات خوب صورت گرفته در بحث لایروبی‌ها و ساماندهی رودخانه‌ها علی رغم افزایش قابل توجه سیلابی رودخانه‌ها خوشبختانه اقدامات موثر و تاثیرگزاری را شاهد بودیم.

اقابیگی اضافه کرد: در میان استان‌های کشور استان خوزستان، لرستان، گیلان، کهکیلویه و بویر احمد و البرز شاهد بیشتر میزان بارنگی دریافتی در نیمه دوم امسال در کشور بوده اند که بیشتر میزان بارندگی مربوط به استان خوزستان با 11 درصد بارش نسبت به سایر استان‌های کشور بوده است.

او گفت: در نتیجه بارش‌های موثر نیمه دوم آذر ماه امسال چیزی حدود 30 درصد به حجم آب‌های حدودی مخازن سد‌های کشور اضافه کرده است به طوری که از ابتدای سال آبی جاری تا پایان آذر این میزان به 7/02 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: همچنین خوشبختانه در نتیجه بارش‌های مطلوب نیمه دوم اذر ماه بیش از 550 میلیون متر کعب در کشور بوده ایم و آمادگی‌های لازم برای سازگاری با شرایط آب و هوایی ناشی از تغییر اقلیم در مجوعه وزارت نیرو در حال فراهم شدن است.

آقا در پایان گفت: در حال حاضر میزان متوسط آبگیری مخازن سد‌های کشور معادل 52 درصد است و پیش بینی‌هایی هم برای حجم ورودی سیلاب‌های احتمالی و مهارسیلاب در فصول زمستان و بهار اتخاذ شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها