علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ترامپ می‌داند هر تصمیمی که به جنگ منجر شود، خطایی استراتژیک و غیرقابل جبران است / لشگرکشی‌های تجهیزاتی آمریکا فقط یک نمایش قدرت است

علی بیگدلی گفت‌: ترامپ اساسا روحیه‌ای تهاجمی دارد، اما برای او حفظ حیثیت جمهوری‌خواهان و اینکه خودش یا کاندیدای دیگری از این طیف سیاسی در سال 2024 شانس برنده شدن در انتخابات را داشته باشند، مهم است. به همین دلیل، او می‌داند هرگونه تصمیمی که به جنگ منجر شود، خطایی استراتژیک و غیرقابل جبران است.

ترامپ می‌داند هر تصمیمی که به جنگ منجر شود، خطایی استراتژیک و غیرقابل جبران است / لشگرکشی‌های تجهیزاتی آمریکا فقط یک نمایش قدرت است
کد خبر: 454513
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۶ ۰۶:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| نمایش نظامی آمریکا در خلیج فارس در حالی ادامه دارد که دونالد ترامپ روزهای پایانی حضور در کاخ‌ سفید را تجربه می‌کند. به همین دلیل درباره این تصمیم آمریکا حرف و حدیث‌ و البته تحلیل‌های متناقضی مطرح است.

علی بیگدلی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این رابطه اظهار داشت: لشگرکشی‌های تجهیزاتی آمریکا به منطقه که با دستور مستقیم دونالد ترامپ انجام شده،‌ فقط یک نمایش قدرت است و این طور نیست که ایران و کشورهای دیگر خاورمیانه‌ از بابت آن نگرانی‌ داشته باشند. به همین دلیل دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید در قبال این تحرکات از خود خویشتن‌داری نشان دهد و بداند که احتمال بروز خطر بسیار اندک است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: البته ناگفته پیداست به دلیل شرایط حساس منطقه باید حواس ایران و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش جمع باشد و با دقت عمل بالایی تصمیم‌گیری کنند تا مبادا مساله‌ای هزینه‌‌ساز پیش بیاید. این مساله که ترامپ اساسا روحیه‌ای تهاجمی دارد، موضوعی روشن است اما برای او حفظ حیثیت جمهوری‌خواهان و اینکه خودش یا کاندیدای دیگری از این طیف سیاسی در سال 2024 شانس برنده شدن در انتخابات را داشته باشند، مهم است. به همین دلیل، او می‌داند هرگونه تصمیمی که به جنگ منجر شود، خطایی استراتژیک و غیرقابل جبران است.

او درباره تعامل احتمالی ایران و آمریکا در زمان ریاست جمهوری جو بایدن تصریح کرد: جو بایدن در شروع کار خود به قدری با مشکلات داخلی اعم از کرونا درگیر است که به‌نظر می‌رسد برای ورود به برجام منتظر آرامش نسبی در داخل کشورش باشد. مساله‌ای که باید مدنظر ایرانی‌ها قرار بگیرد چیزی جز این نیست که دوران اوباما تمام شده و برای اینکه در زمان بایدن بتوانیم بهره‌وری لازم را از مذاکرات احتمالی داشته باشیم، لازم است که بر اساس واقعیت‌های موجودِ نظام بین‌الملل، خودمان را برای چانه‌زدن‌ آماده کنیم.

علی بیگدلی در پایان گفت: رفتن ترامپ و آمدن بایدن اتفاق خوبی برای ایران و کل جهان است. البته با این شرط که از تصمیم‌های هیجانی و اصرار به یک‌جانبه‌نگری پرهیز کنیم.

چکیده گفت‌وگو با علی بیگدلی

-جمهوری اسلامی در قبال تحرکات آمریکا خویشتن‌دار باشد

-ایران با روی کار آمدن بایدن بابد بر اساس واقعیت‌های موجود نظام بین‌الملل خود را برای چانه‌زدن‌ آماده کند

-رفتن ترامپ و آمدن بایدن اتفاق خوبی برای ایران و کل جهان است

-بایدن برای ورود به مساله برجام منتظر آرامش نسبی در داخل آمریکا خواهد بود

-دوران اوباما تمام شده است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها