شهرزاد مظفر، سرمربی پیشین تیم ملی فوتسال زنان ایران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

در ایران توقعات از تیم‌ملی بالاست / شک ندارم فوتسال زنان در قهرمانی آسیا هت‌تریک خواهد کرد

شهرزاد مظفر، سرمربی تیم ملی فوتسال، کویت معتقد است در ایران به این دلیل اینکه خیلی سطح فوتسال بالا رفته توقعات از تیم ملی زیاد است که همین موضوع فشار زیادی به مربی وارد می‌کند.

در ایران توقعات از تیم‌ملی بالاست / شک ندارم فوتسال زنان در قهرمانی آسیا هت‌تریک خواهد کرد
کد خبر: 454767
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۹ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ترنم کشاورز- شهرزاد مظفر که به عنوان سرمربی هدایت تیم ملی فوتسال را در دوره قبلی مسابقات جام ملت‌های آسیا بر عهده داشت و توانست دبل قهرمانی در آسیا را برای ایران به ارمغان آورد این روزها در قامت سرمربی تیم ملی کویت فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند. بر همین اساس خبرنگار اعتمادآنلاین به سراغ این مربی باسابقه ورزش بانوان رفته و در مورد مسائل مختلف با او گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید:

*خانم مظفر، شما در ورزش بسیار باسابقه هستید و جدا از کاپیتانی تیم ملی والیبال بانوان در فوتبال و فوتسال هم مربیگری کرده‌اید، علاوه بر این شاخص‌ترین مربی فوتسال و اولین سرمربی تیم ملی بانوان پس از انقلاب بودید. چه شد که فوتبال و فوتسال را انتخاب کردید و این همه افتخار به دست آوردید؟


اگر بخواهم خیلی ساده بگویم، علت اصلی علاقه‌مندی‌ام به والبیال بیشتر به این خاطر بود که فوتبال و فوتسال در آن زمان هنوز راه‌اندازی نشده بود؛ یعنی اگر وجود داشت، من از همان ابتدا به دنبال عشق اولم فوتبال و فوتسال می‌رفتم. ولی متاسفانه در آن زمان چنین امکانی وجود نداشت و من به این خاطر که خیلی ورزش را دوست داشتم و همیشه یک انرژی مضاعفی در خودم احساس می‌کردم به سراغ والیبال رفتم. البته من علاوه بر والبیال، فوتبال، فوتسال بسکتبال و پین‌پونگ هم بازی می‌کردم. ولی بعد از اینکه تقریباً در والیبال به سن بازنشستگی رسیدم زمزمه‌هایی مبنی بر راه‌اندازی فوتسال در ایران به گوشم رسید. که دقیقاً در همان دوره ابتدایی که مسابقات باشگاهی برگزار می‌شد فوتسال را به طور جدی استارت زدم، 2 سه سالی در تیم‌های باشگاهی بازی کردم. بعد از آن در کلاس‌های ابتدایی مربیگری هم که آن دوره برگزار شد شرکت کردم، به طور کلی راهم را در فوتسال شروع کردم و ادامه دادم. که خودم به‌شخصه خیلی از این تصمیم خوشحال و راضی هستم.

شهرزاد مظفر1


*شما در حال حاضر سرمربی تیم ملی فوتسال کویت هستید. کمی در مورد شرایط تیم‌تان برایمان توضیح دهید؛ مربیگری خارج از کشور سخت‌تر است یا در ایران؟

کلاً مربیگری سختی‌های خاص خودش را دارد، مدیریت یک تیم کار آسانی نیست؛ مثلاً در ایران خیلی توقعات از تیم ملی زیاد است چراکه سطح فوتسال ایران خیلی بالا رفته که همین موضوع مربی را تحت فشار قرار می‌دهد. همه از شما انتظار دارند تا مدال بیاورید و موفق باشید. البته این را هم باید بگویم که کار کردن با تیم‌های سطح بالا چالش‌های خاص خودش را دارد و به این سادگی‌ها نیست. اما در کویت داستان کاملاً برعکس است. یعنی شما با تیمی سروکار دارید که سطحش خیلی پایین‌تر از تیم ملی فوتسال ایران است که همین موضوع شما را با چالش‌های جدیدی روبه‌رو می‌کند. درست است که هیچ جا به اندازه ایران از شما انتظار کسب نتیجه و موفقیت ندارد ولی در عین حال باید از زیر صفر شروع کنید، تمامی ساختارها را از ابتدا بسازید. به قول معروف ما در ایران در نوک هرم کار می‌کردیم، 20 سال کلی بالا و پایین را در فوتسال تجربه کردیم، با سختی‌ و نداری‌های زیادی ساختیم، با کمترین امکانات در لیگ تیم‌داری کردیم،عناوین مختلفی را کسب کردیم ولی خوشبختانه همه این سختی‌ها جواب داد و بالاخره توانستیم به اهداف‌مان دست پیدا کنیم. اما در کویت ما تازه در حال ساخت زیرساخت‌های این هرم هستیم که این خیلی کار سختی است و زحمت و انرژی زیادی را نیز می‌طلبد. جدا از آن زمان زیادی هم طول می‌کشد تا تلاش‌ شما ثمر بدهد و به نتیجه برسد. در مجموع سخت است که بخواهی چیزی را از صفر آن هم خارج از کشور در یک فضای جدید با فرهنگ، زبان، تفکرات نو و ناآشنا آغاز کنی چون تا همه چیز بهتر شود، دست به دست هم بدهد و به هماهنگی برسد تلاش زیادی نیاز است.


*سطح لیگ و تیم ملی فوتسال ایران بالاتر است یا کویت؟

صد درصد سطح فوتسال ایران خیلی بالاتر است، اصلاً با کویت قابل مقایسه نیست. کویت هنوز جایگاهی در فوتسال آسیا ندارد. ما در ابتدای راه هستیم و بحث مقام آوردن و موفقیت در تورنمنت‌های آسیایی برایمان مطرح نیست. همه ما در حال حاضر اینجا هستیم تا فوتسال کویت را به نوعی راه‌اندازی و زمینه را برای رشد و پیشرفت مهیا کنیم. اگر بخواهم خیلی راحت بگویم، فوتسال کویت دقیقاً شرایط 25 سال پیش فوتسال ایران را دارد تازه با این تفاوت که ایران 80 میلیون جمعیت ولی کویت فقط یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد. جدا از آن هزاران استعداد در گوشه‌‌کنار کشورمان وجود دارد که در هیچ شرایطی با کویت قابل قیاس نیست چون معتقدم ایران بدون شک سرزمین و منبع استعداد‌هاست.


*2 قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران در جام ملت‌های بانوان آسیا با هدایت شما به دست آمده ولی شما در حال حاضر، برخلاف 2 دوره گذشته، هدایت تیم ملی ایران را بر عهده ندارید و جای خالیتان واقعاً احساس می‌شود. فکر می‌کنید دختران فوتسال ایران بدون «شهرزاد مظفر» بتوانند برای سومین بار به عنوان قهرمانی این مسابقات دست پیدا کند؟

بله صد درصد چراکه معتقدم موفقیت یک تیم هرگز در گرو بودن یا نبود یک نفر نیست. البته این را بگویم که دور اولی که ما قهرمان شدیم من سرمربی نبودم، خانم سلیمانی هدایت تیم ملی ایران را در آن مقطع بر عهده داشتند. ولی شکی ندارم که این اتفاق مهم برای سومین بار رقم می‌خورد. این را اضافه کنم که هر موفقیتی که در دوران مربیگری من به دست آمده صرفاً به خاطر حضور من نبوده بلکه به خاطر تلاش گروهی تیم، استعداد بازیکنان و انگیزه بالای آنها و همین‌طور حمایت‌های همه‌جانبه فدراسیون رقم خورده است. مطمئنم تیم ملی فوتسال ایران به این دلیل که از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است در نبود من یا در غیاب هر فرد دیگری هم می‌تواند به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. شکی ندارم که این قهرمانی صد درصد برای سومین بار به همت دختران بااستعداد و باانگیزه فوتسال ایران تکرار خواهد شد.

شهرزاد مظفر2


*به نظر شما با وجود شیوع ویروس کرونا و اعلام قرنطینه دوباره در بیشتر کشورهای دنیا، باید منتظر تعویق این مسابقات باشیم؟


در ابتدا قرار بود مسابقات جام ملت‌های آسیا در ماه جولای برگزار شود که دوباره به تعویق افتاد. هنوز هم AFC تاریخ جدیدی برای آن تعیین نکرده است. این را می‌دانم که فدراسیون فوتبال کویت هم در شرایطی نبود که بخواهد تاریخ جدیدی را تعیین کند چون می‌ترسید دوباره آن تاریخ هم به تاخیر بیفتد. فعلاً هم که منتظریم تا دوباره شرایط کرونا کمی استیبل شود تا بعد از آن در مورد تاریخ دقیق این تورنمنت صحبت کنیم. ولی فکر می‌کنم تا اواخر سال 2021 این مسابقات برگزار شود.


*فوتبال آقایان را دنبال می‌کنید؟ بازی کدام فوتبالیست مرد را بیشتر می‌پسندید؟


بله، تمامی بازی‌های لیگ برتر فوتبال آقایان را دنبال می‌کنم. انتخاب کردن یک بازیکن به طور مشخص کار سختی است ولی به‌شخصه از تماشای بازی مهدی قائدی و مهدی طارمی خیلی لذت می‌برم و معتقدم در پست فوروارد این 2 نفر خیلی چشم‌نواز بازی می‌کنند. در بین هافبک‌‌ها هم بازی علی‌کریمی زمانی که در استقلال حضور داشت را خیلی دوست داشتم. در بین گلرها آقای بیرانوند و رشید مظاهری خیلی عالی و مسلط بازی می‌کنند. در پایان دوست دارم آرزو کنم که هرچه زودتر این ویروس کرونا ریشه‌کن شود تا همه‌مان بتوانیم در سراسر دنیا به زندگی عادی خودمان برگردیم؛ شاهد تورنمنت‌های بین‌المللی ورزشی باشیم و شور و نشاط دوباره به جامعه برگردد. برای دختران تیم ملی فوتسال کشورم بهترین اتفاق‌ها را آرزو می‌کنم و امیدوارم که بتوانند برای سومین بار به عنوان قهرمانی دست پیدا کنند و باعث خوشحالی مردم خوب ایران باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها