کد خبر: 454789
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۹ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سال 2020 در یک نگاه | سال غیر عادی 2020 چگونه گذشت؟

هیچ شکی وجود ندارد که سال 2020 یک سال استثنایی به شمار می‌رود؛ سالی که پشت سر می‌گذاریم مملو از حوادث و رخدادهای شگفت‌انگیز بود.

سال 2020 در یک نگاه | سال غیر عادی 2020 چگونه گذشت؟
کد خبر: 454789
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۹ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هیچ شکی وجود ندارد که سال 2020 یک سال استثنایی به شمار می‌رود؛ سالی که پشت سر می‌گذاریم مملو از حوادث و رخدادهای شگفت‌انگیز بود.

به گزارش اعتمادآنلاین، شیوع ویروس کرونا و ابتلای بیش از 80 میلیون نفر به این بیماری سال 2020 را از دیگر سال‌ها متمایز کرد و بر آن سایه افکند، اما اتفاقات مهم دیگری نیز به غیر از این رخداد که تاکنون باعث مرگ بیش از یک و نیم میلیون نفر شده است به وقوع پیوسته و حتی در اوج هیاهوی ویروس کرونا شاخص شده‌اند.

ویروس کرونا

2020 کرونا

اولین جرقه بحرانی به نام ویروس کرونا که امروز جهانشمول شده همزمان با آغاز سال 2020 در چین زده شد و اکنون تمامی جهان را در آتش شیوع خود محاصره کرده است.

اوایل ژانویه 2020 مصادف با آغاز سال نوی میلادی، دولت چین چند ابتلا به عفونت ریوی و شبیه به ذات‌الریه را ثبت کرد و مسئولان بهداشتی چینی منبع این بیماری را که اهالی یک منطقه را درگیر کرده بود نامعلوم اعلام کردند.

ده‌ها نفر از اهالی شهر ووهان چین به این دلیل در بیمارستان بستری شدند. نکته قابل توجه آن بود که اکثر مبتلایان بازگو می‌کردند که پیش از بیمار شدن در بازار حیوانات زنده شهر حضور داشته‌اند، با این حال مسئولان چینی کماکان اصرار دارند شیوع این ویروس ارتباطی با بازار حیوانات زنده ووهان ندارد.

بحرانی که در 6 ژانویه 2020 رسماً از سوی دولت چین رسمیت پیدا کرد در پایان این سال، با وجود همکاری جهانی و اعلام ساخت چند واکسن برای آن، همچنان دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است.

اولین قربانی ویروس کرونا که بود؟

روز 11 ژانویه رسانه‌های چینی اطلاع دادند یکی از مبتلایان این بیماری که مردی 61ساله بوده جان باخته است.

روز 21 ژانویه هم اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده مشاهده شد. این مرد 30 و چند ساله اهل واشینگتن به تازگی از سفر ووهان چین بازگشته بود.

یک روز قبل از آن هم ژاپن، کره‌جنوبی و تایلند اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا را رسماً اعلام کردند.

در ایران نیز روز 30 بهمن رسماً خبر مرگ 2 نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم مخابره شد.

روز 23 ژانویه 2020 ووهان در قرنطینه کامل رفت و سازمان بهداشت جهانی از 30 ژانویه اعلام وضعیت فوق‌العاده جهانی کرد. در آن زمان بیش از 304 نفر به طور رسمی قربانی این ویروس شده بودند و آمار مبتلایان عدد حدود 14 هزار و 500 مبتلا را نشان می‌داد و میلیون‌ها نفر در چین، کشورهای اتحادیه اروپا، روسیه و ایالات متحده در قرنطینه به سر می‌بردند.

از سویی، روز 26 فوریه ترامپ در توییتی خبر داد کنفرانس مطبوعاتی برگزار می‌کند. در این نشست مطبوعاتی که با حضور مسئولان اداره کنترل بیماری‌ها و وزارت بهداشت برگزار شد رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد، با توجه به تلاش‌های صورت‌گرفته خطر علیه ملت آمریکا به شدت کاهش یافته است و هر اتفاقی بیفتد ما آماده‌ایم. او در عین حال برخی از رسانه‌ها از جمله سی‌ان‌ان را به توطئه برای تشویش اذهان عمومی متهم کرد.

روز 11 مارس بود که مدیر کل سازمان بهداشت جهانی بیماری ناشی از کووید-19 را یک بیماری جهانی اعلام کرد.

شهادت سردار سلیمانی

2020 سردار سلیمانی

روز سوم ژانویه 2020 پهپادهای آمریکایی سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را در فرودگاه بغداد به شهادت رساندند.

ترور این شخصیت برجسته ایران باعث واکنش سریع ایران به این اقدام و هدف قرار دادن مواضع آمریکایی در عراق شد.

این جنایت بازتاب جهانی گسترده‌ای داشت و در آستانه یک‌سالگی این حادثه همچنان کارشناسان از سناریوهای واکنش ایران به این اقدام سخن می‌گویند.

سقوط هواپیمای اوکراینی

2020هواپیمای اوکراینی

روز 8 ژانویه یک هواپیمای مسافربری که از فرودگاه امام خمینی تهران به سوی کی‌یف به پرواز درآمده بود بود سرنگون و این حادثه منجر به مرگ 176 نفر از مسافران شد.

کابینه‌های جدید سال 2020

سال 2020 شاهد روی کار آمدن چند دولت بودیم که تقریباً تمامی آنها سرنوشت خوشی پیدا نکردند.

2020 حسان دیاب

نوزدهم ژانویه حسان دیاب اعلام کرد، دولت جدید لبنان با عضویت 6 وزیر زن از جمله اولین وزیر دفاع زن جهان عرب تشکیل شد. این کابینه با هدف پایان دادن به اعتراضات سه‌ماهه‌ای که به سرنگونی دولت سعد حریری انجامیده بود تشکیل شد، اما امروز او نخست‌وزیر پیشبرد امور است و سعد حریری مجدداً مامور تشکیل کابینه شده است!

روز 6 مه 2020 مصطفی الکاظمی در مقام نخست‌وزیر عراق سوگند یاد کرد؛ گرچه ظاهراً ماه مه 2021 با برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی او یکی از نامزدهای تشکیل مجدد کابینه خواهد بود، اما در سایه بحران‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور و تضاد منافع قدرت‌های منطقه و جهانی حاضر در صحنه عراق، شرایط چندان آسانی پیش رو ندارد.

رهبران کشورهایی که در سال 2020 رفتند

روز 10 ژانویه دربار عمان مرگ سلطان قابوس بن تیمور را اعلام کرد.

2020 عمان

29 سپتامبر نیز مرگ شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت، در سن 91 سالگی اعلام شد.

2020 کویت

علاوه بر اینها، سال 2020 نخست‌وزیر بحرین قدیمی‌ترین نخست‌وزیر جهان نیز دار فانی را وداع گفت.

توافق قرن

2020 معامله قرن

روز 28 ژانویه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مشروح توافق قرن خود را برای آنچه که صلح بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها می‌خواند رسانه‌ای کرد. این توافق دربرگیرنده اعطای مشروعیت به سلطه کامل اسرائیل بر قدس به عنوان پایتخت یکپارچه‌اش بود که با واکنش‌های شدید مردمی و رسمی در سرتاسر جهان مواجه شد.

برگزیت

2020 برگسیت

31 ژانویه بریتانیا به موجب توافقی که در تابستان 2019 امضا کرده بود از اتحادیه اروپا جدا شد.

بندر بیروت

2020 لبنان

روز 4 آگوست 2020 انفجار مهیبی که در بندر بیروت به وقوع پیوست نیمی از پایتخت لبنان را به ویرانه تبدیل کرد. این حادثه حاصل انفجار 2750 تن نیترات آمونیوم بود که دست‌کم 190 نفر را راهی دیار نیستی کرد و هزاران نفر را به بیمارستان فرستاد.

این انفجار علاوه بر آتش زدن اقتصاد لبنان، آتش درگیری‌های جناحی بین جریان‌های مختلف سیاسی لبنان را نیز به شدت برافروخت و اکنون زمزمه‌هایی از بروز بحران‌های جدیدی در این کشور اصولاً بحران‌زده به گوش می‌رسد.

تشکیل جنبش جدید ضد نژادپرستی در آمریکا

2020 فلوید

جورج فلوید به نام ماندگاری در تاریخ ایالات متحده تبدیل شده است؛ روز 26 مه سلسله اعتراضات و ناآرامی‌هایی در واکنش به کشته شدن جورج فلوید سیاهپوست 46ساله که به دست نیروهای پلیس از پای در آمده بود در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتای آمریکا آغاز شد.

دامنه این اعتراضات که جنبه ضد نژادپرستانه و تبعیض نژادی پیدا کرد سرتاسر آمریکا را فرا گرفت و همچنان نیز زبانه‌هایی از آن شعله‌ور می‌شود.

انتخابات آمریکا

2020 انتخابات آمریکا

7 نوامبر، چهار روز بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده، رسانه‌ها پیروزی جو بایدن را بر رقیب خود دونالد ترامپ اعلام کردند، اما رئیس‌جمهور آمریکا در کسوت کاندیدای شکست‌خورده هنوز این نتایج را نپذیرفته و از تقلب در انتخابات سخن می‌گوید.

ترامپ حتی بعد از 14 دسامبر که کالج الکترال آمریکا پیروزی جو بایدن را با 302 رأی تایید کرد این اتفاق را به صورت رسمی نپذیرفته است.

سازش در خاورمیانه

2020 سازش

روز 15 سپتامبر مراسم امضای معاهده سازش بین کشورهای امارات متحده و بحرین از یک سو و رژیم اسرائیل از سوی دیگر در کاخ سفید برگزار شد.

بعد از آن روز 23 اکتبر سودان به جرگه امضاکنندگان قرار داد سازش با اسرائیل پیوست.

مغرب هم روز 10 دسامبر این کار را تکرار کرد.

گفته شد که دولت دونالد ترامپ به امارات متحده عربی قول قرارداد فروش جنگنده‌های فوق پیشرفته اف35، به سودان خارج شدن از لیست کشورهای تروریست و به مغرب هم به رسمیت شناختن حاکمیت بر صحرای غربی را در ازای سازش با اسرائیل داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها