ناهید کیانی، قهرمان تکواندو ایران:

آدم باید ظرفیت و جنبه مدال را داشته باشد

ناهید کیانی، عضو تیم ملی تکواندو زنان ایران، گفت: تمام تلاشم را می‌کنم تا نظر کادر فنی را جلب کنم که به رقابت‌های انتخابی المپیک اعزامم کنند؛ اما اول از همه دلم می‌خواهد به قطعیت برسند که من لایق مدال باشم و بعد از آن اعزامم کنند. همیشه از خدا می‌خواهم که به خودم هم جنبه و ظرفیت مدال را بدهد.

آدم باید ظرفیت و جنبه مدال را داشته باشد
کد خبر: 454798
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۷ ۰۹:۵۲:۲۹

اعتمادآنلاین| ناهید کیانی، امید اصلی تیم ملی تکواندوی زنان ایران برای کسب سهمیه بازی‌های المپیک 2020 توکیو است. دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا فروردین‌ماه سال آینده باید در رقابت‌های انتخابی قاره آسیا شانس خود را برای المپیکی‌شدن امتحان کند. رقابت‌هایی حساس که تنها قهرمان وزن می‌تواند جواز المپیک را به نام خودش بزند. کیانی که پیش‌از‌این در وزن منهای 49 کیلوگرم مبارزه می‌کرد با تصمیم کادر فنی، تغییر وزن داده و باید در وزن منهای 57 کیلوگرم هوگوی تیم ملی را بپوشد. اردوی تیم ملی تکواندو بعد از 9 ماه تعطیلی به خاطر کرونا دو‌هفته‌ای است شروع شده است. دقایقی با قهرمان بازی‌های کشورهای آسیایی هم‌کلام شدیم تا در جریان اوضاع‌واوحال او و این تیم قرار بگیریم.

از حال‌و‌هوای این روزهای اردوی تیم ملی تکواندوی بانوان بگویید. شرایط اردو بعد از چند ‌ماه تعطیلی اجباری چطور است؟


فکر می‌کنم همه تیم‌های ملی 8، 9 ماه سخت را به خاطر کرونا پشت ‌سر گذاشتند که ما هم از این قاعده مستثنا نبودیم. واقعا روزهای پرفشاری بود. امکانات تمرینی لازم را در خانه نداشتیم. باشگاه‌ها هم بسته بودند، برای همین ناچار بودیم در فضای باز تمرین کنیم. خود من بشخصه برای اینکه به لحاظ آمادگی جسمانی عقب نمانم، تمرکزم را روی تمرینات بدن‌سازی گذاشتم. به‌هر‌حال هر‌چه باشد ما بعد از این همه سال، تا حدودی نکات فنی را بلد هستیم. برای همین لازم بود که در این مدت بیشتر تمرینات بدن‌سازی را انجام بدهیم. با توجه به این موضوع همه بچه‌ها با یک آمادگی 50‌ درصدی به اردو آمدند. در‌حال‌حاضر هم در مرحله انجام تمرینات استقامتی هستیم. ان‌شاءالله به مرور زمان این روند تغییر می‌کند و تا فروردین‌ماه که زمان مسابقه انتخابی المپیک است به صد در‌صد آمادگی می‌رسیم. هیچ‌ جای اشتباهی برای ما وجود ندارد و باید تمام تلاشمان را بکنیم که از این میدان سربلند بیرون بیاییم.


با توجه به محدودیت‌های کرونا، تعداد نفرات دعوت‌شده به اردوها هم خیلی محدود است. اینکه به اندازه گذشته حریف تمرینی در تمرینات ندارید، برایتان مشکل‌ساز نشده‌؟


بله به خاطر کرونا فعلا شش نفر در اردو هستیم اما همه با هم بازی می‌کنیم. من خودم چون وزنم را تغییر داده‌ام، بیشتر با طیبه پارسا و تینا مدان‌لو بازی می‌کنم. چون وزن آنها به من نزدیک (منهای 57) است. البته خب شرایط این‌طور نمی‌ماند در اردوهای بعد، احتمالا به تعداد نفرات اضافه می‌شود. ما نفراتی خوبی در وزن 57 داریم که در رقابت‌های لیگ و کشوری بازی‌های آنها را دیدم.


به خوب موضوعی اشاره کردید. دلیل اینکه از وزن منهای 49 به منهای 57 آمدید، چه بود؟ بعضی از کارشناسان می‌گویند تغییر وزن ناگهانی شما برای حضور در انتخابی المپیک با ریسک زیادی همراه است!


این در‌خواست کادر فنی بود و من هم به آن احترام گذاشتم.


یعنی خودتان دوست نداشتید وزنتان را تغییر دهید. مجبور بودید؟


نه اجبار و بایدی در کار نبود. من از روزی که به تیم ملی تکواندو آمدم، به نظر کادر فنی احترام گذاشتم و همیشه هم نتیجه‌اش را دیدم. چه زمانی که بد بودم و خط خوردم و چه زمانی که خوب بودم. امیدوارم الان هم بتوانم جواب اعتماد کادر فنی را بدهم و در وزن جدید موفق ظاهر شوم. تمام تلاشم این است که اضافه‌وزن را با عضله پر کنم، نه اینکه با یک بدن پر از چربی سر وزنم برسم. امیدوارم آن چیزی که در ذهنم است، رقم بخورد.


پس این‌طور‌که می‌گویید کرونا فرصت خوبی برای شما به وجود آورده تا بتوانید در وزن جدید جا بیفتید؟


بله همین‌طور است.آن زمانی که کادر فنی تصمیم گرفت من در وزن منهای 57 کیلوگرم در انتخابی شرکت کنم، دو هفته بعدش باید در مسابقات انتخابی شرکت می‌کردم. طبیعتا این برای من خیلی کار سختی بود که بدن استخوانی 49 کیلویی‌ام را به یک بدن 57 کیلویی عضلانی تبدیل کنم. کرونا فرصت خوبی به من داد که به مرور بدنم را برای مبارزه در این وزن آماده کنم.


با توجه به اینکه قرار است حضور در یک وزن جدید را تجربه کنید، چقدر نسبت به رقبای آسیایی این وزن آشنایی دارید؟


دو تا چینی خوب در این وزن حضور دارند که یکی از آنها سهمیه المپیک را گرفته است. حریف دیگرم نماینده تایلند است. این تایلندی در المپیک 2016 ریو بود و کیمیا علیزاده در مرحله قبل از رپه‌شارژ او را برد. خود‌ من در بازی‌های دانشجویان جهان شکستش دادم. این برایم یک اتفاق خوب است.


کادر فنی تیم ملی بیشتر از همه ملی‌پوشان به شما برای کسب سهمیه المپیک توکیو امیدوار است. خودتان چه فکر می‌کنید؟


من تمام تلاشم را می‌کنم تا نظر کادر فنی را جلب کنم که به رقابت‌های انتخابی المپیک اعزامم کنند؛ اما اول از همه دلم می‌خواهد به قطعیت برسند که من لایق مدال باشم و بعد از آن اعزامم کنند. همیشه از خدا می‌خواهم که به خودم هم جنبه و ظرفیت مدال را بدهد و بعد رفتن روی سکوی قهرمانی را برایم مهیا کند. نمی‌خواهم مثل کسانی باشم که یک‌بار برای اولین و آخرین بار مدال می‌گیرند و زندگی قهرمانی‌شان زود به پایان می‌رسد. من با هدف مدال المپیک می‌جنگم، پس باید سهمیه‌اش را هم بگیرم.


شما بعد از انتخابی المپیک، باید بلافاصله در رقابت‌های قهرمانی آسیا هم شرکت کنید. برای این مسابقات چه برنامه‌ای دارید؟


راستش من بیشتر از همه الان به کسب سهمیه المپیک فکر می‌کنم. نه اینکه رقابت‌های قهرمانی آسیا برایم مهم نباشد اما گرفتن مدال در این میدان برایم در اولویت نیست. ما کلا فروردین پرفشاری داریم؛ هم مسابقات انتخابی و هم قهرمانی آسیا هر دو در یک بازه زمانی دو هفته‌ای با میزبانی یک کشور برگزار می‌شود. ان‌شاءالله وقتی خیالم از بابت گرفتن سهمیه راحت شد، آن‌وقت برای گرفتن مدال قهرمانی آسیا هم برنامه‌ریزی می‌کنم.


در آخر چه صحبتی دارید؟


فدراسیون تکواندو بهترین امکانات را برای ما فراهم کرده تا بتوانیم از رقابت‌های انتخابی المپیک سربلند بیرون بیاییم. به همان اندازه که از تیم ملی حمایت می‌کنند به زنان هم توجه می‌کنند. در خیلی از رشته‌ها وضعیت خوابگاه‌ها آن‌قدر خراب است که بچه‌ها دلشان می‌خواهد شب بروند خانه‌هایشان بخوابند اما درمورد ما این‌طور نیست. خوابگاه ما اختصاصی ملی‌پوشان است و عمومی نیست. یا سالن وزنه ما یکی از مجهزترین سالن‌ها در بین رشته‌های مختلف دارد.

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها