علی ربیعی، سخنگوی دولت:

اقدام راهبردی، منافع ملی و اجرای اثربخش در آیین‌نامه اقدام راهبردی مدنظر قرار گرفت / FATF مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری ما تاثیر دارد / دولت با واگذاری سهام به سه بانک برای پرداخت یارانه معیشتی موافقت کرد / تحریم‌ها با روح صلح مدار تعالی

سخنگوی دولت گفت: طرح جامعی پیرامون کنترل قیمت خودرو در وزارت صمت در جریان است.

اقدام راهبردی، منافع ملی و اجرای اثربخش در آیین‌نامه اقدام راهبردی مدنظر قرار گرفت / FATF مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری ما تاثیر دارد / دولت با واگذاری سهام به سه بانک برای پرداخت یارانه معیشتی موافقت کرد / تحریم‌ها با روح صلح مدار تعالی
کد خبر: 455194
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۹ ۱۱:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اعلام کرد: در هفته گذشته موضوعات اقتصادی اعم از چگونگی تولیدات کشاورزی و صنعتی مانند خودرو، کنترل قیمت ها و نیز مسائل معیشتی و سیاسی خارجی در جلسات مختلف مورد بحث قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

نگاه دولت دراجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مصوبات آیین نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران بود که در 11 ماده به تصویب هیات دولت رسید. با توجه به عنوان قانون که برای رفع تحریم ها است و نظر نمایندگان محترم نیز معطوف به رفع تحریم ها بوده است، دولت هم در اجرای این قانون، حساسیت های زمانی، منافع ملی ایران و چگونگی و اجرای اثربخش برای رفع تحریم را با نگاهی به آینده کشور را مدنظر قرار داد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت با واگذاری 43 هزار و 500 میلیارد تومان سهام به سه بانک موافقت کرد ، افزود: 14 هزار و 500 میلیارد تومان از آن برای یارانه کمک معیشتی ناشی از کرونا و 29 هزار میلیارد تومان هم بابت پرداخت دیون به بانکها می باشد.

رسیدن ظرفیت پتروشیمی در پایان امسال به بیش از 90 میلیون تن در سال

وی با یاد آوری اینکه دیروز روز صنعت پتروشیمی بود، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی نمادی است از خلاقیت نیروهای تلاشگرا داخلی، دوراندیشی و تدبیر در دولت و تلاش های دولتمردان برای رفع اثر تحریم، رشد و توسعه کشور در سخت ترین شرایط، در این دوران گسترش صنعت پتروشیمی یکی از دستاوردهای مقابله با خام فروشی نفت است و امروز بخشی از منابع ارزی کشور هم متکی بر صادرات پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت است.

ربیعی ادامه داد: دولت یازدهم با هدف تداوم روند توسعه صنعت پتروشیمی همچون نخستین جهش صنعت پتروشیمی که در طول سال‌های 75 تا 85 صورت گرفت، توسعه این صنعت ارزش‌آفرین را در قالب جهش دوم صنعت پتروشیمی با اولویت تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره در دستور کار قرار داد. با تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال 1400، تعداد مجتمع های پتروشیمی به 83 مجتمع و ظرفیت تولید صنعت به سالانه 100 میلیون تن، دقیقاً طبق اهداف برنامه ششم توسعه می رسد و درآمد این صنعت نیز تا پایان 1400 به 25 میلیارد دلار خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در سال 92 ، 46 مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه 56 میلیون تن فعال بود که هم اکنون تعداد مجتمع ها به 64 مجتمع با ظرفیت تولید سالانه 77 میلیون تن رسیده است. بهره برداری از 17 طرح پتروشیمی برای سال 99 به عنوان سال طلایی صنعت پتروشیمی برنامه ریزی شده است به طوری که ظرفیت صنعت پتروشیمی در پایان امسال به بیش از 90 میلیون تن در سال خواهد رسید.

وی اضافه کرد : تاکنون 9 طرح به بهره برداری رسیده است برنامه ریزی برای تدوام توسعه صنعت پتروشیمی در سال های آتی نیز انجام شده است به طوری که با تحقق جهش سوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال 1404 ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور به بیش از 133 میلیون تن با درآمد 37 میلیارد دلاری خواهد رسید.

از سند توسعه قضایی استقبال می کنیم

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه سند تحول قضایی اوایل این هفته توسط رییس قوه قضاییه ابلاغ شد، گفت : این سند حاوی نکات مهمی است از جمله این سند مواجه فعال ایجابی در حکمرانی قضایی را مورد تاکید قرار داده است. - سند تحول قضایی به آزادی های مشروع توجه نموده و شفافیت و همچنین پاسخگویی را در محور کار قرار داده است. این سند همچنین رویکردی پیشرو در مساله حقوق شهروندی و همچنین جلب مشارکت نهادهای مردمی برای صیانت از حقوق عامه، پیشگیری از فساد، میانجی گیری و حمایت از بزه دیدگان و باز اجتماعی شدن را مورد توجه قرار داده است.

وی تاکید کرد: از این سند استقبال می کنیم و با نموده و تمام مساعی خود را برای اجرایی نمودن آن به کار خواهیم بست. این سند در کنار سند حقوق شهروندی، می تواند رعایت حقوق عامه را به ارمغان بیاورد و تلاش دو قوه اجرای آن را متضمن خواهد بود.

دنیا بدون قاتل سردار سلیمانی جای امن‌تری است

ربیعی در ادامه با یادآوری اینکه شنبه آینده اولین سالگرد ترور غیرانسانی و وحشیانه و شهادت قهرمانانه سردار سلیمانی است، گفت: درد فقدان این مرد آسمانی هنوز مانند لحظه نخست شنیدن این خبر هولناک، آزار دهنده و طاقت فرساست. قاتلان سلیمانی، نه تنها قهرمان ملت ما را از ما نگرفتند بلکه او را به قهرمان ابدی ایران و همه ملت های آزاده جهان تبدیل کردند. سلیمانی امروز نماد تزلزل ناپذیری در ایمان، حریت در اعتقاد، شجاعت در میدان، اعتدال و انصاف در سیاست و ثبات قدم در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی است و نامش تا همیشه در این عرصه ها خواهد درخشید.

وی اضافه کرد: قاتلان سردار سلیمانی به بهانه ضربه زدن به سیاست ایران در دفاع از صلح عادلانه در سراسر منطقه دست به این جنایت زدند اما با گذشت همین یکسال کوتاه هم باید فهمیده باشند که نه تنها محروم کردن ملت های مظلوم منطقه از شهامت و درایت سلیمانی در نبرد با داعش و دیگر اشکال تروریسم، تاثیری بر اراده ملت های ما در این مسیر طولانی نداشته بلکه ثابت کرد که با وجود چنین اشرار بی رحم و سنگدلی، تداوم راه مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی و اشغال گری اجتناب ناپذیر است.

سخنگوی دولت همچنین تصریح کرد :البته ما از اینکه قاتل سلیمانی بزودی از صحنه سیاست آمریکا کنار خواهد رفت خوشحالیم و اطمینان داریم که دنیا بدون قاتل سلیمانی، جای امن تری برای همه ملت های جهان است. یکبار دیگر شهادت این سردار بزرگ را به همه خانواده آن عزیز بزرگوار، مقام معظم رهبری و مردم ایران تسلیت عرض می کنم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س) قرار داریم، تصریح کرد:مقام والای دختر پیامبر اعظم غیرقابل توصیف است. فاطمه زهرا(س) یک همسر، همراهی فداکار، مادری مربی و کنش‌گری اثرگذار در عرصه سیاسی و اجتماعی دوران خویش بود و با بصیرتی مثال زدنی تأثیرگذاری ماندگاری در زمانه خویش تا به امروز گذاشته است. ما باید معنا و مفهوم زندگی حضرت زهرا(س) را بفهمیم و بدانیم زندگی آن بزرگوار مایه سعادت و حیات طیبه است و امیدوارم جامعه امروز ایران بیش از هر زمانی به شیوه و زندگی آن بزرگوار تاسی بجوید.

سیاست های آمریکا علیه ایران با تعالیم مسیح ناهمخوان است

ربیعی همچنین سال جدید میلادی را به همه مسیحیان جهان و بخصوص به هموطنان آشوری و ارمنی تبریک گفت و اظهار کرد: سال جدید میلادی فرصتی است برای تامل درباره پیام محبت، صلح، مدارا و ارزش های انسانی که عیسی مسیح پیام آور الهی آن بوده. ارزش های جهانشمول بشری حضرت مسیح، معیار روشنی به دست می دهد تا به کمک این تناقض عمیق اقدامات جنگ افروزان آمریکایی در جنگ اقتصادی امریکا بر علیه معیشت سلامت و اقتصاد و ایرانیان را در معرض داوری افکار عمومی جهانی و بخصوص افکار عمومی جهان غرب قرار بگیرد.

وی یادآور شد : تحریم های ضد ایرانی بخصوص در مرحله کنونی که از مرحله تحریم های چهل ساله اخیر عبور کرده و به یک جنگ تمام عیار اقتصادی ارتقا یافته با روح صلح مدار تعالیم معنوی و اخلاقی مسیح نا همخوان است.

هیچ شهر قرمزی نداریم

سخنگوی دولت در ادامه به وضعیت کرونا در کشور پرداخت و با بیان اینکه در مورد بحث کرونا خوشبختانه امروز هیچ شهر قرمزی نداریم، افزود: با این وجود در حال حاضر 108 شهر نارنجی و 140 شهر در وضعیت زرد داریم. تاکنون ویروس جهش یافته انگلیسی در ایران مشاهده نشده ولی وزارت بهداشت و درمان با هماهنگی سایر دستگاهها به ویژه وزارت راه و شهرسازی مراقبت لازم را برای پیشگیری را دنبال می کند.

وی تصریح کرد: ابتلا ها به یک چهارم و در تعداد مرگ و میر در هر هفته به یک سوم کاهش یافته است. و 7500 مورد مرگ و میر کم شده است. البته این وضعیت کاملا شکننده است. ما کماکان نیازمند رعایت پروتکل ها بهداشتی هستیم. مقداری تعلل و کوتاه آمدن ها ما را دوباره به وضعیت نگران کننده ای پیش خواهد برد. نباید بعد از فروکش کردن موج بیماری دچار عادی انگاری و خوشبینی و در نهایت غفلت از ویروس بشویم.

هنوز تجمعات عامل شیوع کروناست

ربیعی خاطرنشان کرد:این ویروس در کل دنیا در حال تغییر است و البته می تواند بدتر یا بهتر شود. هنوز هم تجمعات عامل اصلی ابتلا به ویروس کرونا است و هر تجمعی امکان بالقوه انتشار ویروس را دارد. در فصل سرما قرار داریم و مراقبت ها و رعایت پروتکل ها و عدم تجمعات ما را سمت قطع زنجیره انتشار ویروس کمک می کند. مصوبات ستاد کرونا علمی و براساس نظرات کارشناسان و تجربیات سایر کشورهاست و هرگاه مردم این مصوبات را به طور جدی اجرا کرده اند توفیقات بسیار خوبی داشته ایم.

وی ادامه داد: دستورالعمل‌های وضع شده پویا بوده و تا پایان کرونا این قواعد حکمفرما هستند و این مردم هستند که می توانند با رعایت درست پروتکل های بهداشتی شهرهای خود را به سمت زرد شدن پیش ببرند تا براساس دستورالعمل ها گشایش های بیشتری برای آنها اتفاق بیفتد.

دکترمصطفی فاطمی یکی از فعالان رسانه‌ای شریف در ایران بود

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اختلال در سیستم جی‌پی‌اس کشور و همچنین مرگ جمعی از کوهنوردان در ارتفاعات شمال تهران در زمان بروز این اختلالات اظهار کرد: اولاً به همه خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این حادثه از دست دادند تسلیت می‌گویم و همچنین در مورد درگذشت دکتر فاطمی عزیز در این حادثه نیز به طور ویژه به خبرگزاری ایسنا تسلیت می‌گویم. دکتر فاطمی پیش از اینکه به عنوان یک پزشک شناخته شود یکی از فعالان رسانه‌ای شریف در ایران بود و تلاش‌های او و مدیران ابتدایی ایسنا که منجر به شکل‌گیری این خبرگزاری و پایدارماندن آن شد را هیچگاه از یاد نمی‌بریم.

ربیعی ادامه داد: موضوع اختلال جی‌پی‌اس در هیئت دولت بحث شد. همیشه کوه در زمانی که برف می‌نشیند، پرجاذبه می‌شود و امسال نیز به علت شیوع کرونا و تعطیل مراکز تفریحی، مردم به شکل بی‌سابقه‌ای به کوه رفتند. البته از اواسط هفته گذشته از سوی هواشناسی و فدراسیون کوهنوردی هشدارها در مورد احتمال ریزش بهمن اعلام شده بود.

ارتباطی بین اختلال جی‌پی‌اس پی اس و حادثه رخ داده برای کوهنوردان وجود ندارد

سخنگوی دولت تصریح کرد: همچنین شخصاً با رییس فدراسیون کوهنوردی درباره احتمال تأثیر اختلال در عملکرد سیستم جی‌پی‌اس و ارتباط آن با راه‌گم‌کردن کوهنوردان صحبت کردم که تأکید شد هیچ چیزی در این زمینه اثبات نشده است. من حتی این موضوع را از وزیر ارتباطات نیز پیگیری کردم که آنجا هم تاکید شد این میان این دو موضوع ارتباطی وجود نداشته است. اما به هرحال اصل موضوع اختلال جی‌پی‌اس صحت دارد.البته روز جمعه سیستم جی‌پی‌اس اختلال نداشته است.

ربیعی با رد شایعات مطرح‌شده درباره عمدی‌بودن این اختلال اظهار کرد: اصلا اینکه گفته شود این موارد عمدی بوده است یک جرم بزرگ است و چنین شایعاتی صحت ندارد. من امیدوارم هرکس که می‌خواهد درباره این موارد حرف بزند سعی کند با سند و مدرک صحبت کند.

وی همچنین تاکید کرد: درباره موضوع اختلال جی‌پی‌اس البته رییس‌ جمهوری از مدت‌ها قبل دستور داده بود که در شورای‌عالی امنیت ملی به ابعاد مختلف آن پرداخته شود.

دستور رئیس جمهور برای پی گیری حادثه رخ داده برای کوهنوردان

سخنگوی دولت در تشریح علت رخ دادن حادثه ریزش بهمن اظهار کرد: ساعت 11 صبح روز جمعه بادی با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت و در دمای منفی 30 درجه آمده که هم دما را به منفی 70 رسانده و هم باعث شده باد شدید برخی افراد را جابجا کند. اولین تماسهای مردمی به هلال احمر ساعت 13 واصل شده است. بنابراین شرایط بد جوی عامل این حادثه بوده است.

ربیعی همچنین تاکید کرد: رییس جمهور در خصوص این حادثه، دستور پیگیری دادند و مقرر شد ستاد پیشگیری توسط فدراسیون کوهنوردی و زیرنظر ستاد بحران استان تهران فعال شود.

امیدواری دولت نسبت به اتخاذ تصمیم منطبق با منافع ملی درمورد FATF از سوی مجمع

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه رسانه‌های روسی روز چهارم دیماه گزارش داده‌اند که حدود یک میلیون دلار پول نقد پرداختی از ایران که به صورت بسته‌بندی در دو کیف به روسیه ارسال شده بود،‌ به سرقت رفته است و اینکه آیا این خبر صحت دارد و اینکه آیا پیش از این هم چنین مواردی اتفاق افتاده و تاثیر عدم پیوستن به FATF با ادامه یافتن این روند است، گفت:خبر مذکور مربوط می شود به تشکیل پرونده جنائی به اختلاس یکی از کارمندان وزارت امور خارجه روسیه،‌که مراحل دادرسی آن در دادگاه های روسیه از سال گذشته در جریان است. این امر موضوعی در چارچوب قوانین روسیه است و ارتباطی با ایران و روابط دو کشور ندارد. این پول مربوط به ایران هم نبوده است. لذا موارد مربوط به پرونده با ایران مرتبط نیست، تنها ارتباط آن با ایران، این است که این وجوه مورد اشاره از محل درآمدهای کنسولی سفارت روسیه در تهران بوده است. لذا نه اموال متعلق به ایران است و نه متهم ایرانی است.

وی تصریح کرد: اما درباره بحث FATF باید مجددا تاکید کنم که FATF مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری ما تاثیر دارد. در پی حرفِ مشخص من درباره واکسن کرونا که هفته قبل گفتم تحریم وFATF بر مبادلات تجاری ما اثر دارند. برخی مخالفین همیشگی دولت، هجمه ای عجیب به راه انداختند. این در حالی بود که من بطور روشن و به شکل ترکیبی از تاثیر تحریم و FATF به طور توامان، صحبت کردم اما عده ای سعی در تجرید این موضوع داشته و دارند.

ربیعی با بیان اینکه مایل نیستم اسامی افراد را در جلسه سخنگویی اعلام کنم، ادامه داد: خود برایان هوک که رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا بود، صراحتا تاکید کرد که حضور ایران در لیست سیاه FATF چطور توانسته به اثرگذاری هرچه بیشتر تحریم‌های ظالمانه آمریکا کمک کند. به طور مشخص هوک در ابتدا به دروغ مدعی می شود که امریکا منعی برای دسترسی شهروندان ایران به دارو ایجاد نکرده است.اما او در پاسخ به این که چرا برخلاف ادعای امریکا، تراکنش مالی مربوط به دارو و سایر اقلام بشری با مشکل مواجه شده است پاسخ می دهد، این مشکل مربوط به آمریکا نیست بلکه به مشکل ایران و بانکهای جهان بر می گردد. این ها که دائمادروغ می گویند و نمی خواهم به انها استناد کنم اما بطور واضح از FATF بهانه ای برای اهداف غیرانسانی خود می سازند. یعنی از هر دو ابزار تحریم و FATF توامان سوءاستفاده می کنند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: لذا من به طور مشخص به بهانه ها و سوء بهره جویی آمریکا اشاره کردم که هم متوسل به حربه تحریم می شود و هم در مواردی که حربه تحریم کارآیی ندارد به یک حربه مکمل به نام FATF متوسل می شود.من مشخصا لفظ «بهانه»را به کار برده و گفته بودم در لیست سیاه بودن آثار خود را در مراودات مالی نشان داده است و این مساله بهانه ای برای تحمیل فشار به کشورمان شده است.

وی با بیان اینکه مرجع «بهانه» مشخص است که کیست، گفت: اگر منتقدین محترم سخن من، کمترین تردیدی در توسل امریکا به هر دو بهانه تحریم و FATF دارند می توانند به بیانات مامورین و بازیگران امریکایی تحریمها، مراجعه کنند و ببینند که امریکایی ها چگونه آنجا وقتی که در توجیه تحریم ها کم می آورند به حربه FATF متوسل می شوند.

ربیعی تصریح کرد: در نهایت آنچه هفته گذشته گفتم نظر دولت بود، البته اعضای محترم مجمع هم دلسوزانه تصمیم می گیرند و ان شاءالله آنچه مصلحت نظام و منافع ملی هست تصمیم گرفته شود.

تصمیمات دولت برای جلوگیری از شکل گیری بازار سیاه واکسن کرونا

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص واکسن کرونا و اینکه چه تدبیری برای جلوگیری از شکل‌گیری بازار سیاه این واکسن اندیشیده‌شده است، گفت: به طور قطع مسئولیت اولویت‌بندی، توزیع و واکسیناسیون برعهده وزارت بهداشت است و ترتیبی اتخاذ خواهد شد که این اقدام صرفا توسط مراکز تحت کنترل و مدیریت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی صورت گیرد. در دولت و جلسه روسای کمیته‌ها هم در این خصوص بحث و مقرر شد به نحوی اقدام شودکه یک دوز واکسن هم شناسنامه‌دار باشد.

وی افزود: قطعا قرارگاه با ارکان استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و دهیاریها در این زمینه همراهی و کمک به وزارت بهداشت خواهند داشت. دولت خود را درگیر و گرفتار قطب‌سازی‌های کاذب خرید و تولید نخواهد کرد. سلامت شهروندان اولویت شماره یک دولت است و قابل‌دوگانه‌انگاری برای تامین واکسن نیست و ما از اولین فرصتی که برای دستیابی به واکسن به وجود آید استفاده خواهیم کرد.

ربیعی یادآور شد: مگر در زمان جنگ ایستادیم اول خودمان تسلیحات و تجهیزات جنگی را درست کنیم و بعد به جنگ بپردازیم؟ ما در طول جنگ در تولید سلاح‌ها به خودکفایی رسیدیم. اما دوراندیشی و تدبیر حکم می کند که در کنار اقدام به خرید فوری، تولید داخل را با اولویت و سرمایه گذاری لازمه پیش ببریم. خوشحالم که اعلام کنم که ما در هر دو عرصه گامهای موثر و موفقی را برداشته ایم.

وی گفت: حیات و سلامت شهروندان جای تحلیل، تفسیر و داستان سرایی نیست. ما معتقدیم واکسن کرونا آزمونی بزرگ برای همه دولتها است . آزمون کارآمدی دولت ها هست.

ربیعی با بیان اینکه از کانال های متعددی خرید را دنبال می کنیم، تأکید کرد: در حال حاضر یکی از خریدهای ما از کواکس سازمان بهداشت جهانی است که همانگونه که اعلام شد در گام اول 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن خریداری شده است. حدود 5.5 میلیون دوز را هم در قالب قرارداد مشترک تولید با یکی از کمپانی های صاحب نام دنبال می کنیم و خرید حدود 20 میلیون دوز دیگر هم از کمپانی دیگری در حال پیگیری است. تولید واکسن داخلی هم در موسساتی مثل موسسه رازی و شرکتهای دانش بنیان که بعضی ها به مرحله آزمایش انسانی رسیده اند در حال پیگیری است و حتی بحث تولید مشترک هم در برخی کشورها در جریان است و وزیر بهداشت زمان بندی توزیع واکسن را اعلام خواهد کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه واردات واکسن حتی با بخش خصوصی هم با مجوز سازمان غذا و دارو صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: حتی نظام توزیع آن نیز توسط وزارت بهداشت خواهد بود و با تمهیداتی که اندیشیده شده و در ستاد ملی کرونا نیز مطرح شد شفافیت و عدالت در اولویت بندی تزریق واکسن از اصول کاری دولت خواهد بود که توسط وزارت بهداشت اعمال خواهد شد. این شفافیت به نحوی خواهد بود که در معرض نظارت همگان قرار گیرد و براساس اولویت بندی وزارت بهداشت افراد دریافت کننده با کد ملی،واکسن را دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در گام اول به میزان ورود واکسن با اولویت سنی سالمندان، بیماران در معرض آسیب و کادر پزشکی که در خط مقدم قرار دارند، توزیع انجام خواهد شد.

ربیعی گفت: با تاکید معاون اول نیز براساس مباحث صورت گرفته بر این امر که هیچ مقام دولتی و خانوادهاشان خارج از اولویت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، اجازه استفاده از واکسن را نخواهد داشت، این امر قطعا انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: کرونا و واکسن کرونا یک مسئله ملی است که با روح، روان و جان همه جامعه در ارتباط است و خدشه به آن به اعتماد ملی ما لطمه خواهد زد. دولت همه اهتمام خود را با عدالت و شفافیت به کار خواهد بست و از همگان می خواهیم از قطب سازیهای داخل و خارج و مسائلی که به حل مساله کمک نمی کند، خودداری کنند.

تکذیب ابلاغ لغو محدودیت های ارتفاعی محله جماران

وی در پاسخ به این سوال که اعضای شورای شهر تهران مدعی شده اند که برای ابلاغ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران به صورت محرمانه از وزرای مربوطه امضا گرفته شده و ابلاغ آن هم محرمانه بوده است، و صحت این موضوع، گفت: با وزیر راه و شهرسازی صحبت کردم و محکم این موضوع را تکذیب کردند. اساسا شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دارای ضوابط و شیوه های تعریف شده ای می باشد و بطور ثابت نسبت به تهیه، بررسی و تصویب طرحهای عمران و توسعه شهری اقدام می کند.

ربیعی تاکید کرد: به‌عنوان کسی که در مسائل اجتماعی و در جامعه حضور دارم، همه را توصیه می‌کنم که مردم به اندازه‌ی کافی ذهنیتِ خسته‌ ناشی از ترحیم و کرونا دارند؛ با این اظهارات مردم را با درگیری فکری بیشتر مواجه نکنید، حرف‌های بهتری هم هست که بتوان بیان کرد.

باید سهم خود را از بازار جهانی نفت بگیریم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تغییرات بودجه و اینکه چقدر از این تغییرات کارشناسی است، گفت: من قضاوتی در مورد اینکه این اظهارات به چه میزان کارشناسی یا سیاسی است ندارم و نمی‌خواهم هم داشته باشم. قطعا عده‌ای دلسوزانه بنابر نظر کارشناسی اظهارات خود را بیان می‌کنند. به هر حال ما برای نظرات همه احترام قائلیم و ارائه پاسخ و مفاهمه را برای همگان لازم می‌دانیم.

وی افزود: دولت همواره به دنبال تعامل و همفکری با سایر ارکان و قوای کشور است. اما به نظر می‌رسد که منتقدان و مخالفان تلاش می‌کنند، نقاط قوت دولت در بودجه را به عنوان نقطه ضعف ارائه کنند. بودجه 1400 واقع‌بینانه و دقیق تدوین شده است. واقعیت امروز و تصویری قابل دسترس از فردا برخلاف برخی اظهارنظرهایی که در خصوص پیش‌بینی میزان فروش نفت در بودجه 1400مطرح می‌شود، اولاً این حق ایران است که با توجه به جایگاهی که در اوپک دارد، حداقل 2.300 میلیون بشکه نفت به فروش برساند. طبیعی است که این حق باید در بودجه منعکس شود و دولت به عنوان حافظ منافع ملی باید زمینه تحقق آن را فراهم کند.

ربیعی تاکید کرد: ما از جنگ اقتصادی سرافراز بیرون آمدیم و اولین دستاورد ما از پایان این نبرد، این است که سهم خود را از بازار جهانی نفت بگیریم. برخی از منتقدان دولت به توانایی استخراج و فروش میزان نفت پیش‌بینی‌شده تردید دارند. ما همین حالا هم می‌توانیم 2.300 میلیون بشکه را تولید کنیم. ما به توانایی وزارت نفت و وزیر مطمئنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بودجه جاری ما هم در سال 1400 به هیچ عنوان متکی به افزایش فروش نفت نیست، تصریح کرد: آنچه که از طریق فروش بیشتر نفت به دست بیاید، صرف بنیه دفاعی و عمرانی و حمایت معیشتی خواهد شد اما نباید در مورد رابطه نفت و بودجه دچار اشتباه شویم. اساسا براساس یک نظر برای کم کردن رابطه بودجه و نفت معتقدند ما اساسا نباید نفت را بیش از مصرف‌مان تولید و استخراج کنیم، این دیدگاه نادرستی است.

وی ادامه داد: اعتقاد ما این است که فقط امروز کشور و تداوم وضع موجود را می‌بیند. در حالی که ما باید نفت را یار رشد و توسعه کشور کنیم و آنچنان اقتصادی را بسازیم که نقش نفت در آن ناچیز شود. ما باید رابطه نفت و بودجه جاری را قطع کنیم و همه تلاش ما بر این باشد که بودجه جاری از محل پویایی اقتصاد به دست بیاید نه نفت.

سخنگوی دولت یادآور شد: اصلاح ساختار بودجه هم یعنی ما درآمدهای نفت و فرآورده‌ها و مشتقات آن را برای افزایش قدرت ملی، ایجاد نیاز جهان به تولیدات صنعتی و مشتقات نفتی ایران و بر افزایش امنیت ملی و نیز سرمایه‌گذاری برای رشد و توسعه کشور جهت نسل‌های آینده و کمک به معیشتی مردم برای گذر از شرایط سخت ایجاد کنیم.

وی گفت: نظریه دولت مبتنی بر دیدگاه دوم است. البته ما به دغدغه‌های نمایندگان محترم و منتقدان احترام می گذاریم، اما معتقدیم که بودجه نه تنها غیرواقعی نیست، بلکه کاملا مستند تدوین شده است. امیدواریم در نهایت بهترین تصمیم در راستای منافع ملی کشور اتخاذ شود.

احترام به حاکمیت مسقل عراق اولویت اول ماست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص ادعاهای ترامپ درباره مسئولیت ایران نسبت به حملات مکرر اخیر به منطقه سبز، گفت: ما پیش از این هرگونه ماجراجویی در عراق و سایر کشورها را محکوم کردیم و امروز نیز این موضع را تکرار می‌کنیم. احترام به حاکمیت مستقل همسایگان به ویژه عراق و ثبات در این کشور اولویت اول ماست و هر اقدامی که مغایر با خواست دولت و مردم عراق باشد، مورد حمایت ما نیست.

وی افزود: البته ما در برابر توهمات آمریکا که مصرف داخلی داشته و برای منحرف کردن افکار عمومی از شکست‌های فاجعه بار دولت ترامپ در مدیریت بحران کرونا، اقتصاد آسیب‌دیده و یک انتخابات شکست‌خورده، طراحی شده، مسئول نیستیم. در عین حال، می‌دانیم که دشمنان صلح و ثبات منطقه که به همین دلیل، سال‌ها ردای مخالفت با برجام را به تن کرده‌اند، امروز هم از احیای برجام و بازگشت به مسیر دیپلماسی هراس دارند و می‌کوشند که تا جای ممکن راه آینده دولت بعدی آمریکا را مین‌گذاری کنند.

ربیعی تصریح کرد: ما مسئولیت هرگونه اقدام خرابکارانه، تحریک‌آمیز و عملیات پرچم دروغین در تلاش برای بازنمایی منفی نام ایران را مستقیماً متوجه این رژیم‌ها در منطقه و وابستگان آنان می‌دانیم. آمریکایی‌های مستقر در عراق و رهبران‌شان واقف هستند که در عراق گروه‌های زیادی وجود دارند که در چارچوب مطالبات عراقی خود، انگیزه‌های ملی و قومیتی قوی برای پایان اشغالگری دارند و اقدامات‌شان ربطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد. در عین حال، ما ضمن حفظ هوشیاری نسبت به سوء‌استفاده برخی از بدخواهان و کاسبان تنش میان ایران و آمریکا بر آمادگی خود برای دفاع و محافظت از امنیت، منافع، جان اتباع و قلمرو حاکمیتی خود تاکید داریم و هشدارهای لازم را به طرف‌های مربوط داده‌ایم.

دولت وفادار به مردم است

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند لایحه بودجه 1400، تحویل زمین سوخته به دولت بعد است، گفت: کلیت مجلس این دیدگاه را ندارد که دولت بخواهد با بودجه زمین سوخته را تحویل دولت بعدی بدهد. این اتهامی ناجوانمردانه است و نه اخلاقی نه اسلامی است. دولت وفادار به مردم است. در سه سال گذشته دولت با تمام مشکلات و سختی‌ها ایستاد. سختی‌ها در برخی دهک‌ها زیاد بود و به این مسئله واقفیم.

وی یادآور شد: طرح‌های اجرایی دولت برای توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی و حمایت از تولید از طریق ممنوعیت واردات از اقدامات مهم دولت و نشانه اهتمام به مردم بوده است.

کنایه به منتظرالدوله ها

سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر ما فروش 2.3 میلیون بشکه نفت را برای سال آینده پیش‌بینی کردیم؛ ما حدود 5 ماه هستیم و اگر تحریم‌ها را بشکنیم، برای دولت بعدی و برای منتظرالدوله‌هایی که دل‌شان می‌خواهد بیایند هم هست، تصریح کرد: این‌کارها برای هرکسی که ملت به او رأی بدهد، انجام می‌شود.

وی یادآور شد: از نظر فنی هم می‌گویم که ما در فروش نفت می‌خواهیم تحریم را عقب برانیم و این نه‌تنها زمین سوخته نیست، بلکه زمینه کار بیشتر را برای دولت بعد فعال می‌کند. اقدامات دولت در عرصه کشاورزی مد نظر قرار گرفته شود، طرح‌های آبیاری که در این دولت انجام شده، دولت بعدی را در خودکفایی کمک خواهد کرد. مسئله تولید و خروج از رکود بعد از تحریمِ سنگین هم‌چنین از جمله اقداماتی است که زمینه‌ساز فعالیت‌های دولت بعدی خواهد بود.

ارسال لایحه اصلاحی بودجه در دستور کار دولت نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره آخرین تصمیمات مجلس و دولت برای لایحه بودجه، گفت: در واقع اصلاحات مورد بحث در جلسات مشترک دولت و مجلس، عمدتا حول دستورات رهبری مبتنی بر واریز سهم 38 درصدی صندوق توسعه ملی به ازای فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز، (‌معادل 40 هزار میلیارد تومان) و عدم برداشت از صندوق توسعه ملی برای مصارف تبصره 4 (که تقریبا معادل 52 هزار میلیارد تومان) و همچنین بازپرداخت کامل اقساط صندوق توسعه ملی که در سال 1400 سررسید می‌شود (500 میلیون یورو، معادل 300 میلیارد تومان) مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه، 93 میلیارد تومان ناترازی در بودجه خواهیم داشت.

وی افزود: امروز صبح در ستاد اقتصادی دولت برای اصلاح بودجه براساس نامه رهبری در نحوه و مقررات برداشت از صندوق توسعه ملی برای 93 هزار میلیارد تومان ناترازی، مقرر شد 53 هزار میلیارد تومان به فروش اوراق اضافه و 40 هزار میلیارد تومان هم در بودجه صرفه‌جویی شود و رییس‌جمهوری طی نامه‌ای این موضوع را به مجلس اعلام خواهد کرد. بنابراین سقف بودجه حدود 13 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

ربیعی ادامه داد: در تعامل با کمیسیون تلفیق هم، تشخیص دولت آن بود که تغییرات در حدی که به شاکله بودجه لطمه نزند، قابل اِعمال است و رئیس جمهوری نیز به سازمان برنامه و بودجه این اختیار را داده است که با شرط حفظ شاکله و کلیت بودجه، بتواند در این خصوص تصمیم بگیرد. پس موضوع ارسال لایحه اصلاحی بودجه در دستور کار دولت نیست.

نظامی شدن خلیج فارس به نفع منطقه و جهان نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره احتمال تاسیس پایگاه نظامی مشترک روسیه و چین با ایران در خلیج فارس یا دریای عمان، گفت: مناسبات دوستانه ما با دو کشور روسیه و چین در اوج خود به پیش می‌رود هرچند که ما محدودیتی برای تعمیق این روابط در تمام جنبه‌های سیاسی و اقتصادی نداریم اما همانطور که بارها و از جمله در ارائه طرح صلح هرمز اعلام کرده‌ایم، امنیت در منطقه خلیج فارس باید توسط کشورهای ساحلی این منطقه تامین شود. این تنها راهی است که می‌توان به امنیت عادلانه برای همه کشورها و تضمین صلح و ثبات بلندمدت رسید. ما نظامی‌شدن منطقه خلیج فارس را به سود هیچ کشوری در منطقه و جهان نمی‌دانیم و امیدواریم که سرانجام آمریکا هم با کنار گذاشتن سیاست مداخله و تفرقه‌افکنی میان کشورهای منطقه، دست از ماجراجویی فرامرزی خود بردارد.

وی یادآور شد: ایران و روسیه در حوزه‌های مختلفی از جمله دفاعی همکاری‌های خوبی دارند. این همکاری‌ها علاوه بر سطح دوجانبه در سطوح منطقه‌ای نیز در جریان است. مواضع همسوی دو کشور در خصوص مبارزه با ترویسم و افراط‌گرایی زمینه مشترکی را برای همکاری‌های منطقه‌ای از جمله در سوریه فراهم کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها