سفره خالی اصناف؛ ره آورد کرونا / دردی که با تسهیلات دوا نمی شود

نزدیک به یک سال است که میزبان کرونا، این مهمان ناخوانده هستیم و متاسفانه این بیماری همه گیر زندگی تعداد زیادی از شهروندان را دستخوش ضرر و زیان کرده و داغ بر دلهایمان نهاده است. از جای خالی بسیاری از عزیزانمان و رنج بیماری خود و اطرافیان گرفته تا تعطیلی مشاغل و رکود بازار و دغدغه های مالی و معیشتی که این روزها سوهان روح بسیاری از ما شده است.

سفره خالی اصناف؛ ره آورد کرونا / دردی که با تسهیلات دوا نمی شود
کد خبر: 455303
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۹ ۱۶:۰۵:۳۶

اعتمادآنلاین| اجاره بهای سرسام آور مغازه ها و سفره خالی ره آوردی بود که کرونا سرسفره بسیاری از اصناف آورده و بسیاری، علیرغم تلاش دولت برای حمایت از صاحبان مشاغل، همچنان این روزها دغدغه نان دارند.

نزدیک به یک سال است که میزبان کرونا، این مهمان ناخوانده هستیم و متاسفانه این بیماری همه گیر زندگی تعداد زیادی از شهروندان را دستخوش ضرر و زیان کرده و داغ بر دلهایمان نهاده است. از جای خالی بسیاری از عزیزانمان و رنج بیماری خود و اطرافیان گرفته تا تعطیلی مشاغل و رکود بازار و دغدغه های مالی و معیشتی که این روزها سوهان روح بسیاری از ما شده است.

دولت برای کاستن آلام اقتصادی اصناف به ویژه اصنافی که مجبور به رعایت قرنطینه و تعطیلی کسب و کار بودند، بسته های حمایتی و پرداخت تسهیلات کرونا را در دستور کار قرار داد ولی به نظر می رسد مدت کوتاه تنفس این وام و زودهنگام بودن موعد بازپرداخت برای تسهیلات، همچنین کارمزد بالای این وام ها برای صاحبان مشاغلی که هنوز درگیر رکود و تعطیلی هستند، چاره کار نیست.

شاید برای حل مشکلات معیشتی فعالان مشاغل خرد و صاحبان اصنافی که این روزها علاوه بر دغدغه های بهداشتی کرونا، با مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری دست و پنجه نرم می کنند باید طرحی دیگر درانداخت، زیرا تسهیلات کرونا آن هم با مدت تنفس کوتاه و کارمزد بالا باعث شده مشکلات اصناف به صورت مقطعی حل شود و در واقع با سر رسیدن موعد بازپرداخت، مشکلی بر دیگر مشکلات اقتصادی آنها اضافه می شود.

پرداخت 250 میلیارد تسهیلات کرونا به اصناف بندرانزلی

محمدرضا روحانی‌منش، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بندرانزلی اظهار کرد: حمایت از اصناف و بازاریان در شرایط کرونایی حائز اهمیت بوده و در دستور کار دولت قرار دارد که در همین راستا با مدیریت خوب و هدفمند فرماندار بندرانزلی در بحث جذب اعتبارات و تسهیلات، موفق به تشکیل 2481 فقره پرونده تسهیلات و ایجاد اشتغال برای 3175 نفر و پرداخت 250 میلیارد ریال شدیم.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بندرانزلی با اشاره به اینکه این تسهیلات در راستای حمایت از اصناف، با تعامل اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان و هم‌افزایی سایر دستگاه ها با اتاق اصناف شهرستان انجام شده، تصریح کرد: این تسهیلات شش میلیون تومان برای موسسات کرایه اتومبیل و ناوگان حمل و نقل بود؛ همچنین مبالغ 12 تا 16 میلیون تومان نیز با مدت استراحت سه ماهه به متقاضیان اصناف پرداخت شده است.

روحانی‌منش تاکید کرد: با شیوع کروناویروس و با توجه به اهمیت رعایت پروتکل‌ها و موازین بهداشتی که منجر به محدودیت‌هایی در حوزه کسب و کار بازار و اصناف شد، بسیاری از اصناف برای ادامه حیات اقتصادی به حمایت مالی جدی شدند و اینگونه حمایت‌ها می‌تواند پویایی اقتصادی را در سطح استان و شهرستان بیشتر کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 11 هزار و 800 واحد صنفی فعال با اشتغال 23 هزار و 600 نفر در بندرانزلی فعالیت دارند، گفت: اصناف بندرانزلی از بدو شیوع بیماری کرونا همراه و همگام با مردم و مسئولان بودند.

تسهیلات یعنی حمایت؛ نه دغدغه برای بازپراخت کارمزد

یکی از فعالان با سابقه توزیع میوه و تره بار بندرانزلی در پاسخ به این سوال که «آیا تسهیلات حمایتی کرونا دریافت کرده یا خیر؟»، اظهار کرد: از تسهیلات حمایتی کرونا نتوانستم استفاده کنم. هرچند بازپرداخت 12 درصد کارمزد هم مثل وام های دیگر است و بانک هم همین وام را می دهد؛ این که دیگر تسهیلات حمایتی نیست!

وی با اشاره به اینکه در ایام کرونا جزو مشاغل دارای محدویدت نبوده است، افزود: اتفاقا چون مغازه های دیگر تعطیل بودند، مشتری های ما بیشتر بود ولی کارمان سخت تر شده بود و بهداشت را خیلی جدی رعایت می کردیم تا مشکلی برای خودمان و شهروندان پیش نیاید.

دخل خالی کرکره مغازه ها را پایین می کشد

علی سفیدروح، رئیس اتاق اصناف شهرستان بندرانزلی نیز با اشاره به اینکه اقتصاد ضعیف و درآمد پایین دغدغه این روزهای بسیاری از اصناف است، اظهار کرد: اجاره بهای مغازه ها زیاد است و در روزهای کرونایی و تعطیلی هایی که شاهد بودیم، بسیاری از اصناف درآمدی نداشتند و همچنان باید اجاره پرداخت می کردند و این بار مضاعفی برای آنها بود.

سفیدروح به ورود تحصیلکردگانی که به دلیل بیکاری وارد بازار شده اند، اشاره کرد و گفت: شاهد ورود نسل جدید و تحصیلکرده به بازار هستیم و به دلیل مشکلات این روزهای بازار، ماندگاری زیادی در این عرصه ندارند.

وی با اشاره به ابطال پروانه های کسب از سوی فعالان اصناف که بیشتر هم در صنف خواروبارفروشان و فروشندگان پوشاک است، تاکید کرد: مغازه های کوچک خواروبارفروشی به عنوان خرده فروش نمی توانند در برابر فروشگاه های بزرگ مقاومت کنند.

رئیس اتاق اصناف بندرانزلی تصریح کرد: با توجه به اینکه مغازه‌ها اجاره یک ساله بودند و در این مدت دچار ضرر و زیان شدند، ترجیح دادند تا پروانه کسب را ابطال و مغازه را تعطیل کنند.

سفیدروح، با اشاره به فعالیت 34 اتحادیه در شهرستان بندرانزلی، گفت: طی 9 ماهه امسال 283 مورد ابطال پروانه کسب انجام شده؛ همچنین طی این مدت 575 مورد پروانه کسب صادر شده که از این تعداد 160 پروانه به درخواست کنندگان فعالیت از سوی بنگاه داران املاک بود.

کابوس کارمزد تسهیلات در روزهایی که درآمدی نیست

محمود حسین نیا، رئیس اتحادیه چایخانه داران شهرستان بندرانزلی نیز در ادامه عنوان کرد: چایخانه داران از جمله اصناف ضعیف هستند و دوران کرونا هم اولین صنفی بودند که تعطیل شدند و در واقع آخرین صنفی هم هستند که با فعالیت مجدد آنها موافقت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در اولین دوره قرنطینه چهار ماه بدون هیچ امکاناتی تعطیل بودیم، افزود: با توجه به اینکه بیشتر فعالان این قشر باید اجاره مغازه بدهند و کرایه خانه و خرج زندگی دارند، به مشکل زیادی برخوردیم.

حسین نیا، در پاسخ به اینکه «آیا تسهیلات حمایتی کرونا گره گشای اموراتشان بوده است؟»، تصریح کرد: ما که وام و تسهیلات حمایتی کرونا گرفتیم باید اقساط را با 12 درصد کارمزد بعد از دو ماه تنفس، پرداخت کنیم، اما وقتی مغازه بسته است، چطور باید این پول را برگردانیم؟!

وی افزود: به دلیل بیکاری و عدم کسب درآمد، وامی که دریافت کردیم خرج هزینه های زندگی روزمره شده و قسط وام 16 میلیونی ماهانه 760 هزار تومان است که حالا دغدغه تامین این مبلغ را دارم. کاش حداقل بازپرداخت وام با چهار درصد کارمزد بود.

حسین نیا با تاکید بر اینکه چایخانه داران قشر کم درآمدی هستند و سرمایه ای هم جز یک سماور و چند دست استکان و نعلبکی ندارند، عنوان کرد: در واقع از ناچاری و بیکاری وارد این شغل شدیم و اگر فعالیتمان تعطیل و پروانه کسبمان ابطال شود، باید کنار خیابان بنشینیم.

رئیس اتحادیه چایخانه داران شهرستان بندرانزلی ادامه داد: مشکلات ما خیلی زیاد است. از ابتدای امسال دو نفر پروانه فعالیت خود را به دلیل تغییر شغل ابطال کردند و مابقی هم کم و بیش با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند، چون نه مهارتی دارند، نه حرفه ای می دانند؛ شغلی هم نیست که بخواهند مشغول به کار شوند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها