کد خبر: 455530
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۱ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از حاشیه‌های جدید موزه هنرهای معاصر تهران پس از ۲ سال و اندی تعطیلی:

لوگوی موزه هنرهای معاصر تهران خبرساز شد/ واکنش کاربران شبکه اجتماعی به لوگوی جدید/ هشتگ موزه هنرهای معاصر تهران در فضای مجازی

هنوز 2 روز از برگزاری نشست خبری درباره مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران و خبر بازگشایی آن در دی‌ماه امسال نگذشته که واکنش‌ها نسبت به تغییر لوگوی این موزه، بار دیگر نام موزه هنرهای معاصر تهران را به صدر اخبار هنرهای تجسمی کشاند.

لوگوی موزه هنرهای معاصر تهران خبرساز شد/ واکنش کاربران شبکه اجتماعی به لوگوی جدید/ هشتگ موزه هنرهای معاصر تهران در فضای مجازی
کد خبر: 455530
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۱ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| موزه هنرهای معاصر تهران از اردیبهشت سال 97 برای عملیات بازسازی و مرمت بسته شد. قرار بود بعد از پنج 6 ماه موزه بازگشایی شود، اما افزوده شدن بخش‌های مختلف برای بازسازی، تامین اعتبار و پاندومی کرونا باعث شد این بازگشایی به تعویق بیفتد.

با این حال در نشست خبری‌ای که روز دوشنبه هشتم دی برگزار شد هادی مظفری، مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی، اعلام کرد که موزه در ماه جاری (دی‌ماه) بازگشایی خواهد شد.

در همین نشست رضا عابدینی که از طراحان گرافیک بنام در ایران و خارج از کشور است در این باره صحبت کرد. او عهده‌دار طراحی هویت بصری موزه است.

عابدینی در بخشی از این نشست با ارائه طرح‌هایی در مورد این هویت بصری از جمله لوگوی موزه به توضیح در این زمینه پرداخت: «در بحث‌های اولیه این مساله مطرح شد که چگونه از آنچه موجود است استفاده کنیم. در 10 سال اخیر فعالیت من بیشتر روی هویت دیداری پویا متمرکز بوده و خاصیت این هویت آن است که می‌تواند به شکل‌های مختلف درآید و در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد و در عین ‌حال هویت اصلی را همچنان نگه دارد. بر همین اساس به مطالعه روی موزه‌های بزرگ دنیا پرداختم تا ببینم آنها از چه هویت بصری‌ای استفاده کرده‌اند.»

او همچنین گفت که رنگ اصلی هویت بصری موزه رنگ نارنجی نپخته است که در کنار آن از رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری استفاده می‌شود. عابدینی درباره دلیل استفاده رنگ نارنجی نیز چنین توضیح داد: «رنگ نارنجی نپخته با رویکرد معاصر بودن استفاده شده است. شاید به نظر می‌رسید باید از رنگ‌های ایرانی مانند اکر، فیروزه‌ای و... استفاده شود تا هویت ایرانی بهتر منتقل شود، ولی ما درباره موزه‌ای صحبت می‌کنیم که بر اساس مدرنیسم شکل گرفت و قرار است فعالیت‌هایی با موزه‌های دنیا داشته باشد.»

رضا عابدینی

هنوز چند ساعتی از اعلام طراحی لوگوی دیگری برای موزه هنرهای معاصر تهران نگذشته بود که هشتگ‌های مربوط به موزه هنرهای معاصر در شبکه‌های مجازی به مرور افزایش یافت.

آنچه در این واکنش‌ها جلب توجه می‌کند بازنشر تصویر لوگوی فعلی موزه است که به دست جواد پویان طراحی شده و سال‌ها بخشی از حافظه جمعی اهالی تجسمی به شمار می‌رفته و حالا کاربران فضای مجازی تغییر این لوگو را پاک کردن بخشی از خاطرات و حافظه جمعی مشترک تلقی کرده‌اند.

اما بخش دیگری از این واکنش‌ها به کیفیت لوگویی برمی‌گردد که قرار است عابدینی جانشین لوگوی فعلی کند. بسیاری از کاربران به‌کارگیری رنگ نارنجی را از سوی عابدینی که در سال‌های اخیر در آثار او تکرار می‌شود محل پرسش قرار داده و گفته‌اند آیا به صرف استفاده از این رنگ لوگوی موزه به‌روز شده و نشانه معاصر بودن آن است؟

همچنین مناسب نبودن لوگوی جدید به مثابه هویت موزه آن هم از سوی طراحی که آوازه‌ای در گرافیک دارد انتقاد کاربران را برانگیخته است. بخش دیگری از این انتقادها نیز متوجه فارسی نبودن لوگو بوده است. در ادامه تعدادی تصویر نیز منتشر شد که لوگوی انجمن فرهنگی هلند را نشان می‌داد و گفته شد که این لوگو را عابدینی طراحی کرده و به عقیده کاربران لوگوی جدید موزه تکرار همان لوگوی هلندی است.

صفحه موزه هنرهای معاصر نیز طی یک پست اینستاگرامی با تیتر «نشان موزه هنرهای معاصر تهران تغییر نخواهد کرد» به نقل از احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، در خصوص مسائل و نارضایتی‌های به‌وجودآمده راجع به معرفی هویت بصری موزه نوشت: «همان‌گونه که دیروز در نشست خبری گفتم، نشان موزه تغییر نخواهد کرد و همچنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت چنان‌که هنوز همان نشان را در شبکه‌های اجتماعی به کار گرفته است.»

در همین حال سید محمد صحفی از مدیران مرکز هنرهای تجسمی از سال 69 تا 76 در صفحه توییتر خود نوشت که آرم موزه در زمان مدیریت او طراحی شده است. او همچنین عنوان کرد که در شماره اسفندماه سال 72 و در صفحه 23 خبرنامه انجمن هنرهای تجسمی آمده است: «آرم پیشنهادی موزه هنرهای معاصر تهران در هجدهمین جلسه شورای ارزشیابی و تعیین علائم ارائه شد و مورد تصویب قرار گرفت.»

با وجود این، انتقادها و واکنش‌ها همچنان ادامه دارد و باید دید خواسته کاربران مبنی بر حذف لوگوی جدید اعمال خواهد شد یا اینکه قرار است هر 2 لوگو به کار گرفته شود که در این صورت نوع کارکرد هر یک احتمالاً تا مدت‌ها محل مناقشه خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها