سال 2020 سالی بی سابقه و غم‌انگیز در حوزه آموزش

سال 2020 سالی بی سابقه و غم‌انگیز را در حوزه آموزش رقم زد؛ بسیاری از کودکان با محدودیت های کرونایی از جمله تعطیلی مدارس و عدم دسترسی آن ها به آموزش آنلاین، از آموزش محروم شدند به گونه ای که در پایان امسال، یونیسف اعلام کرد که نزدیک به 320 میلیون کودک در جهان هنوز به مدرسه نمی روند.

سال 2020 سالی بی سابقه و غم‌انگیز در حوزه آموزش
کد خبر: 455731
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۱ ۱۴:۱۹:۰۸

اعتمادآنلاین| سال 2020 سالی بی سابقه در تاریخ جهان در حوزه آموزش و پرورش بوده؛ چراکه امسال با بحران شیوع کرونا و اقدامات مقابله با آن از جمله تعطیلی مدارس و عدم دسترسی بسیاری از کودکان جهان به فناوری و تجهیزات آموزش آنلاین، امر آموزش و پرورش به ویژه در کشورهای فقیر و کم برخوردار به شدت مختل شده است.

تارنمای رسمی سازمان ملل متحد نوشت: تعطیلی مدارس در اثر بحران های بهداشتی، حداقل در کشورهای در حال توسعه موضوع جدیدی نیست و عواقب بالقوه ویرانگر آن ثابت شده است: از دست دادن آموزش، افزایش میزان ترک تحصیل، افزایش خشونت علیه کودکان و ازدواج های زودهنگام.

اما بحران گسترش کرونا دیگر منحصر به کشورهای درحال توسعه نیست و همه کودکان در اقصی نقاط جهان را دربر میگیرد. در این میان، کودکان فقیر و آسیب پذیر بیش از همه صدمه می بینند؛ به همین دلیل است که سازمان ملل همواره بر استمرار آموزش و بازگشایی مدارس در بحبوحه اقدامات قرنطینه و محدودیت های ناشی از کرونا تاکید داشته است.

آدری آزولای مدیر یونسکو در ماه مارس هشدار داده بود که متأسفانه، مقیاس و سرعت اختلال فعلی در امر آموزش و پرورش در مقیاس جهانی بی سابقه است و در صورت طولانی شدن، حق بر تحصیل را تهدید می کند.

تارنمای رسمی سازمان ملل متحد افزود: بسیاری از دانش آموزان و معلمان درباره فناوری آموزش آنلاین اطلاعات کمی داشته و با مشکلات زیادی در این مسیر دست و پنجه نرم می کنند؛ اما برای بسیاری از آن ها این تنها راه استمرار آموزش در ایام قرنطینه بوده است.

افزون بر آن، برای میلیون ها کودک، حضور در کلاس های آنلاین مجازی یک رویای دست نیافتنی است. در ماه آوریل، یونسکو از نابرابری حیرت انگیزی در آموزش دیجیتالی از راه دور در میان کودکان در تمام کشورها خبر داد و اعلام کرد که نزدیک به 830 میلیون دانش آموز به کامپیوتر دسترسی ندارند. این امر به ویژه در کشورهای کم درآمد بسیار نامطلوب است؛ حدود 90 درصد دانش آموزان در جنوب صحرای آفریقا در منزل کامپیوتر ندارند و 82 درصد آن ها نمی توانند به اینترنت متصل شوند.

یک مقام یونسکو در ماه ژوئن خاطرنشان کرده بود که بحران آموزش پیش از شیوع کرونا نیز وجود داشته و حال با این همه گیری جهانی، شرایط به مراتب وخیم تر و بغرنج تر شده است. با این حال، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه که یادگیری آنلاین یا رایانه ای برای اکثر دانش آموزان مرسوم نیست، رادیو هنوز وسیله ای سنتی است که میلیون ها نفر می توانند به آن دسترسی داشته و به نوعی برای آموزش از آن بهره ببرند.

در سودان جنوبی، رادیو میرایا/ Miraya، یک منبع خبری بسیار معتبر که از سوی نمایندگان سازمان ملل در این کشور اداره می شود، پخش برنامه های آموزشی را برای بسیاری از کودکان که به دلیل اقدامات مقابله با کووید- 19، نمی تواند در کلاس حضور داشته باشند، آغاز کرده است.

در جمهوری دموکراتیک کنگو، رادیو اوکاپی، که از سوی نمایندگان سازمان ملل در این کشور اداره می شود، برنامه های آموزشی را پخش می کرد.

به رغم تلاش های انجام گرفته، سازمان ملل در ماه آگوست هشدار داد که تأثیر طولانی مدت اخلال در آموزش و پرورش می تواند "نسل از دست رفته" کودکان را در آفریقا ایجاد کند.

نظرسنجی سازمان بهداشت جهانی (WHO) در 39 کشور در جنوب صحرای آفریقا نشان داده که مدارس فقط در شش کشور باز بوده و در 19 کشور نیز فقط بخشی از کلاس ها دائر بوده است.

در پایان سال 2020، نزدیک به 320 میلیون کودک در سراسر جهان هنوز از رفتن به مدرسه محروم هستند و یونیسف از دولت ها خواسته که بازگشایی مدارس را در اولویت خود قرار دهند و تا حد ممکن پروتکل های بهداشتی در فضاهای آموزشی رعایت کنند.

رابرت جنکینز، رئیس آموزش جهانی یونیسف بیان کرد که آنچه در مورد آموزش در دوران همه گیری کووید 19 آموخته ایم روشن است؛ مزایای باز نگه داشتن مدارس بسیار بیشتر از هزینه های تعطیلی آن هاست و از تعطیلی مدارس در سراسر جهان باید به هر قیمتی جلوگیری شود.

وی افزود: واقعیت ها نشان می دهد که مدارس عامل اصلی این همه گیری نیستند. با این حال ما شاهد یک روند نگران کننده هستیم که دولت ها بار دیگر مدارس را به جای راه حل آخر به عنوان اولین گزینه تعطیل می کنندو کودکان همچنان تأثیرات مخربی بر یادگیری، سلامت روان و جسم و امنیت خود متحمل می شوند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها