کد خبر: 455827
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۲ ۱۰:۴۷:۱۲
| |

رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی:

از پلیس کوهستان و شهرداری خواستیم در صورتی که تمایل به توقف حضور مردم دارند ورودی را ببندند/ علی رغم اخطار ستاد مبارزه با کرونا پناهگاه‌ها بسته نشدند/ چیزی به نام صدور مجوز کوهنوردی نداریم

رییس فدراسیون کوهنوردی درباره حادثه تلخ رخ داده در کوهنوردی، گفت: اغلب افرادی که در حادثه اخیر جان خود را از دست دادند کسانی بودند که با امکانات ضعیف وارد منطقه شدند و درباره مجوز هم باید بگویم که بحثی با عنوان ممنوعیت یا عدم ممنوعیت اعزام نداریم.

از پلیس کوهستان و شهرداری خواستیم در صورتی که تمایل به توقف حضور مردم دارند ورودی را ببندند/ علی رغم اخطار ستاد مبارزه با کرونا پناهگاه‌ها بسته نشدند/ چیزی به نام صدور مجوز کوهنوردی نداریم
کد خبر: 455827
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۲ ۱۰:۴۷:۱۲

اعتمادآنلاین| جمعه هفته گذشته (5 دی) روز خوبی برای کوهنوردی ایران نبود و با توجه به سرما و کولاک شدید 12 نفر در ارتفاعات شمال تهران جان خود را از دست دادند. یکی از عواملی که همواره موجب این اتفاقات می‌شود مهیا نبودن تمهیدات لازم از سوی مسئولان مربوطه است.

رضا زارعی رییس فدراسیون کوهنوردی در این خصوص با خبرنگار ورزشی جی پلاس گفت و گویی انجام داد که صحبت‌های او را در زیر می خوانید.

رضا زارعی در خصوص اتفاقات رخ داده اظهار کرد: حوادث در روز جمعه پنجم دی ماه پراکنده بود؛ ابتدا حادثه در منطقه قلعه دختر رخ داد که منشا آن سقوط بهمن بود و یکی از باشگاه های تهران را در برگرفت؛ از 5 نفری که دچار حادثه شدن 4 نفرشان توسط دوستانشان از بهمن خارج می‌شوند و یک نفر جان خود را از دست داد. بعد از آن پیش بینی هوا شناسی حاکی از شرایط باد شدید و سرمای زیاد در کوه های شمال تهران در واقع دامنه البرز و مرکزی بود و از قبل هم هشدارهایی داده شده بود.

او ادامه داد: در دو منطقه کلکچال و ایستگاه 5 توچال که مسیرهای عمومی هستند خدمات خیلی زیادی در آن ارائه داده می‌شد و افرادی که از آن جا به کلکچال رفتند با این امید که شدت باد در ارتفاعات توچال بیشتر است این مسیر را انتخاب کردند و آنجا قله‌ای وجود دارد که شاید در حد ارتفاعات توچال نباشد اما یک کوه مرتفع است که دسترسی به آن در شرایط برفی زیاد یک مقدار دشوار است و تعداد زیادی افراد طبق معمول هر هفته به این منطقه آمدند و احتمالا پیش بینی نمی‌کردند شدت باد و سرما منطقه کلکچال گریبانگیرشان شود. در دارآباد هم هموطنان دچار بهمن شدند. در بین این افراد هم کوهنورد و هم گردشگر حضور داشتند.

زارعی در پاسخ به این سوال که فدراسیون در صدور مجوز صعود چه نقشی داشته و در کل مجوز را چه نهادی صادر می‌کند تصریح کرد: فدراسیون کار راهبردی انجام می‌دهد و به هیچ وجه بحث صدور مجوز در کشور برای کوهنوردی را نداریم. باشگا‌ها و هیات‌ها در استان‌ها متولی فعالیت‌های تشکیلاتی وعملیاتی هستند و فدراسیون تنها یک نهاد و ارگان ورزشی است و در بخش قهرمانی و آموزش‌های مختلف فعالیت می‌کند بنابراین مجوز ارتباطی به ما ندارد ؛حتی هیات‌های کوهنوردی هم چنین نقشی ندارند. اجرای فعالیت‌های کوهنوردی زیر نظر باشگاه‌ها است. در شهرهایی‌ که نزدیک دامنه‌ها است خیلی از کوهنوردان بدون همراهی با باشگاه‌ها فعالیت می‌کنند که یک عده‌ای تجربه دارند و یک سری هم به مرور تجربه پیدا می‌کنند و گاهی هم دچار حادثه می‌شوند.

او در مورد فقدان و عدم حضور نیروهای امدادی و هلال احمر گفت: نیروی امداد و نجات بعد از حادثه وارد عمل می‌شوند و این‌ها نیروی پیشگیری نیستند. ما یک ستاد تحت عنوان ستاد پیشگیری از حوادث کوهستان داریم که تحت نظر هیات استان تهران و با کمک باشگاه‌ها فعالیت می‌کند. این نیروها در منطقه کلکچال حضور داشتند و وظیفه‌اش اطلاع رسانی است اما نمی‌تواند جلوی مردم را بگیرد و فقط می‌تواند اطلاعات را در دسترس قرار دهد و اختیار در دست فرد است. خیلی از افراد این نیروها را یا بر اساس غرور و یا تجربه جدی ‌نمی‌گیرند. عموما کوهنوردان امکانات لازم را دارند اما در میان حادثه دیدگان اغلب افرادی بودند که با امکانات ضعیف وارد منطقه شدند.

رییس فدراسیون کوهنوردی درباره بسته بودن پناهگاه‌ها تصریح کرد: پناهگاه‌ها زمانی که ستاد مبارزه با کرونا اخطار بدهد بسته می‌شوند اما در فصل زمستان با وجود اخطارهایی که داده شد فدراسیون پناهگاه‌ها را نبست. آن زمان ما از پلیس کوهستان و شهرداری خواستیم در صورتی که تمایل به توقف حضور مردم دارند ورودی را ببندند اما پناهگاه‌های ما در شیرپلا، پلنگ چال و تله کابین باز بوده ؛ در منطقه کلکچال سالنش را معمولا می‌بندند اما محوطه باز بوده و مردم عادی به محوطه ایستگاه 3 می‌آیند و برمی‌گردند.

رضا زارعی در پایان صحبت‌های خود درخصوص اینکه گفته ‌می‌شود اختلال در جی پی اس‌ها یکی از عوامل حوادث اخیر بوده گفت: بحث جی پی اس به حادثه روز جمعه ارتباط نداشته اما اخلال در جی پی اس در شهر تهران وجود دارد که آن هم باید ببینیم دامنه‌اش بر چه اساسی است اما در روز جمعه تاثیری بر حادثه نداشته است.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها