کد خبر: 455837
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۲ ۱۱:۱۵:۳۸
| |

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

فولاد قیمت ثابتی نداشته و همیشه در نوسان بوده است

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در هیچ نقطه‌ای از دنیا، فولاد در گروه کالاهایی با قیمت ثابت قرار نمی‌گیرد. این امر، طبیعت و ذات فولاد بوده و درواقع از زمانی که فولاد برای اولین بار شکل گرفته، قیمت ثابتی نداشته و همیشه در نوسان بوده است.

فولاد قیمت ثابتی نداشته و همیشه در نوسان بوده است
کد خبر: 455837
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۲ ۱۱:۱۵:۳۸

اعتمادآنلاین| نایب رییس مجلس اظهار کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت قول داده است، قیمت فولاد را به کمتر از 10 هزار تومان برساند؛ در این زمینه نایب رییس انجمن فولاد اعلام می کند که قیمت پایین‌تر از 10هزار تومانی که در هفته‌های اخیر برای فولاد مطرح شده، از قیمت قراضه جهانی نیز کمتر است و منطقی پشت این رقم وجود ندارد.

به گفته نیکزاد، جلساتی با سرپرستان وزارت صنعت، معدن و معدن برگزار شد و آنها نیز به صراحت اعلام کردند که قیمت تمام شده فولاد با توجه به وضعیت انرژی، حقوق کارگران، تسهیلات و کمک‌ها نباید بیش از 8500 تومان به ازای هر کیلو فولاد درنظر گرفته شود. اما باید دید مبنای تعیین قیمت چیست و بر چه اساسی قیمت 10هزار تومان درنظر گرفته شده است؟ درخصوص این موضوع با بهادر احرامیان، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به گفت‌وگو پرداختیم.

احرامیان گفت: در هیچ نقطه‌ای از دنیا، فولاد در گروه کالاهایی با قیمت ثابت قرار نمی‌گیرد. این امر، طبیعت و ذات فولاد بوده و درواقع از زمانی که فولاد برای اولین بار شکل گرفته، قیمت ثابتی نداشته و همیشه در نوسان بوده است.

وی افزود: اگر قصد ثابت کردن قیمت فولاد را داریم، خلاف ذات آن و منطق حاکم بر اقتصاد عمل کرده‌ایم. به هر حال به دلیل اینکه قیمت نهاده‌های تولید فولاد، تقاضا و ظرفیت تولیدی آن، پارامترها و عوامل متغیری هستند، قیمت فولاد نوسان دارد. بنابراین باید پذیرفت که نوسان قیمت فولاد، امری منطقی، معقول و منطبق با واقعیت است و با پذیرش این موضوع، فعالیت ساده‌تر خواهد شد.

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: تولید فولاد باتوجه به شرایط، بالا رفته و با تغییر شرایط نیز، قیمت آن کاهش می‌یابد. تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، نظام توزیع و... نیز، خود را با سیستم موجود تنظیم کرده‌اند. بدیهی است که علاوه بر بالا رفتن قیمت فولاد، روزی قیمت آن نیز کاهش می‌یابد.

احرامیان اظهار داشت: هر شخصی که صنعتی را ایجاد کرده که به نوعی مصرف‌کننده فولاد محسوب می‌شود، خود را با نوسانات قیمتی تطبیق داده، از سیستم حاکم مطلع است و قیمت روزانه فولاد را بررسی می‌کند. با ثابت نگه داشتن قیمت فولاد، به این صنعت کمکی نخواهیم کرد. باید درنظر داشت که با ثبات دستوری قیمت فولاد علاوه بر جلوگیری از افزایش قیمت آن، کاهش قیمت آن را نیز متوقف کرده‌ایم.

وی گفت: قیمت پایین‌تر از 10هزار تومانی که در هفته‌های اخیر برای فولاد مطرح شده، از قیمت قراضه جهانی نیز کمتر است و با قیمت‌های فعلی تطابقی ندارد. من فکر می کنم باید از بسیاری از افراد که به گرانی فولاد اعتقاد دارند، سوال کرد که چه قیمتی برای آن منطقی است؟ تاکنون پاسخی به این سوال داده نشده است.

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: با کاهش قیمت فولاد، تقاضا برای آن افزایش می‌یابد. با افزایش تقاضا، عرضه قطره چکانی صورت می‌گیرد و بدیهی است که بازار دو نرخی خواهد شد. این موضوع تنها درخصوص فولاد صدق نمی‌کند و برای هر کالایی ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد. بنابراین اگر قصد گرفتن نوسان (افزایش یا کاهش قیمت) را از قیمت فولاد داریم، اشتباه است.

احرامیان بیان کرد: هر کالایی که از قیمت واقعی خود فاصله گیرد، عرضه و تقاضای آن دچار نابه‌سامانی خواهد شد و در طولانی مدت، تولید و سرمایه‌گذاری را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها