سهام دولت در برخی شرکت‌های بورسی به سه بانک واگذار می‌شود

براساس تصمیم هیئت وزیران در اجرای قانون الزام دولت به پرداخت یارانه‌های کالاهای اساسی، باقی‌مانده سهام متعلق به دولت را به بانک‌های ملت، صادرات و تجارت واگذار می‌شود.

سهام دولت در برخی شرکت‌های بورسی به سه بانک واگذار می‌شود
کد خبر: 456065
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۳ ۱۱:۳۶:۴۸

اعتمادآنلاین| براساس تصمیم هیئت وزیران در اجرای قانون الزام دولت به پرداخت یارانه‌های کالاهای اساسی، سهام دولت در برخی شرکت‌های بورسی به سه بانک واگذار می‌شود.


هیئت وزیران در جلسه 7 دی 1399 به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و در اجرای مصوبات جلسه 49 ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارت مزبور (سازمان خصوصی‌سازی) را مکلف کرد معادل 435 هزار میلیارد ریال از باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در شرکت‌های پالایش نفت تهران، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌گذاری ملی ایران، تولید تجهیزات سنگین-هپکو و ایران ترانسفو را به بانک‌های ملت، صادرات و تجارت واگذار نماید.

بر این اساس، قیمت سهام موضوع این تصویب نامه، معادل آخرین قیمت پایانی هر سهم در تاریخ یکم دیماه 1399 تعیین می‌شود.

مطابق این تصمیم، انتقال گیرندگان مکلفند معادل 145 هزار میلیارد ریال از بهای سهام مورد واگذاری را به نسبت میزان تعیین شده توسط وزارت فوق به صورت اقساط طی چهار قسط مساوی (ماهیانه تا پایان سال جاری) بدون سود فروش اقساطی را به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند تا با تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور و با رعایت ترتیبات مقرر در قانون برنامه و بودجه کشور صرف پرداخت به مشمولان شود.

همچنین معادل 290 هزار میلیارد ریال از سهام موضوع این تصویب نامه، بابت تأدیه بدهی دولت به بانک‌های فوق واگذار می‌شود.

ضمناً پرداخت کلیه کارمزد و هزینه‌های نقل و انتقال سهام موضوع این تصویب نامه، برعهده انتقال گیرندگان خواهد بود. علاوه بر این نقل و انتقال این سهام از پرداخت مالیات نقل و انتقال معاف می‌باشد. میزان سهم هر یک از بانک‌ها نیز توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌شود.

همچنین از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه، کلیه حقوق مالکانه سهام مورد واگذاری به انتقال گیرنده تعلق دارد.

بانک‌ها نیز مکلفند در فروش سهام موضوع این تصویب نامه، با هماهنگی و در چارچوب سیاست‌های ابلاغی سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام نمایند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها