کد خبر: 456112
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۳ ۱۳:۲۹:۰۳
| |

سید عماد حسینی در یادداشتی نوشت:

اقدام ابدی

با نزدیک شدن به سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و در حالی که دوستدارانش در نقاط مختلف خاورمیانه خود را برای گرامیداشت یاد و خاطره‌اش آماده می‌کردند، چند رخداد دیگر هم به‌وقوع پیوست که قابل تامل است.

اقدام ابدی
کد خبر: 456112
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۳ ۱۳:۲۹:۰۳

اعتمادآنلاین| با نزدیک شدن به سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و در حالی که دوستدارانش در نقاط مختلف خاورمیانه خود را برای گرامیداشت یاد و خاطره‌اش آماده می‌کردند، چند رخداد دیگر هم به‌وقوع پیوست که قابل تامل است. مایک پنس، معاون رییس‌جمهور امریکا که ترجیح داده بود آخرین روزهای معاونت خود را به سرزمین‌های اشغالی سفر کند، آن را لغو کرد، نتانیاهو هم برای چندمین‌بار حاضر نشد علنا به امارات متحده بیاید در حالی که یک ناو هواپیمابر امریکایی هم منطقه خلیج‌فارس را ترک کرد.

از مدتی قبل‌تر نیز یک زیردریایی اسراییلی با عبور از کانال سوئز شوی تبلیغاتی در رابطه با حضور در آب‌های خلیج‌فارس انجام داد. فرماندهان نظامی ارتش رژیم اسراییل هم از هیچ فرصتی برای فریاد زدن تهدیدهای خود صرف‌نظر نکردند در حالی که امریکا نیز از حضور بمب‌افکن‌های خود در منطقه خبر داده و حتی تصاویری از سوخت‌گیری آنها در فضای منطقه منتشر کردند! به اعتقاد کارشناسان این تهدیدها و شوهای نظامی و علنی کردن برخی فعالیت‌های نظامی که ماهیت آنها در محرمانه بودن‌شان است، بیش از آنکه عرض‌اندام و قدرت‌نمایی باشد، بیانگر ضعف و ترسی است که یک سال از نام قاسم سلیمانی در میان آنها افتاده است و پیش از آن نیز خود او این وحشت را درون آنها کاشته بود.وقتی ابزار نظامی راهبردی همچون زیردریایی که ماهیت فعالیتش زیر سطحی و مخفی‌کاری است از روی سطح و با دعوت از رسانه‌ها از کانال سوئز عبور و از آن مهم‌تر مقصد خود را اعلام می‌کند، بیش از هر چیز نشان از حجم این ترس همراه با تهدید دارد.بی‌تردید شهید قاسم سلیمانی مهم‌ترین شخصیت عملیاتی بود که توانست پروژه امریکا و اسراییل را در خاورمیانه زمینگیر کند.

اگر اقدامات و برنامه‌های قاسم سلیمانی نبود امروز ما شاهد مرزهای جدیدی در منطقه بودیم؛ مرزهایی که منابع نفتی جهان را در مناطق محدودتری قرار می‌داد.به گفته یکی از کارشناسان اگر قاسم سلیمانی نبود ما امروز سایکس پیکو شماره 2 و وعده بالفور 2 را به چشم می‌دیدیم.قاسم سلیمانی با رشد دادن نهال حشد الشعبی در عراق باعث شد امروز این ساختار نه تنها یک نهاد نظامی باشد بلکه به جریانی اجتماعی و سیاسی در بدنه جامعه عراق تبدیل شود.یکی از رهبران فلسطینی معتقد است که اندیشه‌های راهبردی قاسم سلیمانی را تا سالیان درازی گروه‌های مقاومت مورد استفاده قرار خواهند داد.

او تاکید می‌کند: قاسم سلیمانی مکتب جدیدی از نظامی‌گری را در جهان ابداع کرد که برخی از افسران و کارشناسان نظامی عرب آن را مستحق تدریس در دانشکده‌های جنگ می‌دانند.در کنار آن، او علمدار دیپلماسی جهادی بود. مجاهدی که بارها گره کور اختلافات بسیار پیچیده گروه‌های عراقی را با درایت خود باز کرد، سیاستمداران عراق می‌توانند ساعت‌ها از جلساتی که بعد از حضور قاسم سلیمانی از بن‌بست خارج شده‌اند، سخن بگویند.این امر در مورد برخی رخدادهای سیاسی چند نقطه دیگر منطقه هم صدق می‌کند که پرداختن به آن در این مجال نمی‌گنجد.

تقریب بین مذاهب و حتی ادیان را هم می‌توان در قالب این دیپلماسی قرار داد، شیعه و سنی‌ها و حتی ایزدی‌ها در عراق، اهل تسنن، دروزی‌ها و علویان سوریه، مسیحیان، دروزی‌ها، اهل تسنن و شیعیان در لبنان، اهل تسنن و زیدی‌ها در یمن و... احترام خاصی را برای این سردار ایرانی داشته و هر یک می‌توانند موارد مختلفی را در این رابطه بازگو کنند.اما در حالی که دوستانش از او با نام حاج قاسم یاد می‌کردند، دشمنانش او را ژنرال سلیمانی می‌خواندند و در هر ضربه‌ای که متحمل می‌شدند به دنبال ردی از وی بودند تا ببینند او این بار چگونه آنها را غافلگیر کرده است.

اگر امریکا در افغانستان به آنچه می‌خواست نرسید، در عراق شکست خورد و اگر اسراییل در جنگ‌های خود با لبنان و غزه همچنان از شکست‌های خود غافلگیر است، اگر داعش و گروه‌های اقماری‌اش دیگر حکومت سرزمینی ندارد و اگر مردم سوریه همچنان کشور خود را یکپارچه می‌بینند و عراقی‌ها آزادانه در کشورشان به زیارت عتبات می‌روند، همگی از دیدگاه دوست و بیش از آن دشمنان یکی از دلایل اصلی‌اش به حاج قاسم بازمی‌گردد.و دست آخر باید گفت اقداماتی که شهید حاج قاسم سلیمانی طی سال‌های حضورش در راس محور مقاومت در سکوت انجام داده بود دیر یا زود بعد از شهادتش علنا دامن آنها را خواهد گرفت.چون قاسم سلیمانی به همان اندازه که برای مردم منطقه امنیت و ثبات آورد برای دشمنان این منطقه نا امنی و دلهره ابدی خواهد داشت.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها