«اعتمادآنلاین» از استمرار مصرف مازوت با وجود همه هشدارها گزارش می‌دهد:

تهرانِ من حراج / نیروگاه‌ها چاره‌ای جز مصرف مازوت ندارند؟

نشانه‌های سوخت مازوت در هوای شهر تهران، به گفته مسئولان، مشهود است و مردم در میان اظهارنظرهای متناقض مسئولان، در کنار کرونا، حالا با آلودگی هوا هم می‌جنگند.

تهرانِ من حراج / نیروگاه‌ها چاره‌ای جز مصرف مازوت ندارند؟
کد خبر: 456314
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۴ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آلودگی هوا امسال به معضلی جدی‌تر از هر سال تبدیل شده است، آن‌قدر که حتی اخبار ویروس کرونا هم این روزها زیر سایه دود و غبار و آلاینده‌ها قرار گرفته است.

مازوت چیست؟

این روزها درباره مازوت زیاد شنیده‌ایم، اما چقدر درباره آن می‌دانیم؟ مازوت یکی از ترکیبات انتهای ستون تقطیر است و به همین دلیل آلوده‌ترین سوخت محسوب می‌شود. این سوخت در خود ترکیبی به اسم گوگرد دارد که هنگام سوختن، ابتدا به صورت گاز و سپس در فرایند اکسیداسیون به سولفیت و سولفات تبدیل می‌شود. اینجاست که این ماده می‌تواند آلاینده و ذرات معلق موجود در هوا را به شدت افزایش دهد.

حالا نشانه‌های آلاینده‌های هوای تهران نشان از مازوت دارد. این را معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته و خبر داده که نشانه‌هایی از مصرف سوخت غیراستاندارد در صنایع و نیروگاه‌های تهران وجود دارد. البته استفاده از سوخت غیراستاندارد علاوه بر گوگرد، سبب تولید آلاینده‌های دیگری از جمله ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون نیز می‌شود.

طی روزهای اخیر آلودگی هوا در تعدادی از کلانشهرهای کشور از جمله تهران، کرج، قم، مشهد، اراک، اصفهان و... شدت گرفته و حتی به وضعیت قرمز رسیده است. هرچند بر اساس مطالعات علمی منابع متحرک مانند خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌ها، ناوگان حمل‌ونقل عمومی و... بیشترین سهم را در آلودگی هوای کلانشهرها دارند، اما امسال نیروگاه‌ها و صنایع نیز به‌ دلیل استفاده از سوخت‌های غیراستاندارد نقش مهمی در آلودگی هوای برخی کلانشهرها ایفا می‌کنند. با این حال در این باره اتفاق نظری در اظهارات مسئولان وجود ندارد.

سازمان حفاظت محیط‌‌زیست: مقصر مازوت است

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، چندی پیش گفته بود که «به دلیل تحریم‌‌ها برخی نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها به سبب پُر بودن انبارها، چاره‌ای برای استفاده از سوخت مازوت ندارند».

امروز نیز مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، اعلام کرد: «طبق آخرین بررسی‌هایی که در ابتدای هفته گذشته از صنایع بزرگ اطراف تهران انجام داده‌ایم، مطلع شدیم که تعدادی از نیروگاه‌های تهران از سوخت مازوت استفاده کرده‌اند.»

شورای شهر تهران: مصرف مازوت قانونی نیست

این موضوع در شورای شهر تهران هم به بحث گذاشته شده و اعضای شورا مدام هشدار می‌دهند. زهرا نژادبهرام که خود از نخستین افرادی بود که معضل مازوت در پایتخت را مطرح کرد در جریان دویست و شصت و یکمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری به سازمان محیط‌زیست گفت: «با توجه به تذکر جدی وزارت بهداشت به وزارت نیرو و صحبت‌های اخیر رئیس سازمان محیط‌زیست مبنی بر مصرف سوخت مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌های اطراف تهران به ویژه فعالیت نیروگاه‌های شهید رجایی قزوین و منتظر قائم در جایگاه نمایندگی مردم از شما می‌خواهم بر اصل وظایف قانونی خود نسبت به جلوگیری از مصرف سوخت مازوت و سوخت‌های مشابه اقدام کنید.»

او ادامه داد: «اولویت کشور سلامت شهروندان است و با توجه به شدت آلایندگی تهران که سهم منابع ثابت به ویژه مصرف سوخت مازوت و گازوئیل را به 60 درصد رسانده است و در شرایطی که مدارس و دانشگاه‌ها به واسطه کرونا تعطیل‌اند و ادارات با 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، ادامه این وضعیت برای شهروندان تهران غیرقابل پذیرش است، لذا از شما می‌خواهم در اسرع وقت نسبت به توقف مصرف سوخت مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌های اطراف شهر تهران مساعدت لازم را مبذول دارید.»

همچنین مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران، با ذکر این نکته که مازوت آلوده‌ترین سوخت فسیلی از نظر دی‌اکسید گوگرد و ذرات معلق است گفت: «مدیریت کاهش آلودگی هوا امروز نیازمند جلسات اضطراری و فوری در سطح دولت و مجلس است، بنابراین به عنوان نماینده مردم تهران از 2 قوه مجریه و مقننه می‌خواهم با تشکیل جلسه فوری و تصمیم به اقدامات عاجل از مرگ‌ومیرهای این روزهای تهران و دیگر شهرها بر اثر آلودگی هوا بکاهند.»

وزارت نفت: نمی‌خواهیم اما چاره‌ای جز مصرف مازوت نداریم

وزارت نفت اما با نظراتی که امروز وزیر این وزارتخانه اظهار کرد، به نوعی ضربه آخر را زد؛ آنجا که زنگنه اعلام کرد راهی برای استفاده نکردن از مازوت وجود ندارد. بیژن نامدار زنگنه در نشست مشترک وزرای نیرو، نفت و کشور، پس از شنیدن نظر استانداران که به صورت تصویری جلسه را دنبال می‌کردند، گفت: «ما مشکلاتی داریم و نمی‌توانیم همه استان‌ها را در بحث مصرف مازوت مستثنی کنیم و در بحث سیمان قرار ما این بود که از زمستان مصرف مازوت داشته باشند و امروز در هیات دولت مصوب می‌کنیم که قیمت نفت کوره معادل گاز مصرفی‌شان شود. در بحث نفتکش‌ها هم نگرانی‌ها حل شد و ما لاستیک‌فروشی و روغن‌فروشی نداریم و تلاش کرده‌ایم در بحث حمل بار به نیروگاه‌ها مشکلی نداشته باشیم. اگر مصرف برق کم شود، مصرف مازوت هم کاهش می‌یابد و همه تجربه‌ها در بحث صرفه‌جویی مصرف گاز با اولویت برق هم اجرا می‌شود.»

زنگنه صراحتاً گفت که چاره‌ای جز استفاده از مازوت وجود ندارد: «ما به هیچ وجه مایل نیستیم که مازوت مصرف شود، اما چاره‌ای نداریم و گازوئیل در حداکثر ممکن تحویل می‌شود و بیش از این امکان ندارد.»

همچنین در این شرایط تعطیلی تهران یکی از گزینه‌هاست. موضوعی که استانداری تهران در کمیته اضطرار آن را مطرح کرد و به ریاست‌جموری پیشنهاد داد، اما هنوز مورد قبول واقع نشده است. حالا وزیر کشور هم می‌گوید تهران همین الان هم تعطیل است. رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، در پاسخ‌ به سوال خبرنگاران درباره پیشنهاد تعطیلی 2روزه تهران بابت آلودگی گفته: «تهران الان هم تقریباً تعطیل است، مدارس تعطیل است و کارکنان با یک‌سوم توان در ادارات حضور دارند. معلوم نیست واقعاً آلودگی هوا را تا کی خواهیم داشت، باید با کمترین هزینه شرایط را مدیریت کنیم.»

تهرانِ آلوده

تهران اما آلوده است. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (14 دی‌ماه) در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد، این در حالی است که میانگین کیفیت هوا طی 24 ساعت گذشته در محدوده ناسالم برای همه بود.

پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حاکی از آن است که وارونگی جوی همراه با انباشت آلاینده‌ها تا صبح امروز (14 دی‌ماه) باعث شده است همزمان با آغاز تردد خودروها، کیفیت هوای تهران در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد. طی روز عدم وزش باد موثر باعث تجمع آلاینده‌ها خواهد شد و کیفیت هوا در وضعیت نامطلوب باقی خواهد ماند.

با تداوم این شرایط جوی تا اواخر وقت پیش‌بینی می‌شود با افزایش ترافیک شامگاهی در بیشتر مناطق پایتخت کیفیت هوا در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد. هرچند با کاهش پایداری جوی در ساعات پایانی امشب (14 دی‌ماه) تا حدودی از غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد.

فشار مازوت و آلودگی هوا بر کرونا

صبح فردا (15 دی‌ماه) با افزایش تردد خودروها پیش‌بینی می‌شود غلظت آلاینده‌ها به ‌ویژه ذرات معلق افزایش پیدا کند و در مناطق پرتردد کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد.

ناپایداری جوی همراه با رشد ابر و گاهی وزش باد در برخی ساعات بعدازظهر تا حدودی باعث پراکندگی آلاینده‌ها خواهد شد. با حاکمیت مجدد پایداری جو و عدم وزش باد موثر تا ساعات پایانی فردا (15 دی‌ماه) بر غلظت آلاینده‌ها افزوده می‌شود و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در مناطق پرتردد دور از انتظار نخواهد بود.

گزارش‌های کنترل کیفیت هوا به خوبی نشان می‌دهد که هوا روز‌به‌روز در حال نامساعد شدن است. تا وقتی بارانی نبارد و بادی نوزد هم اوضاع تغییری نمی‌کند. چه بسا که در هفته‌های اخیر، حتی در روزهایی باران و باد هم بود، اما باز هم کیفیت هوا نامطلوب ماند. در این وضعیت، مسئولان سلامت هم از تاثیر آلودگی هوا بر افزایش آمار مرگ‌ومیر کرونا می‌گویند. مردم مانده‌اند این وسط؛ جایی که همه هشدارها مازوت را مقصر این وضعیت می‌دانند اما از سوی دیگر، مسئولان همین کشور می‌گویند با وجود آگاهی از مضرات این ذره، راهی جز استفاده از آن ندارند. سرنوشت مردم حالا نه به کرونا که به مازوت گره خورده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها