معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی:

اولویت وزارت جهادکشاورزی رفع موانع صادراتی محصول سیب است

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: رفع موانع صادراتی محصول سیب اولویت وزارت جهادکشاورزی است.

اولویت وزارت جهادکشاورزی رفع موانع صادراتی محصول سیب است
کد خبر: 456504
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۵ ۱۲:۱۰:۰۵

اعتمادآنلاین| دکتر محمدمهدی برومندی در سفری یک‌روزه به این استان در نشستی با مهندس اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی بر پیگیری وزارت جهادکشاورزی جهت رفع موانع صادراتی و تسهیل و تسریع در روند صادرات سیب در سال جاری تاکید کرد و گفت: میزان تولید سیب در کشور از 3 میلیون تن به بیش از 4 میلیون و 120 هزار تن رسیده لذا باید به صادرات آن توجه ویژه داشته باشیم.

وی با بیان این که ایران از نظر سطح زیر کشت سیب رتبه سوم و از نظر تولید رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است، افزود: کشورهای عمده صادر کننده سیب به ترتیب چین، لهستان، ایتالیا، آمریکا و شیلی هستند و ایران در زمینه صادرات سیب درختی در جایگاه ششم دنیا قرار دارد.

وی با بیان این که تولید سیب در سال جاری از سال گذشته بیشتر است، تصریح کرد: با جدیت به دنبال تسهیل و تسریع در صادرات این محصول هستیم و فوریت این مساله علاوه بر وزارت جهاد کشاورزی باید برای سایر بخش‌های دولت نیز تبیین شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که عدم صادرات به موقع سیب موجب از بین رفتن بازارهای خارجی این محصول باغبانی خواهد شد، اظهار داشت: باید مشکلات این حوزه از جمله پیمان‌سپاری ارزی، افزایش هزینه حمل ‌و نقل و در نتیجه بالا رفتن هزینه صادرات و رکود در این بخش مورد توجه قرار گرفته و مشکلات متعدد گمرکی و مرزی، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صادرات و کمبود تسهیلات سرمایه در گردش صادرکنندگان نیز باید جدی گرفته شود.

وی با اشاره به این که یکی از مهمترین مشکلات صادرات ایران، بسته‌بندی نامناسب و عدم برندسازی محصولات است، بیان داشت: وضع استانداردهای مناسب برای حفظ بازارهای هدف صادراتی بسیار اهمیت دارد.

برومندی با ابراز امیدواری درباره صادرات محصول سیب، اظهار امیدواری کرد با کمک سایر بخش‌های دولت، بازرگانان و صادر کنندگان این محصول بتوانیم موانع صادراتی را از پیش رو برداریم و شاهد جهشی در صادرات این محصول باشیم.

آذربایجان شرقی رتبه دوم کشوری در تولید سیب

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ‌شرقی نیز در این نشست با بیان این که این استان از لحاظ سطح زیرکشت و تولید سیب رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است، گفت: میزان تولید سیب درختی استان در سال جاری بیش از 670 هزار تن است که از این میزان 67 هزار تن سیب تابستانه و ارقام محلی و 600 هزار تن سیب پائیزه است که از سیب‌های تولیدی استان 320 هزار تن درجه یک و ممتاز، 210 هزار تن درجه 2 و 70 هزار تن درجه سه و صنعتی می‌باشد.

مهندس اکبر فتحی با بیان این که 38 درصد سیب تولیدی استان آذربایجان شرقی رقم گلدن ، 60 درصد رقم رد و 2 درصد به سایر ارقام اختصاص دارد، ادامه داد: بیشتر ارقام باغ‌های سیب از نوع رقم رد و گلدن است و با توجه به شرایط اقلیمی، سیب تولیدی آذربایجان شرقی از مرغوبیت و خاصیت انبارداری بالا برخودار بوده و دارای مزیت صادراتی و ارزآوری است.

وی اظهار داشت: شهرستان مراغه با تولید بیش از 217 هزار تن سیب مقام اول آذربایجان شرقی و شهرستانهای میانه با 126 هزار تن و اهر با 85 هزار تن به ترتیب مقام دوم و سوم را دارند.

فتحی با اشاره به این که سیب مصرفی استان سالانه در حدود 95 تا 100 هزار تن است، افزود: بیشترین میزان سیب ذخیره شده در سردخانه‌های کشور در سال جاری متعلق به استان‌های آذربایجان غربی با حدود 750 هزار تن و آذربایجان شرقی با 320 هزار تن است.

وی با بیان این که امسال، سال خوبی برای تولید سیب در کشور و استان آذربایجان شرقی بوده است، ابراز امیدواری کرد؛ امسال علاوه بر تامین نیاز داخلی با حمایت های لازم، صادرات این محصول نیز رونق یابد.

گفتنی است؛ تولید کل میوه‌های دانه‌دار در سال 99 براساس گزارش‌های استان‌ها حدود 4 میلیون و 466 هزار تن است که 4 میلیون و 120 هزار تن آن مربوط به سیب بوده که برآورد ذخیره سیب امسال حدود یک میلیون و 300 هزار تن است که 3 درصد بیشتر از میزان ذخیره سال گذشته برآورد می شود. بخشی از سیب های ذخیره شده کشور صادر می شود، که سال گذشته حدود 740 هزار تن از سیب های ذخیره شده صادر شد سطح باغات سیب کشور بر اساس آمار سال 98 حدود 251 هزار هکتار بوده و نزدیک به 230 هزار هکتار از این سطح، باغات بارور هستند. کمتر از 10 رقم مرغوب سیب در باغات ایران کشت شده اند که رقم اصلی سیب در باغات کشور، رد دلیشز و گلدن دلیشز هستند این دو رقم در 85 درصد باغات سیب کشور کشت شده اند آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و اردبیل از استان های قطب تولید سیب در کشور به شمار می‌روند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها