تغییر رای در پرونده «دختر آبادانی» / صدور کیفرخواست برای «نگهبان»

بنابر آخرین توضیحاتی که پاک‌نیا به «اعتماد» داده، وکلای پرونده روز گذشته متوجه ثبت مجدد پرونده در دادسرای آبادان شده و با پیگیری‌های صورت گرفته به افروز هندیانی اعلام شده که کارمند شعبه اشتباه کرده و دادستانی با قرار منع تعقیب مخالفت کرده است. بر همین اساس رای جدیدی صادر و برای پرسنل حراست هم کیفرخواست صادر شده است.

تغییر رای در پرونده «دختر آبادانی» / صدور کیفرخواست برای «نگهبان»
کد خبر: 456614
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ۰۸:۱۵:۲۶

اعتمادآنلاین| انتشار ویدیو در فضای مجازی، واکنش گسترده افکار عمومی، ورود صداوسیما به ماجرا و پخش اعتراف از «دختر آبادانی» و مصاحبه با پدر دختر و خانواده یکی از مدیران شرکت نفت، بازداشت مامور نگهبان بابت اقدامات غیراخلاقی او، گمانه‌زنی درباره علت مراجعه دختر آبادانی به منزل مدیر شرکت نفتی، شکایت و آزادی طرفین ماجرا با قرار کفالت (دختر آبادانی و اعضای خانواده مدیر شرکت نفتی که اقدام به ضرب و شتم دختر آبادان کرده بودند)، انتخاب بابک پاک‌نیا و افروز هندیانی به عنوان وکیل از سوی «بهار چشم‌براه» که به «دختر آبادانی» معروف شد، تشکیل پرونده در شعبه 7 دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب آبادان، صدور قرار جلب برای «بهار چشم‌براه» و 2 نفر از اعضای خانواده مدیر شرکت نفتی و منع تعقیب مامور نگهبان و حالا در آخرین تحول، صدور دوباره کیفرخواست برای مامور نگهبان. این خلاصه‌ای است از آنچه از یکم آبان‌ماه در پرونده‌ای معروف به «دختر آبادانی» گذشته است.

پرونده‌ای که نقطه شروعش، انتشار ویدیویی از بخشی از ماجرا در فضای مجازی بود؛ تصاویری که دختری را نشان می‌داد که گوشه‌ بلواری کف خیابان افتاده، سر و صورتش خونی است، گیسوانش را زنی میانسال به چنگ گرفته و می‌کشد، دستانش را مردی فشار می‌دهد و روی بدنش زنی دیگر نشسته است. در این میان مامور نگهبانی هم هست که وارد ماجرا می‌شود، در میانه ضربه‌هایی که یکی از زنان به سر و صورت خونین دختر آبادانی می‌کوبد، با دست، با کفِ کفش و فشار باتوم به بدن او، مرتکب رفتاری عجیب و خشن می‌شود. تمام آنچه می‌توان از ویدیو فهمید، علاوه بر کتک خوردن دختر و آزاری که مرد نگهبان به او روا می‌دارد، توضیحاتی است که یکی از زنان با داد و فریاد به زبان آورده؛ دختر وارد خانه‌شان شده و آنها را تهدید کرده و آنها او را کتک زده و در جوی روبروی خانه انداخته و پس از تماس با پلیس 110، منتظرند تا ماموران قانون از راه برسند و حین انتظار، خود دست به کار مجازات دختر شده‌اند، آن ‌هم به ‌نحوی خشونت‌آمیز! تصاویر ویدیویی اگر چه اطلاعات چندانی در اختیار مخاطب نمی‌گذاشت اما کاربری که آن را در فضای مجازی منتشر کرد و البته از روزنامه‌نگاران جنوب کشور است، در توضیحاتی آورد که ماجرا در آبادان، میان یک دختر آبادانی و مدیری در این شهر روی داده و آن 3 نفر دیگری که در ویدیو دیده می‌شوند و این بلا را بر سر دختر آورده‌اند، اعضای خانواده مدیرند و نگهبان هم کارمند حراست پالایشگاه آبادان. همین توضیحات باعث شد که ماجرای «بهار چشم‌براه» با هشتگ «دختر آبادان» در فضای مجازی، مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و علاوه بر اعتراض به رفتار خانواده مدیر، عملکرد عجیب کارمند حراست را نیز با اعتراضی جدی، مورد انتقاد قرار دهند. چند روز پس از انتشار این ویدیو همچنان افکار عمومی پیگیر ماجرای پیش آمده بود و اظهارنظر مسوولان مختلفی که حالا با انتشار ویدیو نسبت به واقعه واکنش نشان داده بودند، این خبر را در صدر اخبار مهم روز کشور نگه می‌داشت. اقدام مسبوق به سابقه صداوسیما که سراغ دختر آبادانی رفته بود و ویدیویی از او منتشر کرد و بعد هم به خانه مدیر شرکت نفت رفت و در رفتاری عجیب به بازسازی صحنه حادثه پرداخت، مزید برعلت شد تا افکار عمومی بیش از پیش به این ماجرا واکنش نشان دهند. این حادثه هم اما مانند بسیاری از حوادث دیگر زیر سیل عظیم اخباری که هر روزه منتشر می‌شوند، کمرنگ شد.

حدود یک ماه بعد از این اتفاق اما روزنامه اعتماد در پیگیری آنچه در این پرونده گذشته، مصاحبه‌ای با بابک پاک‌نیا، وکیل دختر آبادانی انجام داد تا افکار عمومی را در جریان جزییاتی از روند رسیدگی به آن قرار دهد. بر اساس آنچه پاک‌نیا در آن مصاحبه که 29 آبان در «اعتماد» منتشر شد، گفته بود قاضی شعبه هفتم دادسرای انقلاب و عمومی آبادان عوض شده بود و قاضی جدید هنوز پرونده را مطالعه نکرده بود و قرار بود پس از مطالعه پرونده جلسه رسیدگی را با حضور وکلا برگزار شود. اما در شرایطی که هنوز وکلای «بهار چشم‌براه» منتظر برگزاری جلسه رسیدگی بودند، روند ماجرا بار دیگر تغییر کرد.


چنانچه بابک پاک‌نیا در گفت‌وگوی روز یکشنبه خود با «اعتماد» خبر داده بود، به‌رغم اینکه وکلا درخواست جلسه رسیدگی و مواجهه حضوری کارکنان حراست و اصحاب پرونده و همچنین بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته را در حضور وکلا مطرح کرده بودند اما بدون اینکه جلسه رسیدگی تشکیل شده یا مواجهه حضوری انجام شود، «بهاره چشم‌براه» را صرفا به استناد ویدیو و گزارش مرجع انتظامی، مجرم تشخیص داده و قرار جلب به دادرسی برای او صادر شد. به‌گفته این وکیل دادگستری، برای مامور حراستی که به ‌دلیل آزار جسمی چشم‌براه تحت تعقیب قرار داشته هم به دلیل فقدان دلیل قرار منع تعقیب صادر شد. اگر چه پاک‌نیا تاکید کرده بود که به این منع تعقیب اعتراض خواهد کرد اما در حالی که چند ساعتی از انتشار خبر منع تعقیب نگهبان در «اعتماد» و برخی رسانه‌ها و واکنش افکار عمومی به آن می‌گذشت، دادستانی به وکلا، از تغییر رای صادره برای پرسنل حراست خبر داده است. بنابر آخرین توضیحاتی که پاک‌نیا به «اعتماد» داده، وکلای پرونده روز گذشته متوجه ثبت مجدد پرونده در دادسرای آبادان شده و با پیگیری‌های صورت گرفته به افروز هندیانی اعلام شده که کارمند شعبه اشتباه کرده و دادستانی با قرار منع تعقیب مخالفت کرده است. بر همین اساس رای جدیدی صادر و برای پرسنل حراست هم کیفرخواست صادر شده است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها