اثر تولید رمز ارز معادل مصرف برق سالانه ۲۴ خانوارو افزایش مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و آلودگی هوای بیشتر است

مزارع بیت‌کوین مقصر جدید آلودگی

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به اینکه، مراکز غیرقانونی استخراج رمزارز، سبب تخریب شبکه برق و مصرف بیش از اندازه برق هستند افزود: افرادی که این مراکز غیرقانونی را معرفی کنند تا 20 میلیون تومان جایزه دریافت خواهند کرد. ضمن اینکه این‌کار از طریق سایت و سامانه 121 امکان‌پذیر است و البته نام این افراد محرمانه خواهد ماند.

مزارع بیت‌کوین مقصر جدید آلودگی
کد خبر: 456729
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ۱۲:۳۲:۳۵

اعتمادآنلاین| مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به اینکه، مراکز غیرقانونی استخراج رمزارز، سبب تخریب شبکه برق و مصرف بیش از اندازه برق هستند افزود: افرادی که این مراکز غیرقانونی را معرفی کنند تا 20 میلیون تومان جایزه دریافت خواهند کرد. ضمن اینکه این‌کار از طریق سایت و سامانه 121 امکان‌پذیر است و البته نام این افراد محرمانه خواهد ماند.وی با بیان اینکه امسال شرایط سختی در تامین برق کشور وجود دارد، افزود: صنایعی که بیش از دیماند خریداری شده برق مصرف کنند، ابتدا تذکر دریافت می‌کنند و درصورت تکرار، جریمه و برقشان قطع خواهد شد. در حال حاضر مصرف برق کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته, 4.5 درصد افزایش یافته که بخش عمده آن در بخش صنایع و بخشی نیز در حوزه خانگی و تجاری بوده است.سخنگوی صنعت برق گفت: در بخش اداری نیز کنترل‌هایی از سوی مشترکان برق و گاز انجام می‌شود و اداراتی که پس از پایان کار، دستگاه‌های گرمایشی را خاموش نکرده باشند ابتدا تذکر دریافت کرده و در صورت تکرار مدیر مربوطه باید پاسخگو باشد.

اثر استخراج رمز ارز بر مصرف برق و آلودگی هوا

مردم باید توجه داشته باشند که تولید هر بیت کوین مساوی مصرف برق سالانه 24 خانوار است و 35 میلیون تومان پول برق همراه با یارانه دولتی مصرف می‌کند و از همه بدتر باعث فشار به نیروگاه‌ها و مصرف مازوت بیشتر و آلودگی شدید در شهرها در این شرایط می‌شود که نفس کشیدن نیز سخت شده است. یارانه هر کیلووات برق 5000 ریال است یعنی تولید یک واحد بیت‌کوین حدود 350 میلیون ریال با یارانه دولتی هزینه می‌برد یا حدود 2700 دلار هزینه دارد که اگر این نرخ با برق قیمت جهانی محاسبه شود بیش از 10هزار دلار خواهد بود. به عبارت دیگر، تولید هر سکه بیت‌کوین اگرچه 33 هزار دلار قیمت دارد اما هزینه سنگینی برای شبکه برق ایران و مردم ایران و آلودگی هوا محسوب می‌شود و به اندازه مصرف برق سالانه 24 خانوار در ایران است مردم باید توجه داشته باشند که استخراج رمز ارز به این سادگی نیست و با وضعیت فعلی روزها طول می‌کشد که اندک اندک رمز ارز در روزهای متمادی استخراج شود و پولی نصیب افراد شود و یا خوش شانس باشند و پس از ماه‌ها به پولی برسند.

واقعیت این است که با توجه به استهلاک کامپیوتر و وسایل برقی گران امروز جامعه ما، باید وقت و کار زیادی از کامپیوتر خود صرف کنید تا شاید یک‌هزارم و یک‌صدم بیت کوین در کیف پول شما جمع شود و خرج کنید. در نتیجه اگر هزینه برق مصرفی، آلودگی هوای شهر و خانواده‌ها، هزینه استهلاک کامپیوتر را جمع کنید عملا هزینه‌ای بیشتر از صرف استخراج رمز ارز خواهید داشت. لذا بهتر است که حداقل در این هوای آلوده، به فکر خانواده و هم میهنان خود باشید و این هوای خفه‌کننده را به دیگران هدیه نکنید.موضوع استخراج رمز ارز در ایران در سال‌های اخیر و باتوجه به نرخ پایین قیمت برق در ایران به یکی از مشکلات کشور تبدیل شده و مصرف برق در برخی مناطق کشور را افزایش داده است.

برخی افراد سوله‌ها و ساختمان‌های مختلفی را که برق سه فاز و برق‌های صنعتی داشته‌اند، به جای استفاده در تولید صنعتی، عملا در بخش استخراج رمز ارز به کار گرفته‌اند و با احداث دستگاه‌ها و کامپیوترهای بزرگ وکوچک، نصب فن‌های تهویه هوا و دستگاه‌های خنک‌کننده، به صورت شبانه روز تلاش کرده‌اند که رمز ارز استخراج کنند و از قیمت بالای بیت کوین و سایر رمزارزها که در روزهای اخیر قیمت آن به 33 هزار دلار افزایش یافته بهره ببرند.موضوع تنها به استفاده از برق صنعتی و رشد مصرف برق در بخش صنعت و برق‌های فشار قوی و سه فاز محدود نشده و حتی کامپیوترهای خانگی، کامپیوترها در محل کار نیز به صورت شبانه روز در حال استخراج رمز ارز و مصرف برق است.

حتی در هفته‌های اخیر شبکه‌های هرمی نیز شکل گرفته و عده‌ای در تماس با دوستان و آشنایان اعلام کرده‌اند که می‌توانید از شبکه‌های هرمی استفاده کنید و بدون پرداخت پول و تنها با مصرف برق و روشن کردن کامیپوتر و راه‌اندازی نرم افزارهایی، مشغول استخراج رمز ارز شوید. در این روش هر چه زیر مجموعه افراد نیز به شکل هرمی گسترش یابد، از محل تولید رمز ارز آنها نیز عایدی نصیب بالادست‌ها می‌شود و ثروت بادآورده‌ای نصیب شبکه‌های هرمی می‌کند.این روش قبلا در فروش سکه طلا و الماس مشهور به گلد کوئست و کیمبرلی تجربه شده بود و هزاران مال باخته و ناراضی را به همراه داشت. اما در روش فعلی استخراج رمز ارز و بیت کوین 33 هزاردلاری باعث وسوسه بسیاری شده است که نتیجه آن افزایش مصرف برق کشور حتی در فصل زمستان است.

هنوز تابستان نیامده، شاهد رشد بالای مصرف برق نسبت به سال قبل هستیم در حالی که نیروگاه‌های کشور به دلیل مشکلات تحریم، فروش نفت و فرآورده‌ها و درنتیجه مصرف مازوت در نیروگاه‌ها، اکنون با مشکلات بسیار آلودگی هوا در تهران و شهرهای دیگر مواجه شده است. مردم باید توجه داشته باشند که مصرف بیشتر برق و روشن ماندن بیهوده یک لامپ، عملا به معنای کار کردن بیهوده نیروگاه‌های بیشتر و مصرف مازوت بیشتر و در نتیجه آلودگی هوای بیشتر است. هر چه برق بیشتر مصرف کنید به معنای فشار بر شبکه برق کشور و افزایش مصرف سوخت و مازوت و آلودگی بیشتر برای تولید بیشتر برق است.لذا باید توجه داشته باشیم کسانی که برای منافع خود رمز ارز استخراج می‌کنند یا مصرف بالای برق دارند و چراغ روشن می‌گذارند و یا وسایل گرمازای برقی در این فصل استفاده می‌کنند، عملا در حال افزایش مصرف مازوت و آلودگی هوا برای هم‌میهنان و خانواده خود هستند و سردرد و تنگی نفس و مشکلات بیشتر آلودگی هوا را برای مردم ایجاد می‌کنند.هر چند که مسوولان نیز در کنار مردم و مصرف کنندگان برق باید فکری برای آلودگی هوا کنند و سوخت گاز و تمیزتری را برای نیروگاه‌ها به کار بگیرند تا مازوت کمتری استفاده شود و آلودگی هوا کنترل شود. اما مردم نیز باید در این شرایط به خود وخانواده‌ها کمک کنند و اگر ضرورتی برای روشن ماندن برق ندارند، سعی در صرفه‌جویی داشته باشند.

استخراج هر بیت‌کوین چقدر برق مصرف می‌کند؟

تولید هر بیت کوین معادل مصرف سالانه 24 خانه در تهران برق مصرف می‌کند یا معادل مصرف برق یک خانه در تهران به مدت 24 سال. یارانه هر کیلووات برق 5000 ریال است یعنی تولید یک واحد بیت‌کوین حدود 350 میلیون ریال با یارانه دولتی هزینه می‌برد یا حدود 2700 دلار هزینه دارد که اگر این نرخ با برق قیمت جهانی محاسبه شود بیش از 10 هزار دلار خواهد بود. به عبارت دیگر، تولید هر سکه بیت کوین اگرچه 33 هزار دلار قیمت دارد اما هزینه سنگینی برای شبکه برق ایران و مردم ایران و آلودگی هوا محسوب می‌شود و به اندازه مصرف برق سالانه 24 خانوار در ایران است.

به گزارش بلومبرگ، روندی که برای ایجاد واحدهای ارز مجازی بیت‌کوین استفاده می‌شود، آنقدر برق مصرف می‌کند که باعث افزایش مصرف برق ایرانی‌ها شده و فشاری بی‌سابقه بر شبکه‌های برق گذاشته است و مقامات را مجبور کرده عرضه برق به این اصطلاح مزارع تولید ارز دیجیتال را کاهش دهند.همایون حائری، معاون وزیر برق و انرژی وزارت نیروی ایران گفت معدنکاران بیت کوین در ایران از نرخ برق یارانه‌‌ای بهره می‌برند و حتی از مساجد هم که برق را رایگان می‌گیرند سوءاستفاده می‌کنند .مصرف برق کشور در یک ماه خرداد سال 98 بیش از 7 درصد افزایش یافته است.وزارت نیروی ایران قصد دارد تعرفه‌ای خاص برای استخراج کنندگان بیت کوین وضع کند تا هزینه تولید آن کاهش یابد و فشار بر شبکه‌های برق کم شود. برق بسیاری مزارع تولید ارز دیجیتال در سراسر کشور قطع شده و دستگاه‌های استخراج بیت کوین توسط مقامات مصادره شده‌اند .ایرانی‌ها برای دور زدن تحریم‌های امریکا به ارزهای مجازی روی آورده‌اند. این تحریم‌ها دسترسی آنها را به ارز کم کرده است. بانک مرکزی ایران استفاده از ارزهای مجازی را در معاملات سال گذشته منع کرد و اعلام کرد نگران پولشویی و جرایم مالی است.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها