کد خبر: 456738
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ۱۲:۵۸:۳۸
| |

وزیر جهاد کشاورزی:

جرای طرح ملی احیای مرغ سلامت در کشور با جدیت پیگیری می شود

خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی گفت: اجرای طرح ملی احیای مرغ سلامت در کشور با جدیت پیگیری می شود و این وزارتخانه، تمام تلاش خود را برای تامین بسته‌های حمایتی، تشویقی و ترویجی این صنعت به کار بسته است.

جرای طرح ملی احیای مرغ سلامت در کشور با جدیت پیگیری می شود
کد خبر: 456738
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ۱۲:۵۸:۳۸

اعتمادآنلاین| "کاظم خاوازی" بامداد سه شنبه در دیدار چهره به چهره با کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی آذربایجان غربی افزود: با توجه به وجود مجتمع مرغ سلامت در کشور و توانمندی‌های ژنتیکی بالقوه و مناسب و نیز دستور ویژه مقام معظم رهبری در خصوص احیای این نوع مرغ و توجه تمام مسوولان عالی رتبه کشور، در بودجه 1400 نیز تسهیلات حمایتی و تشویقی خوبی برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون مشکلی در تامین نهاده های واحدهای تخم گذار، گوشتی و مرغ اجداد در کشور وجود ندارد، اضافه کرد: ذخیره کافی در انبارها برای تامین نهاده های بخش کشاورزی وجود داشته و مشکلی در تامین نهاده ها در بخش طیور وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به استقبال خوب کشاورزان از کشاورز کارت برای خرید نهاده‌ها ادامه داد : باید به کشاورزان اطلاع رسانی لازم در خصوص مزایای کشاورز کارت انجام گیرد تا اکثریت کشاورزان بتوانند از آن بهره مند شوند.

در ادامه کشاورزان حاضر در جلسه، مواردی از قبیل موانع صادراتی سیب درختی ، عدم تامین به موقع سوخت ماشین آلات کشاورزی، راه اندازی شبکه کشاورزی، تقویت زنجیره های تولید طیور و حمایت از توسعه مرغ سلامت و همچنین مشکل اخذ تسهیلات اعتباری بانکی را مطرح کردند.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه راهکارها و پیشنهادات لازم را برای حل این مشکلات ارائه کرد.

وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی در قالب یک سفر کاری 2 روزه روز دوشنبه وارد استان آذربایجان غربی شدند. حضور معاونان وی در شهرهای استان از صبح امروز دوشنبه مشهود بوده و جلسات متعددی در راستای بررسی مشکلات بخش کشاورزی و صادرات محصولات و نیز بررسی منابع آبی و خاکی استان انجام شده است.

در مدت زمان حضور وی در این استان بیش از 130 طرح کشاورزی نیز به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری می رسد.

طبق اظهارات کارشناسان حوزه طیور، مرغ سلامت در راس هرم تولید گوشت مرغ قرار دارد و اهمیت لاین در امنیت غذایی به حدی است که اطلاعات آن به صورت کاملا محرمانه محافظت می‌شود.

معدود کشورهایی چون آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، برزیل، هلند و ایران در دنیا به این دانش و فن آوری در زمینه مرغ لاین یا همان مرغ استاندارد جهانی دسترسی دارند که در نتیجه آن بازارهای صادراتی جهان را تسخیر کرده‌اند.

براساس گفته های کارشناسان جهاد کشاورزی در دهه 1380 روزهای اوج برای تولید نژاد ایرانی مرغ لاین در مرغداری کشور بود اما بعد از آن به علت عدم توجه مسوولان، نژاد آن مهجور افتاد و مرغداران آن را از چرخه تولید خارج کردند.

در سال‌جاری با تاکید رهبر معظم انقلاب بر رونق تولید و استفاده از دانش های فنی بومی دوباره احیای مرغ سلامت در کشور آغاز شد که مرغداران آذربایجان‌غربی پیشتاز تحقق مطالبات رهبری شدند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها