نیویرک تایمز:

‌پنس به ترامپ گفته که نمی‌تواند مانع از تایید پیروزی بایدن در کنگره شود

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا گزارش کرد، مایک پنس به دونالد ترامپ اطلاع داده اختیار به چالش کشیدن نتایج انتخابات 2020 را به رغم تلاشهای رئیس جمهور برای اعتراض به پیروزی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب در آن ندارد.

‌پنس به ترامپ گفته که نمی‌تواند مانع از تایید پیروزی بایدن در کنگره شود
کد خبر: 456871
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۷ ۰۹:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش کرد، مایک پنس، معاون دونالد ترامپ روز سه شنبه به رئیس جمهور آمریکا در جریان ناهار هفتگی آنها گفته قدرت اینکه جلوی تایید نتایج کالج الکترال از سوی کنگره را بگیرد، ندارد.

گزارش شده که این نشست ساعاتی بعد از آنکه ترامپ در توئیتر به غلط ادعا کرد که معاون رئیس جمهور قدرت رد الکتورهایی که متقلبانه انتخاب شده‌اند را دارد انجام شده است. ترامپ شب قبل از آن در تجمعی در جورجیا گفته بود که امیدوار است پنس در جریان نشست امروز چهارشنبه برای تایید پیروزی بایدن در کالج الکترال "به کمک ما بیاید".

به گزارش پایگاه هیل، ترامپ سه شنبه در بیانیه این گزارش نیویورک تایمز را تکذیب کرده و آن را "اخبار جعلی" خواند و گفت که پنس هرگز این اظهارات را مطرح نکرده است.

ترامپ گفت: "معاون رئیس جمهور و من توافق کامل داریم که معاون رئیس جمهور قدرت اقدام را دارد".

ترامپ ادامه داد: "انتخابات سوم نوامبر در ایالتهای مورد رقابت مفسدانه بود و به ویژه مطابق با قانون اساسی نبوده و آنها برای آن تغییراتی در ابعاد گسترده در قوانین و قواعد انتخاباتی آنگونه که قضات و سیاسمتداران محلی دیکته کردند، نه قانونگذاران ایالاتی، اعمال کردند. این به این معنی است که آن غیرقانونی بوده است."

ترامپ اظهار کرد، پنس "چندین گزینه" شامل باطل کردن نتایج یا بازگرداندن آنها به ایالات را دارد.

این در حالی است که به رغم این بیانیه ترامپ، نقش پنس در طول نشست مشترک کنگره طی امروز ششم ژانویه طبق قانون اساسی عمدتا تشریفاتی است.

با این حال انتظار می‌رود که در این نشست تایید نتایج، دست 13 سناتور جمهوریخواه و بیش از 100 نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان به نتایج اعتراض کرده و ساعتها مناظره و یک رای گیری رسمی را موجب شوند.

همچنین به رغم این بیانیه ترامپ مشخص نیست که پنس با ترامپ موافق است یا خیر.

مایک پنس به صورت علنی متعهد به مداخله نشده و کارکنانش نیز گفته‌اند او از حق قانونگذاران برای مطرح کردن اعتراضات و بحث درباره آنها حمایت می‌کند.

نزدیکان این معاون رئیس جمهور آمریکا گفته‌اند که انتظار ندارند او خارج از چارچوب قانون اساسی عمل کند.

مارک شورت، رئیس دفتر پنس در بیانیه‌ای گفت: "پنس، معاون رئیس جمهور در نگرانی‌های میلیونها آمریکایی درباره تقلب و بی نظمی‌ها در انتخابات گذشته شریک است. معاون رئیس جمهور از تلاشهای نمایندگان مجلس نمایندگان و سنا برای استفاده از اختیاری که بر طبق قانون برای طرح اعتراض و ارائه مدارک در مقابل کنگره و مردم آمریکا در ششم ژانویه دارند، استقبال می‌کند."

ترامپ گفت: "معاون رئیس جمهور چند گزینه بر طبق قانون اساسی آمریکا دارد. او می‌تواند نتایج را باطل کرده یا آنها را برای تغییر و تایید به ایالات بازگرداند. او همچنین می‌تواند نتایج غیرقانونی و مفسدانه را باطل کند و آنها را در راستای جدول یک رای برای یک ایالت به نزد مجلس نمایندگان بفرستد".

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها