حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم:

طرح اقدام متقابل مجلس دشمنان ایران را بیشتر می‌کند / این طرح مغایر با منافع ملی است

نماینده ادوار مجلس طرح اقدام متقابل مجلس در مقابل ترور شهید سلیمانی را مغایر با منافع ملی خواند و گفت: چنین طرح‌هایی بدون اینکه اثر عملی جدی داشته باشد، دشمنان ایران را بیشتر می‌کند و درست در زمانی که ترامپیسم از بین رفته و امید به احیای دیپلماسی را از بین می‌برد.

طرح اقدام متقابل مجلس دشمنان ایران را بیشتر می‌کند / این طرح مغایر با منافع ملی است
کد خبر: 456877
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۷ ۰۹:۱۱:۴۹

اعتمادآنلاین| حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم درباره طرح اقدام متقابل ایران در مقابل ترور شهید سلیمانی که به امضای 64 نماینده مجلس رسیده است، گفت: مجلس حق قانون گذاری دارد، اما مسائل کلان سیاست خارجی کشور در حوزه اختیارات عالی شورای امنیت ملی است به نظر می‌رسد غیبت این شورا در سیاست خارجی کشور مشهود است.

رییس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: بخش اعظم تنش‌های تاریخ سیاست خارجی ایران ناشی از گفتارها و موضع‌گیری‌هایی است‌ که عملی نشدند، اما اثر منفی آنها بر منافع ملی برای مردم کاملا محسوس بوده است.

وی با یادآوری موضع گیری‌های احمدی‌نژاد درباره هولوکاست و اثرات آن در روابط خارجی ایران گفت: مواضع رییس جمهور سابق در سیاست خارجی در آن مقطع هیچ گونه اثر عملی نداشت و در قضیه مطرح کردن «هولوکاست» نوعی اغراق صورت گرفت اگرچه موجودیت رژیم صهیونیست غیرقابل دفاع است اما اتخاذ چنین مواضعی باعث افزایش دشمنان ایران شد.

این فعال سیاسی تصریح کرد: زمانی احمدی نژاد محو اسراییل را مطرح کرد که جمهوری اسلامی برای حل مساله فلسطین برگزاری رفراندوم در سرزمین اشغالی را مطرح کرده بود و این طرح در آذر 1376 در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی در تهران مطرح و بعدا در سازمان ملل ثبت شد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه طرح برگزاری رفراندوم برای فلسطین اشغالی یک طرح دموکراتیک و مترقی است، گفت: البته با برگزاری رفراندوم هم محو موجودیت اسراییل در قالب دیپلماسی با رای فلسطینی‌های اصیل اعم از مسلمان و یهودی محقق می‌شود و آنان سرنوشت خود را تعیین می‌کنند.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان داشت: زمانی که شعار محو اسراییل از سوی احمدی‌نژاد مطرح شد، همزمان شاهد بودیم که ادعاها و اتهامات هسته‌ای علیه ایران مطرح شد. مبنای این اتهام زنی‌ها به ایران این بود که ایران با بمب دنبال محو اسرائیل است در حالی که ایران ایده برگزاری رفراندوم را داده بود.

وی افزود: ملت ایران تاوان چنین موضع‌گیری‌های را در سیاست خارجی را پرداخت کرده است چه بسیار افرادی که هیچ مسئولیتی نداشته‌اند اما دشمنان از مصاحبه‌هاو اظهار نظرهای آنها سوء استفاده کردند.

نماینده پیشین مجلس گفت: در طرح جدیدی که از سوی نمایندگان مطرح شده است، چند تابو به تابوهای متعدد سیاست خارجی ایران اضافه شده است که با واقعیت‌ها همخوانی ندارند و خلاف منافع ملی هستند.

وی چنین طرح‌هایی را غیرقابل دفاع عنوان کرد و افزود: درست در شرایطی که دنیا به دیپلماسی روی آورده است، عده‌ای در ایران جهت مخالف با دیپلماسی حرکت می‌کنند. طرح الزام دولت به نابودی رژیم صهیونیستی و مسائلی مانند الزام دولت به تامین منابع مالی گروه‌هایی در خارج از کشور در چنین شرایطی مورد سوء استفاده دشمنان ما قرار می‌گیرد.

فلاحت پیشه یادآور شد: زمانی که رهبر انقلاب نابودی اسراییل را مطرح کردند، بر این اساس بود که موجودیت رژیم نامشروع صهیونیستی با این ظلم‌ها از بین می‌رود و20سال آینده را نخواهد دید و اینگونه نیست که دولت موظف شود در قالب یک جنگ موجودیت اسرائیل را از بین ببرد.

این فعال سیاسی با اشاره به مواد این طرح تاکید کرد: در شرایطی که مردم ایران با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه هستند طرح این موضوع که تامین منابع مالی گروهای خارج از کشور در اولویت دولت قرار بگیرد، منجر به نارضایتی مردم می‌شود. مردم ایران حق دارند حل مشکلاتشان در اولویت قرار گیرد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه غیبت شورای عالی امنیت ملی در چنین موضوعاتی به ضرر منافع ملی است، گفت: اتخاذ چنین مواضعی به هر بهانه‌ای آن هم بدون اینکه اثر عملی جدی داشته باشد، دشمنان ایران را بیشتر می‌کند و درست در زمانی که ترامپیسم از بین رفته امید به احیای دیپلماسی را از بین می‌برد.

وی با یادآوری پیش بینی خود از پایان ترامپ و ترامپیسم در حدود یک سال قبل اظهار کرد: باید در تله ای نیفتیم که ترامپ برای ما ایجاد کرده است. الان دوره ترامپ پایان یافته است و باید با موضع گیری‌هایی که عملاً دست بیگانگان را برای دشمنی با ما باز می‌کند، ‌مقابله شود.

فلاحت پیشه اضافه کرد: دنیا به برجام روی خوش نشان خواهد داد، اما چنین مواضعی باعث می‌شود که ایران یک تهدید برای منطقه محسوب شود و دشمنان ما این طرح‌ها ‌از این طرح‌ها برای اتهام زنی به کشور استفاده می‌کنند و اتفاقا از چنین طرح‌هایی استقبال می‌کنند.

این فعال سیاسی گفت: این طرح ممکن است تصویب نشود، اما حتی مطرح کردن این موضوعاتی بهانه را به دست مثلث ضد ایرانی مرتجعان، صهیونیست‌ها و ترامپیست‌ها می‌دهد و امیدوارم جلوی این طرح گرفته شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها