کد خبر: 456991
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۸ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

واکسن کوو ایران برکت در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت واکسن ایرانی کرونا صاحب یک اسم شد، اما هنوز خبری از تاثیر یا تایید آن نیست.

واکسن کوو ایران برکت در هفته‌ای که گذشت
کد خبر: 456991
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۸ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حالا که آمار مرگ‌ومیر کرونا در کشور اندکی تقلیل یافته و مسئولان وزارت بهداشت هم از رضایت خود نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور خبر داده‌اند، هشتگ #واکسن_بخرید هم که به عنوان مطالبه‌ای از سوی مردم در شبکه‌های اجتماعی راه افتاده بود ساکت شد.

با وجود این، در شرایطی که بخش زیادی از مردم جهان یکی از واکسن‌های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت را تزریق کرده‌اند، هنوز یک عدد از آن واکسن‌ها حتی به ایران نرسیده است. حتی از واکسن‌هایی که گفته شده بود توسط یک خیر برای ایران خریداری شده هم خبری نیست.

اولین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام «کُوو ایران برکت» روز سه‌شنبه 9 (نهم دی‌ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری روی داوطلبان انجام شد.

واکسن ایرانی یا آب مقطر؟

این تنها واکسن استفاده‌شده در ایران بود. واکسنی که از روز نخست با حواشی زیادی روبه‌رو شد. سه روز بعد از اولین نوبت تزریق واکسن ایرانی «کرونا»، شایعه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و به خبرگزاری‌های خارج از کشور رسید با این مضمون که محلول تزریق‌شده به داوطلبان آزمایش واکسن ایرانی کرونا واکسن اصلی نبوده بلکه آب مقطر استریل شده بوده است.

شائبه دیگری که مطرح شد درباره ایرانی بودن یا نبودن واکسن کرونای ستاد اجرایی فرمان امام بود.

به گفته مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام، کمتر از 40 روز دیگر خط تولید 1.5 میلیون دز ماهانه به بهره‌برداری می‌رسد و کمتر از 6 ماه دیگر خط تولید 12 میلیون دز در ماه را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

اما آنها مصرانه توضیح دادند که این واکسن کاملاً ایرانی است. حجت نیکی ملکی سخنگوی این ستاد در پاسخ به این سوال که آیا ستاد اجرایی فرمان امام در تولید این واکسن با شرکت‌ها و کشورهای خارجی از جمله چین یا کوبا همکاری داشته‌ است، گفت: «واکسن کرونای تولیدشده در شرکت دارویی وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام صد درصد ایرانی است. تمام مراحل و اقدامات انجام‌شده در شرکت «شفا فارمد» وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام برای تولید واکسن کرونا کاملاً ایرانی است و این واکسن توسط دانشمندان کشورمان تولید شده است.»

او حتی عنوان کرد که اعتماد مردم به این واکسن بیش از نمونه خارجی است: «نهادهایی در حوزه استقبال مردم از واکسن ایرانی کرونا نظرسنجی انجام دادند که بر اساس آن اعتماد مردم به واکسن داخلی بیشتر از واکسن خارجی است.»

تاکید وزارت بهداشت بر واکسن ایرانی

«تامین واکسن را از سه مسیر دنبال می‌کنیم که یکی ساخت داخل است و معتقدیم باید همه انرژی را روی تولید داخل بگذاریم که با پنج پلت‌فرم دنیا کار را آغاز کرده و سه مورد را داریم به نتیجه می‌رسانیم و تردید نداریم تا بهار آینده واکسن‌ساز معتبر دنیا خواهیم بود.»

این وعده‌‌ها را وزیر بهداشت داده است. وزارت بهداشت حتی تاییدیه این واکسن را هم از سازمان جهانی بهداشت نگرفته چون معتقد است هنوز برنامه‌ای برای صادرات آن ندارد. اما نگرانی بزرگ دیگری که وجود دارد این است که تا بهار سال آینده ویروس کرونا باز هم جهش یابد. اتفاقی که می‌تواند تلاش‌ها برای واکسن پیش رو را به طور کلی از بین ببرد.

حالا به گفته رئیس بانک مرکزی، پیش‌پرداخت توافقی برای خرید واکسن کوواکس با همکاری 2 بانک ایرانی و سه بانک اروپایی، در اولین روز بعد از تعطیلات ژانویه، به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی واریز شده است. همچنین واکسن کُوو ایران برکت پس از اخذ مجوز ادامه مطالعه از کمیته پایش داده و ایمنی به چهار داوطلب دیگر تزریق شد. با وجود این، هیچ‌کدام از واکسن‌های مورد تایید WHO هنوز به ایران وارد نشده است.

همه پروژه‌های تولید واکسن در جهان

در حال حاضر بیش از 171 مطالعه پیش‌بالینی در حوزه واکسن در دنیا در دست انجام است و 21 مطالعه در فاز یک، 22 مطالعه در فاز‌های یک و 2، سه مطالعه در فاز 2، چهار مطالعه در فازهای 2 و 3 و بیش از 11 مطالعه نیز در فاز سه قرار دارد که اگر 100 مطالعه پیش‌بالینی وارد فاز سه بالینی شوند، حجم انبوهی از واکسن‌ساز‌ها را در سال آینده در دنیا خواهیم داشت، که در تاریخ بشریت بی‌سابقه است که این میزان واکسن‌ساز آن هم با تمرکز بر یک بیماری داشته باشیم.

شایان ذکر است که تمام واکسن‌ساز‌ها در دنیا بر چهار پایه کار می‌کنند. برخی مجموعه‌ها بر پایه ویروس کامل (ویروس غیرفعال شده یا ضعیف‌شده)، تعدادی بر پایه ناقل ویروسی (تکثیرشونده و غیرتکثیرشونده)، بیش از 16 مجموعه بر پایه اسید نوکلئیک (DNA و RNA) و 20 مجموعه نیز بر پایه پروتئین پایه (زیرواحد پروتئینی و ذرات شبه‌ویروسی) فعالیت دارند. از بین مدل‌های راه‌یافته به فاز بالینی در دنیا، 16 درصد تک‌دز، 57 درصد 2 دز و 2 درصد نیز سه دز تزریق می‌شوند. از بین واکسن‌هایی که 2 دز تزریق می‌شوند، هشت درصد از آنها در فاصله 14 روز، 20 درصد در فاصله 21 روز و 29 درصد نیز در فاصله 28 روز باید تزریق شوند.

وزارت بهداشت بر تولید واکسن داخلی تاکید دارد، اما مردم ترجیح‌شان استفاده و تزریق هرچه سریع‌تر این واکسن و دور شدن از ریسک بیماری است. بیش از پنج ماه تا پایان بهار 1400 مانده و مشخص نیست که آمار ویروس کرونا این شیب کاهنده را ادامه می‌دهد یا خیر. ضمن اینکه خطر جهش ویروس در کشورهای دیگر و ورود آن به ایران و همچنین شروع پیک‌های جدید کووید-19 در کشور هم نگرانی بزرگی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها